Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettmalawi-tanganyikaciklider
Läst 2387 ggr
Erik97an
5

Mitt Malawikar Projekt!

Hejsan!

Tog tag i mitt akvarium som inte haft fisk i sig på ett tag och valde att börja med malawi i det.

Åkte till djuraffären och köpte mig ett par Labidochromis caeruleus, Kakusa ( LabidochromisGolden )

Hann knappt säga något innan han erbjöd mig o ta hem deras golden honor som munruvar och tog med mig 1 hane så just nu är det 1hane + 2honor

Otroligt snällt av killen som jobbade i butiken att ge mig de som munruvar!

nu tjänar man ju in gratis fisk 😎

Tänkte ha detta inlägg som ett slags '' dagbok '' på detta projektet då jag nyss började och har många planer för det och ska redan i veckan köpa in mig någon slags bakgrund och kanske några stenar till.

Började med 3stycken för att se så allt fungerar som det ska och har även testat akvariumet på ph/kh/nitrit etc och alla värden ser bra ut! tur det 🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erik97an
3

De är väldigt oskygga dessa golden och simmar direkt mot en vilket är roligt då jag nästan bara stött på skygga malawis förut!

Här ser man kanske lite tydligare på bilden de 2 honorna i bakgrunden att deras munnar är fulla med små yngel! 😃

Om några dagar ska jag sticka iväg o köpa ett ytterligare par malawis så de inte är allt för tomt i karet + att de blir mer stim av det.

Anubias fick slängas i i detta karet då jag har fullt i alla andra kar.

Stenar och bakgrund kommer också denna veckan 🙂

mimåne
1

Så roligt! Tack för att du vill dela med dig av ditt projekt. Det är alltid lika kul att få följa med på en annans resa.

Dina golden ser väldigt fina ut. Det kommer nog bli snyggt i akvariet när du får ännu mer sten också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erik97an
1

#2 Kul att du gillart!

Ja absolut kommer de sten! fått mycket inspiration på både google och youtube så de kommer bli kul o få visa de nya sakerna som händer 🙂

mimåne
1

Ser så framemot att få se bild på det sen. För visst visar du oss? =)

Erik97an
1

Klart! uppdatering 1gång i veckan förmodligen :)

kanske någongång mer om de händer något speciellt :)

#4 tycker du jag ska lägga i annan sort malawi så de inte bara blir gulbalja? 😂

Cecilia.S
1

Jag skulle kört på lite annat också, så att inte hela karet lyser i gult 😃 Spännande! Följer tråden.

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

mimåne
2

Jag gillar gult så i mitt tycke behövs det inte något mer =)

kallepudas
1

Hur har du tänkt göra med honorna som tuggar ska dom få spotta i karet eller ska du låta dom spotta i något annat kar?

Personligen skulle jag låta honorna spotta i annat kar & sedan dra upp ynglen till lagom storlek så dom inte blir mat och sedan göra en helgul balja av detta.

Erik97an
2

#8 de kommer vara i samma kar som sina föräldrar men dock sätter jag ner ett skydd mellan ynglen och föräldrarna så får de gå bredvid varandra ett tag tror jag för jag kan ju inte stoppa ner ynglen i ett nanokar på 30l enligt mig och kollat på olika sidor efter billiga kar i närheten där jag bor men hittar inget för rimligt pris! Men att föräldrarna och yngels går ihop kommer de få göra när de växt till sig :))

Lizelda
1

#9 Är du med i Borås Akvarister? Vet att någon sålde för ett tag sen iaf :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Erik97an
1

Vart? Fb eller? 😂 #10

Tjeja
1

Kul projekt att följa! Jag gillar också gult så jag lägger in ett litet bokmärke här så jag också kan följa med på resan! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Erik97an
5

Update: Min ena Malawi spottade ut 4yngel ikväll när jag satt o titta på karet. de va nog kämpigt för den lille stackarn.. mamman är väldigt ung och väldigt tanig så antar att hon inte orkade hålla ynglen längre och har nog svalt en del nu.. för 4 yngel är inte så mycket för en malawi enligt min åsikt 🤔

1yngel simmar runt i de vanliga karet medans 3styckna är i yngelkaret.

svåra o få tag på och man vill inte skada de med håven! 😇

Erik97an
8

Hjälpsamma katter! 

( Off topic )

de satt och stirrade medans jag sprang med yngelkaret fram och tillbaks!

de va inte till så mycket hjälp men de va så söta när de satt där ihop

Tösen snart 2år. Svart till höger! Pojken på 9månader. vit/grå till vänster! 😍

Tjeja
1

😻

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Erratic_Eagle
1

😍vad fina katter. jag skulle nog blanda upp karet med lite andra färger. men det är jag det😃 vad kul att du fick hem de med yngel på g!

följer och uppskattar att du delar med dig om ditt projekt😉

Erratic_Eagle
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här ser typ min katt ut

Erratic_Eagle
1

cornish rex       heter rasen😉😎

tillbaks till ditt kar, hehe😂🤪

längtar tills du har fått in fler stenar så det blir ännu finare😃

mimåne
1

Men så söta små malawiyngel! Och även katterna. Jag har själv två stycken här hemma =)

Erratic_Eagle
1

kul,såg dina på någon av dina trådar🙂

Erik97an
1

New In: 

Köpte mig ett par lavasten spontant när jag var i djurbutiken för jag kände att jag kanske ska prova ha lavasten istället. 

de är både billigare och enklare att bygga med än de röda. (tappat namnet på stenen..) 

