Några allmänna frågor om mollys
Idag införskaffade jag mig fyra stycken svarta lyrstjärts-mollysar. Alla är hanar, det är jag i princip helt säker på (i butiken verkade alla vara hanar, det trodde expediten också). Eftersom man helst ska ha fler honor än hanar, så undrar jag om dessa pojkar kunna trivas om jag inte införskaffade några honor alls till de? Eller berövar jag deras natur om de inte får leka? 🤔
Sen till nästa fråga, om jag i framtiden ändå väljer att införskaffa några honor, och i sådana fall kanske av annan fentyp, kommer det bli helgalet då med tanke på eventuella korsningar? Tänker att det så klart har att göra med dominanta och recessiva anlag, men…
Du kan mycket väl ha bara hannar i karet, finns det inga honor, så finns det inga :)
Honor av en annan fentyp eller färg är ingen större fara, det enda är att fenorna och/eller färgen kan se lite annorlunda/konstiga ut ;)
Håller med Rovfisk. Du kan ha bara hanar om du vill. Skaffar du honor med en annan färg eller fenform så korsas de och blir varken lyrstjärtsmolly som hanarna eller den sort som honan är utan en blandning. Inget fel med det egentligen men vissa föredrar renodlat.
Medarbetare på akvariefisk ifokus