Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1374 ggr
Apsn-
0

Lärk/kottar i akvarium?

Har en fråga angående träslag i akvarium. Vet att man kan ha alkottar i akvarium men hur ligget det till med till exempel tallkottar (verkar dock inte ok) ekollon och kottar från lärk? Lärken är ju giftfri men innehåller den kanske något annat som kan vara skadligt? Skulle vara så fint :)

[PeterTM]
0

Barrträd innehåller terpener som fälls ut i vattnet och för att man ska kunna använda barrträd eller delar av dem i akvarium behöver de ha legat i flera år i sjövatten så att terpenerna är urlakade. Alkottar innehåller inget farligt.

Apsn-
0

Ja ok då vet jag! Är riktigt sugen på alkottar. Vad tror du om lärken? #1

[PeterTM]
1

Lärk är ett barrträd = giftigt att få i vattnet om inte kottarna lakats ur genom flera år i rörligt vatten.

Apsn-
0

Satan i gatan då! Har läst om att lärken till skillnad från andra barrträd är giftfritt så därför jag ville undersöka de närmare #3

[PeterTM]
2

Om man luktar på lärkkottar så känner man ju att det finns kådämnen i dem och det innebär terpener. Jag skulle inte våga chansa även om lärken innehåller lägre halter än andra barrträd pga att den fäller barren. Jag vet att lärk är ett av de mest rötbeständiga träslagen och det betyder att det finns ämnen i träden som skyddar mot röta. Hos barrträd brukar det handla om terpener i kådan, alltså samma ämnen som man utvinner terpentin ur och terpentin är inget man vill få i akvariet.

[PeterTM]
0

Kanske kan du koka lärkkottarna för att laka ur dem, prova vet jag 🙂

Apsn-
0

Ja ok jag förstår! Verkligen tacksam för dina svar Peter. Jag har precis rensat ut några dåligt färgade rili som jag tänkte sätta över i ett annat kar. Kanske kan jag pröva att lägga ner ett par urlakade där och se vad som händer?

Tyder det skulle vara så fint. Även ekollon skulle vara fint tänker att de kanske är "mildare"

[PeterTM]
0

#7 Det finns ämnen i ekollon och hästkastanjer som kallas tanniner. För oss är tanniner giftiga, men många fåglar och däggdjur har utvecklat enzymer i saliven som gör att de klarar av att äta ekollon. Exempel är ekorrar, vildsvin, hjortar, nötskrikor med flera. Hur det är med tanniner och fiskar har jag ingen aning om, men det gäller väl samma där, att man måste prova sig fram.

Apsn-
1

Visst är det väl bland annat tanninerna som gör vattnet mörkare, eller har jag helt missförstått det? 

Har sett någon som haft endast "mössorna" från ekollonen i ett räkkar men eftersom det är ett enstaka fall så frågar jag mig såklart om det verkligen är en bra ide. 

Nu har jag i alla fall plockat hem lite ekblad och alkottar som ska ner i avelskaret och en lärkkotte som gått ner i en bytt hos skräpräkorna.  Än så länge efter några timmar är ph oförändrat och räkorna visar ingen direkt reaktion. Väntar och ser

[PeterTM]
1

"Trial and error" är nog det enda sättet att veta säkert 😉

Vet inte om det är tanniner som mörkar vattnet, tänker att det borde vara garvsyran.