Sjuk guldfisk?
Hej! Säkert orolig guldfiskägare nummer 729 här haha…
Akvariet: ca 218l, en gammal Guldfisk på ungefär 20cm och två små segelfensmalar.
Temp: ~23C
Foder: Matar med flingor, Dogman huvudfoder för fisk en nypa två gånger om dagen. Ibland ärtor. Ska börja ge mina plecos Algae wafers (och hoppas på att guldfisken inte äter upp det…)
Problemet: guldfisken har haft brustna blodkärl i stjärtfenan till och från en längre tid (uppmärksammade det inte förrän ett par månader sedan, då jag tidigare trott att det bara var att hon åldrades och ändrade färg hm). Har sedan dess gjort stora förändringar i akvariet och hon har varit mycket piggare. Men sedan en vecka tillbaka började hon bli slö igen, med brustna blodkärl i fler fenor samt röda 'utslag' vid uh- 'fenbasen'? Utöver det har hennes ryggfena typ delat sig på mitten, kan inte hitta något som är vasst i akvariet, och en bit på stjärtfenan har blivit närmast trådig (fick inga tydliga bilder på dessa tyvärr).
Aptiten är det däremot inget fel på.
Har använt easystart ett par månader och har gjort två vattenbyten med obehandlat kranvatten… (Hon är en hulk som hittills klarat av 8 år av obehandlat kranvatten innan jag lärde mig mer. Har frågat en som är kunnig om vattnet i området och kommer förhoppningsvis få svar imorgon) Kan detta vara boven?
Malarna verkar opåverkade än så länge.
Skulle vara jättetacksam för om någon har erfarenhet med detta och kan komma med tips, svar eller rekommendationer!
Jag vet inte riktigt var jag ska börja så vi kör väl uppifrån och ner. En Guldfisk ska ha bra mycket större kar än 218 liter. För litet akvarium förkortar fiskens livslängd markant och hämmar dessutom tillväxten.
Varför Easy Start? Jag förstår det som att du haft igång karet rätt länge och då har du redan en etablerad bakteriekultur om du inte har för vana att tvätta all sand, inredning och byter allt vatten varje vecka.
Vad är obehandlat kranvatten? Vatten direkt från kranen? Om inte din kommun (ifall du har kommunalt vatten) hällt i massa konstiga medel så ska du inte göra någonting med vattnet, bara se till att det håller ungefär samma temperatur som det du redan har i karet.
Hur ofta göra du vattenbyten? En tredjedel en gång i veckan är rekommenderat.
Har du testat för nitrit? Detta ska göras med dropptest, inte teststickor då de inte är pålitliga.
Vad har du för pump och hur ofta rengörs den?
Jag skulle tro att hon helt enkelt mår dåligt och att det är så alla problemen uppståt.
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Hon kan ha flera problem men jag vet att när guldfiskar får det jobbigt med nitrithalten i vattnet blir fenorna rödaktiga, i värsta fall blodsprängda. Nyansen på det röda är blodrött, även om det missfärgade området ibland är svagt. Lösningen är omfattande vattenbyten. En översyn av filter och bottenslam kan också vara på sin plats. Försök i möjligaste mån att suga upp bottenslammet utan att röra upp det i akvarievattnet. Och rengör filtret bara lite lagom, så att de nyttiga bakterierna blir kvar. Det är bra om du testar vattnet regelbundet (teststickor eller dropptest för att testa vattnet kan köpas i djur/zoo butiker). Roligt att du hittat hit och vill lära dig mer :)
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
En slöjstjärt och två segelfensmalar (misstänker Gibbiceps eller Pleco) i et 218 liters akvarium är absolut inte optimalt. Slöjstjärten skall ha minst 300 liter, och de skall dessutom vara fler. De trivs inte ensam, de vill gå i grupp eller stim.
Malarna (om det nu är gibbi eller pleco) är ena skitgrisar, och de skall dessutom ha minst 600 liter .
Summan av kontentan, dina fiskar vantrivs, det är för trångt i karet, och förmodligen ganska skitigt pga. att du har 3 skitgrisar på alldeles för liten yta.
Jag är ledsen om jag låter väldigt elak och hemsk nu, det är inte meningen att såra dig eller att "hoppa på" dig. Jag tänker bara på fiskarnas bästa.
hur gammal är guldfisken?
#1 Okej. Har nu läst att de ska ha minst 250l
Jag använde EasyStart för att vi behövde göra omfattande vattenbyte pga dåliga vattenförhållanden… så bytte ut allt vatten fort som attans och läste först senare att även om det är skit deluxe så bör man behålla iaf en del av vattnet. Har inte vetat eller tänkt på att lära mer om hur man tar hand om fiskar förrän förra året då det alltid var föräldrarnas ansvar och intresse… Men nu jäklar!
Vatten direkt från kranen, ja hehe. Okej, tack. :)
Byter vatten en gång i veckan, en tredjedel.
Jag har inte testat för nitrit ännu, men ska se till att skaffa dropptest när jag gör det!
Uahh är inte helt säker! Ser ut som ett Eheim innerfilter (https://www.zoo.se/powerline-200-2048-eheim-innerfilter.html).
Okej yeah. Tack så mycket för infon!
#2 Okidoke, tack för svar! :) Känns bra att höra vad det kan vara för något. Ska definitivt se till att skaffa nitrittest.
#3 Har lärt mig det nu heh… Om man tar t.ex malar som då behöver minst 600l, räknar man med endast en mal, vilket blir 2 malar på minst 1200l, eller är det 600l för en, sedan +1l per cm mal? Kan inte riktigt hitta det någonstans och skulle vara toppen om du vet! :)
Okej, jo.. Ska se till att antingen skaffa nya hem till dem eller se om jag har plats för ett större kar.
Äh ingen fara, förstår helt! Vill detsamma och är tacksam för ditt svar!
#4 Hon är 8 år gammal. :)
#5 De vill ha mycket större än så
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#6 Hur stora bör de ha?
#5 Fint att du inte tar illa upp, det var inget illa menat mot dig personligen :) Vad gäller malarna, är det Pleco eller Gibbiceps, så behöver man inte ha fler än en, de trivs bra ensamma, och de blir uppemot 60 cm. Jag personligen skulle inte vilja ha mer än en, då de grisar ner något alldeles gräsligt.
Menvill man ändå ha 2 eller fler, då skulle nog jag isf satsa på ett större akvarium än 600 liter, kanske inte det dubbla, men iaf.900 liter som minst, de blir stora och tar ganska mycket plats på botten.
Här en bild på min fullvuxna som jag hade för nåt år sedan i 720 litern. De är inte små inte ;)
Det är slöjstjärtar som är en avelsvariant på guldfisken som behöver minimum runt 300 liter, en Guldfisk behöver större. Guldfiskar är dammfiskar av en anledning då det är svårare att ha dem i akvarium för de kräver stora volymer, likaså koi.
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
En slöjstjärt ska ha minst 300iter och en Guldfisk minst det tredubbla. Bra att du tar åt dig och ser det positiva i kritiken du fått, lycka till😋😉
#9 Åh wow okej! :o Jättebra att veta, jag hade ingen aning! Det låter vettigt haha…
#10 Man lär sig något nytt varje dag! Tack :)
Japp😋😜😅😎