Alkottar/grenar?
Var hemma hos mina morförälldrar och plockade algrenar/alkottar/eklöv. Räcker det att torka allt 4veckor och sedan ner i akvarierna? (De har troligen legat på gräsmattan sedan oktober/november eller tidigare) värkar inte murknade :3 E det något jag ska tänka på i övrigt?
Jag plockar eklöv och alkottar på hösten och sparar för kommande behov. Löven kokar jag snabbt eller bara skållar snabbt och sen sparar. Alkottar gör jag ingenting med innan jag stoppar i karen.
Ååh vad bra :D då gör jag det också :3 hur e det med grenarna?
Grenarna kan du ju koka om de går ner i en gryta annars skulle jag låta dem vara betydligt längre för att torka ordentligt. När jag får ormhassel av min väninna så ligger det minst ett halvår innan jag använder det.
Jag håller med Lillyrod om att grenarna nog behöver vara helt torra innan du använder dem i akvariet. Alkottarna däremot kan du stoppa ner, de torkar snabbt. Löven ser också bra ut men det är svårt att veta bara utifrån bilden.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
glöm inte att ha koll på ditt vatten innan du lägger i alkottar, om du redan har mjuktvatten med lågt kH så kan det bli rena katastrofen att lägga i alkottar som påverkar pHt o ger surare värden.
Alkottarna ger ifrån sig mycket färg (i alla fall de jag har använt) så vill du undvika att de färgar vattnet så hade jag kokat dem och låtit de ligga i vatten några dagar/en vecka
Okej. Flera på fb sa att man kan ta in allt i ugnen på 180°C och ner i akvariet. Varför har man alkottar i akvariet då?? Tyckte det var kul att man kunde ha det bara…
man använder alkottar för att påverka sina vattenvärden så man får surare vatten, men även för att skapa svartvatten i SA biotoper (Sydamerika).
Oh… tyckte mest det var fint, folk använde det mycket till sina räkor.
Jag har hårt vatten hos sköldpaddorna pga betong X3 kan man ha det där i?? Det ena har dock malawi ciklider
Hur menar du? Det är svårt att råda utan specifika siffror faktiskt, alkottar o malawi är ingen bra kombination.
Betong ger hårt vatten.
jo det vet jag men jag tänker mer hur betongen är relaterat till akvariet?
men som sagt har du värden att dela med dig av så blir det lite =)
Det ger också kalkat vatten vilket är bra för sköldpaddorna :)
betong innehåller även andra icke bra ämnen så om man endast är ute efter kalket finns det bättre vägar att gå enligt mig =)
Betong och husfix var det som var bäst för oss att göra landdelen av. ;) Det avkalkade och annat länge innan djur gick i karet.
Använder inte tester. Kanske när jag startar mitt nya 540l, och kanske då om jag tar i alkottar. Men alla har rätt till sin åsikt, och jag vet att typ 90% använder tester ;) Och jag vet varför folk tycker man ska syssla med sånt, men jag tycker det är lika onödigt som växtnäring… X3 (men har precis börjat försöka med växtnäring nu X3) Så… har inga värden att ge dig just nu ;)
Vissa husfix och betong innehåller tungmetaller, och det är ju inte lämpligt i ett akvarium :/
Skulle inte använda eklöv eller alkottar hos >maöaewciklider heller, de vill ha kristallklart hårt vatten, och med alkottar och eklöv blir det totalt tvärt om med vattenvärdena.
Varför vill du inte använda vattentester ?
fast att veta sina värden och hur det är relaterat till de djur man har handlar inte om åsikter utan om att man har ett ansvar som man tar på sig, att inte ta hänsyn till det är oansvarigt.