Svampangrepp
Jag misstänker att en av våra kardinaltetror har råkat ut för svampangrepp. Den är fortfarande pigg och energisk så jag har inte lyckats se så noga. Det ser dock ut som en liten, luddig "prick" som sticker ut från sidan på fisken. Inte på någon fena. Jag har inte sett någon annan fisk i karet med liknande "prick". Bild kan tas i eftermiddag. Vad gör jag om det är svampangrepp? Jag har läst lite kort om det på sjukdoms-inlägget. Där står det att det inte sprider sig så lätt. Kan jag hoppas på att det funkar att ta upp kardinaltetran i en större bunke eller skål, ca 28 grader varmt och salt? Vilket salt?
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Jag måste vara halvblind för jag ser ingen luddig prick på din fisk.. Den finns säkert där men för mina ögon är bilden inte tillräcklig för att jag ska se den.
Luddiga saker på fisken brukar tyda på svamp. Vanligtvis uppkommer det på ytliga skador och därför är det ofta inte heller så smittsamt men det finns en risk. I och med det bör hela akvariet inkluderas i en behandling med medicin.
När en fisk har skadat sig så kan man saltbada fisken för att försöka förhindra att svamp angriper såret. Har svamp redan uppkommit så ser jag ingen anledning till att saltbada längre utan då är det medicin som gäller.
Du kan avvakta lite för att se hur detta tar sig. Det är inte livshotande i det här stadiet och kan läka ut av sig själv. Märker du däremot att det blir värre och svampen växer så behöver du ta till medicin.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det är inte vita prick sjukan?
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Vita prick sätter sig i första skedet på fenorna och ser ut som om man ströat salt på fisken. Det är inte luddigt : )
#4 ok :) Jag tycket inte det såg så luddigt ut på bilden.
"Små stjärnor lyser också i mörkret"
Jag lyckas inte få en bättre bild, dom är så livliga. Angreppet är på undersidan av neon-randen. Ser du den nu Mimåne? :-)
#3 #4 #5 Jag tycker inte heller att det ser ut som vita prick, det är väl en ganska "stor" fläck för att vara vita prick dessutom? Jag hoppas i alla fall inte att det är vita prick, utan "bara" svampangrepp.
Hur tycker ni att vi ska ta situationen? Alla fiskar ser pigga och krya ut, det är enbart den här fläcken som avviker. Som det ser ut nu verkar det som att vi bör avvakta och se vad som händer.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
Håll koll på det. Jag ser en vit prick, men det är svårt att avgöra om den är luddig utifrån bilden. Men, som Lillyrod skriver, pricksjukan sätter sig först på fenorna, sedan sprider den sig till resten av fisken.