Vilken algätare?
Hej!
Jag undrar om ni kan komma med några tips om vad jag ska köpa för pleco-mal/algätare till mitt 180L akvarium
Jag har själv letat en och har hittat några kandidater…
L168 - Fjärilspleco eller Zonancistrus Brachyurus
Verkar rätt så lätta att sköta om och tar inte mycket plats vilket jag gillar. Är dessa svåra att hitta (i affärer) eller finns det något annat negativt med denna art?
L144 - Skäggmunsmal eller Ancistrus sp.
Dessa verkar vara väldigt lättskötta och perfekta för ett lite mindre akvarium men problemet med dessa är att jag personligen ogillar "tentacklerna" som hanarna framförallt får på nosen. Jag får väl leva med det ;)
Siamesisk algätere eller Crossochelius Oblongus
Verkar också som ett bra val, men måste man ha flera av dessa så att de bildar ett stim? Eftersom jag bara planerar på att skaffa en ensam…
Vilken av dessa anser ni är bäst eller finns det någon annan art som skulle passa? Tack på Förhand!
===
L046 är tjusiga annars 😍 lite mer pris på de dock.
L168 är också väldigt tjusiga & roliga i karet. jag skulle kört på dessa.
anser inte att någon är bäst men L168 hade varit mitt val
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Jag tycker att du ska köra på siameserna, plecos och malar brukar bli kanska lata😜 Har själv siamesiska algätare 4st, väldigt bra algätare.👍
#2 Behövs ett stim av dessa eller räcker det med en eller två?
De flesta malar är bara energiska algätare när de är små. Eller till de lär sig att det finns mat att få på lättare vis : )
Siameser är inte alltid snälla vet jag men funkar iallafall enligt zoopet att ha ensamma.
Tack för svaren! Jag lutar åt L168 men jag får väl sova på saken ;)
Bästa algätarna är posthornssnäckor och amanoräkor för trådalger
Den vanliga ancistrusmalen är ett jättebra val för ett akvarium i den storleken. De finns dessutom i lite olika färgvarianter om du tycker att den vanliga bruna Ancistrus sp. är tråkig. Googla på Ancistrus super rot, citronancistrus, guldancistrus, albinoancistrus t.ex.
Fördelen med Ancistrus är också att de är relativt billiga till sett från andra L-malar samt tillgängliga i de flesta butiker.
Om du ogillar skägget som hanarna utvecklar, så kan du alltid satsa på att köpa en vuxen hona. Ancistrus blir könsmogen kring 6-7cm och hanarna brukar då börja utveckla skägg. Vill du ha en hona så köp en Ancistrus i den här storleken utan något skägg.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Uppdatering:
Det blev en liten ancistrusbebis! 🙂
Den var mest tillgänglig i massa olika varianter och till ett måttligt pris. Vågar inte riktigt spendera 400 kr eller mer på de andra lite coolare arterna de hade på affären innan jag kan kalla mig själv mästare på detta😃
#8 Härligt! :D
Vilken färg blev det? :D
/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus
Du gjorde helt rätt tycker jag =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#9 Det blev bara en vanlig brunprickig, funderade på att skaffa en med långa fenor men de kanske blir lite frestande för mina tetror och barber…
Bra val, har två stycken själv
trevligt med Ancistrus, min absoluta favoritfisk faktiskt den vanliga sp.
jag vill dock tillägga en del så här i efterhand, många L-malar är precis som lillyrod påpekade inte så bra algätare som vuxna, sen är även väldigt många omnivor vilket innebär att de behöver en varierad kost inte bara grönt.
Sen finns inte L144, det fanns ett exemplar av denna som inte påträffats igen, det diskuteras visserligen ibland att den vanliga sp. har gener av L144, men det gör ändå inte påståendet om att L144 finns i handeln korrekt =)
#13 Aha ok, tack för informationen! Jag vet att de inte bara äter alger, jag matar annan mat också :)