Är min platy dräktig?
Jag har nyligen skaffat akvarium och köpte i förrgår några platys. Tjejen i djuraffären sa att den ena honan var dräktig och att hon kunde föda när som helst. Hon ser ut som på bilden. Jag skulle verkligen uppskatta hjälp med att se om hon fortfarande är dräktig och om hon tros kunna föda snart. Jag tyckte mig kunna se en vit prick bak på henne och satte henne därför i ett yngelkar, vill dock inte ha henne där i onödan.
Yngelkar kan stressa fisken så du vet, bättre & skaffa fler växter som dina yngel kan gömma sig i. mina yngel dog eftersom jag använde mig av ett yngelkar & min hona släppte ut de för tidigt. ( tips )
skaffa gälört,javamossa eller javaormbunkar! bra med gömställen för de små ynglen.
och om din Platy är dräktig: ja det ser så ut! har hon gått med en hane så är den till 90% garanterat dräktig.
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Jag säljer snabbväxande växter om du är intresserad av att köpa!
Jag håller med föregående talare. Mycket växter och gömställen i karet och låt honan vara kvar där. De kan vara tjocka och ändå ha flera veckor kvar innan det blir yngel och det är inte snällt att stänga in dem i en liten låda. De blir lätt stressade och mår dåligt där i.
Tack för tipset! Jag köpte gälört samtidigt som jag köpte henne och hon har legat och gömt sig i den konstant sedan hon kom hem. Problemet är bara att alla de andra 6 platysarna cirkulerade runt henne och nästan jagade henne och det kändes som att hon försökte gömma sig och blev stressad av dem. Jag vet inte hur jag ska göra..
Tack för tipsen! My Aqua okej, var kan man hämta växterna, vad säljer du och vad kostar det?
bygg bara en dunge (jungel) av massa växter i ena hörnet av akvariumet & dina yngel kommer självmant att flyga dit för att överleva 🙂
hittat 7stycken yngel i mitt kar, plockar upp de sedan & lägger i mitt nanokar där de får växa till sig ifred med mina små räkor!
har du inget extra akvarium så kan du ju skaffa ett yngelbox gjord av nät, yngelkaret du har nu kan de smita igenom + att de stora fiskarna kan suga åt sig ynglen om de simmar för nära kanten :)
eller så låter du helt enkelt de vara kvar i karet & får hoppas att de gömmer sig bra haha!
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Tack för fler bra tips! Jag skäppte ut henne igen. Jag ska köpa ett nanoakvarium och lite fler växter. Ska dessutom be min pojkvän flytta om ibland växterna när han kommer hem så att de blir mer som en djungel. Så hoppas jag att hon får några yngel som överlever! ☺
Kul, grattis . Lycka till 🐠
#5 Jah skickar endast, skicka PM
Hon är bäst betjänt av att få vara kvar i karet och föda där, precis som de andra skriver. Har du mycket växter och gömställen, så kommer förmodligen de starkaste ynglen överleva, naturen har sin egen urskiljningstaktik där …Starkast överlever :)
Tack! Håller tummarna för de små! ☺