Mata med grönsaker
Hej Jag matar mina malar och snäckor med olika grönsaker. Men jag tycker det är så mycket merjobb med det. Jag sätter det på en gaffel och lägger ner i karet, men ofta äter dom en del och sen åker det av gaffeln. Sedan måste jag köra ner hela armen och fiska upp gaffeln. Nån som har tips på hur jag kan få grönsaken att stanna kvar på gaffeln, eller fästa på något annat? Sen tänkte jag typ knyta fast en lina i gaffeln så jag kan dra upp den och slipper flytta täckglasen och bada upp till axeln. Vad tror ni? ;)
Jag har också fäst en lina någon gång när jag inte orkat lyfta av lampor, lock och doppa armen för att få upp och ner grönsaken. Det har fungerat bra.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jag sätter grönsaken på en metallgrillpinne o sen fiskar jag upp den med håven =)
Jag fäster grönsakerna på en gaffel, sedan använder jag en lång akvarietång för att lägga i och ta ur akvariet.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Använder akvarietång för att lyfta i och ur akvariumet. Tången är smal. så den passar perfekt i foderluckan :)
Jag har ingen foderlucka ;) måste lyfta den super tunga armaturen och ta av täckglas för att komma i.. Grillpinne och nån tråd borde funka
Ohh jag då förstår jag att du tycker det kan bli jobbigt :/
Har provat grönsaksmatning med framgång till våra malar efter tips här! Mest poppis är hittills broccoli med gröna ärtor som god tvåa.
Vi har gjort en liten ring av rostfri tråd (med rundslipade ändar) som vi trär grönsakerna på och ett snöre i att sänka ned och dra upp.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Kajsa! Kan du ta en bild så jag får se hur den ser ut? Det låter väldigt spännande 😃
Smarta ni är da
Här kommer bilder! Mycket enkel konstruktion alltså med liten ögla för snöret och ståltrådsändarna träs genom grönsaken. Den skulle kunna förbättras med ett litet sänke på, så att den ligger bättre på botten. Ett litet stopp av en pinne eller liknande i andra änden gör att tråden inte glider ner genom matningshålet.
Här är det kokt vitkålsstam och blad av savoykål som serveras. Vitkålen verkar inte gå hem, däremot kålbladet 🙂
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
Nice
Mina fiskar och snäckor gillar vitkål men jag ger dem inte stammen utan bladet. Det tar inte lång stund förrän det bara är tunna nervtrådar kvar av bladet : )
Vi är nybörjare -sonens akvarium, men jag tycker det är minst lika kul 😉 håller på att prova oss fram med lite olika grönsaker. Tack för tips Lillyrod!
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se