De röda stenarna va knappt stora i djuraffären så tänkte att lavasten kanske passar in mer i karet och blev mer nöjd med lavastenarna än de andra så nu kommer de bli stor ändring!

Imorgon:

Imorgon ska jag nog svänga förbi djuraffären direkt efter jobbet och köpa mig mer lavasten & några vallisneria och sätta ner framför pumpen då jag är en växt galning så bara måste jag ha lite växter i!

De som är kvar är då:

Bakgrund: Blå eller svart (vad tycker ni) ?

Mer lavasten, Några Ciklider till, vallisneria.

det är nog de som behövs för att få ett bra & fint akvarium!

Problem: Ja man har ju åkt på problem!! Ska nämligen ut & resa 1 vecka till fjällen! Hmm.. hur ska jag klara mig så länge utan att ha koll på fiskarna! Sedan måste jag ju spara pengar till resan istället för att kunna spendera mer saker på alla mina akvarium eller inköp av ännu fler akvarium!

Stora planer igång & Mer kar kommer tack till er som följer mig! det uppskattas 

//Mvh, Erik 🙂

Erratic_Eagle
1

följer. har du inte någon familjemedlem som kan mata och göra ett vattenbyte och så, men förstår att det måste vara jobbigt att släppa alla akvarium i en hel vecka😕😉

Erik97an
1

#22 Jodå får hitta en akvarie/katt vakt under veckan!

Får ta med mig fisken upp till fjällen 😂 kommer ju sakna de annars haha!

Lizelda
1

#21 Fiskarna klarar sig utan problem i en vecka :) Är du väldigt orolig så kan jag svänga förbi (om du vågar) och mata både katt och fisk 😃

Cecilia.S
1

Nu börjar det ju ta sig! Det ser riktigt snyggt ut med lavastenarna ;)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Erratic_Eagle
1

jazz😃

Erik97an
1

blir nog bara lavastenar har jag bestämt! ska köpa fler idag och bild kommer upp! 🙂

#24 Det hade du gärna fått göra men jag har turen som bor granne med min fader.. ( Bonde vettu ) 😂

Lizelda
1

#27 Haha, I know the feeling 😂

Erratic_Eagle
1

haha😂

Erik97an
2

Uppdatering:

Tog mig en sväng efter jobbet till djuraffären och

Köpte mig några fler lavastenar & lite vallisneria. 😃

Får se om de kan låta bli växterna & låta de växa till sig!

steg för steg så börjar de bli något!

Funderar till & med att ta lite silikon och smeta på ett par stenar och bygga en grotta som jag då vet håller bättre än o stapla stenarna på varandra! 🙂

Min Stone / Aquascape är inte så bra då jag hellre håller mig till växter!

Tråkiga nyheter: Någon av malawisarna har ätit upp ynglen i yngelboxen för jag vakna upp med att den var tom!

Nu lärde man sig en läxa & kommer flytta de direkt till mitt räk-kar nästa gång för att förhindra att gå miste om en kull till.

Lillyrod
1

Man lär hela tiden när det gäller akvarium. Det är det som är så roligt. Även när det händer tråkiga saker så lär man sig.

Erik97an
1

#31 Håller med dig! tur det att Malawi är bra på att föröka sig så de tar nog inte lång tid tills de är igång igen!

funderar även på att införskaffa mig några till snart 🙂

Erratic_Eagle
0

synd och kul att du ska skaffa nya firrar snart. bra ide att bygga en egen grotta😃😉👍

Erik97an
1

Ursäkta min grymma kamera.

Hejsan!

Vart lite seg på att skriva här men har inte hänt så mycket på den senaste tiden.

Just nu är det 7 stycken (köpte 4 till ) & de enda som saknas nu är massor av stenar,  bakgrund & något roligt projekt med egenbyggd grotta. spännande spännande! 🙂

Cecilia.S
0

Det börjar se riktigt trevligt ut nu… :-) Bra jobbat!

Fia81
0

Snyggt :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Draken
1

Se trevligt ut :) Nu vet kjag att du gillar Golden jättemycket, men du har inte funderat på att ha några blå eller röda inslag i karet 🤐

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
0

Du frågade tidigare om du skulle ha blå eller svart bakgrund. I malawiakvarium tycker jag det är snyggt med blå faktiskt =)

Lizelda
0

#38 Där håller jag inte med, jag föredrar svart alla gånger 😃