Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 841 ggr
finafisken030811
0

HUR gör ni? :)

Hej, jag har ett akvarium och jag har haft akvarium för några år sedan också, men jag har inte riktigt förstått mig på hur mkt man "ska" mata? Hur brukar ni Mats och med vad. Tacksam för svar!

Cecilia.S
1

Vi brukar ge flingfoder varvat med frysfoder (tre olika sorters frysfoder, ju mer variation desto bättre) två gånger om dagen. En gång på morgonen och en gång på eftermiddagen. Flingfodret är från märket JBL, frysfodret är köpt i vanlig zooaffär. 

En nypa torrfoder räcker för våra fiskar, då en väldigt liten nypa. Det är lätt att övermata. Ge så mycket så att maten hinner ätas upp inom loppet på några sekunder. För våra fiskar tar det runt 15 sekunder innan maten är helt uppäten. Frysfoder är ungefär samma. Tänk på de olika skikten, vissa fiskar kanske inte vill äta direkt från ytan och en del kräver algtabletter/maltabletter etc som ska ligga på botten. :-) Grönsaker uppskattas också av många fiskar. Vad har du för fiskar? :-)

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

finafisken030811
0

Tack så mycket, var lite orolig att ja matade för mycket när det var folk som sade att de matade ca 1 gång i veckan. 

Matar också med vanligt flingfoder från djurbutiken och brukar ge så de äter upp på kanske 20 sekunder :)

finafisken030811
0

två gånger per dag :)

Fia81
1

Här hemma är det mat varannan dag med torrfoder. En gång i veckan blir det fest med kokta grönsaker och räkor :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Erik97an
1

matar mina malar varje dag med maltabletter. mina fiskar får en liten del flingfoder varje dag.

mina räkor får speciell räkfoder.

ger mina räkor & malar gurka/ärtor 1 gång i veckan.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

CorneliaAndersson
2

två gånger om dagen får mina fiskar mat. Morgon och kväll. De hade kunnat äta mycket mer, enligt de själva och varje gång jag går in i rummet så klungar de sig och tigger mat, hehe ;)

/ Cornelia Andersson,
Innehavare av Borgargatans Kaninuppfödning
Medarbetare på Hermelinkanin.ifokus och Diabetes.ifokus

Lillyrod
1

Jag matar en gång om dagen men det händer att jag hoppar över en dag då och då. Serverar egengjord räkmix, granulat och grönsaker. Flingfoder äger jag inte ens något längre. Jag upplever att tetror gillar flingfoder men de övriga står gärna över de gånger jag har försökt med det : )

TantLena
0

Flingfoder på morgonen. Till kvällen grönsaker eller frysfoder (olika sorter) Ibland algtabletter när jag släckt, till fromma för kuliålar och andra.

Draken
0

Jag har flera olika foder som jag växlar imellan, jag ger även grönsaker och annat vegetabiliskt foder till malar och snäckor. Matar dagligen, beroende på om jag har mycket ungfisk eller bara vuxna, så blir det 1-3 ggr om dagen jag matar.
Levandefödarna får mat 2 ggr. om dagen de får SeraOnip, Tubifex och Dr.Bassler omväxlande.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

mimåne
3

Man kan utgå från att man matar sina fiskar 1 gång per dag. En del fiskar behöver lite oftare, tex om man har yngel eller fiskar på tillväxt.

Flingfoder är ett vanligt foder som många använder. En del fiskar föredrar att man smular lite på ytan, medans andra vill att man tar en liten nypa och släpper det under vattenytan så att det sjunker.

Alla fiskar äter inte flingfoder och då kan man behöva köpa något annat. Det finns fryst foder som består av små kräftdjur och mygglarver och liknar vad fiskarna skulle äta i naturen. Detta gillar de flesta fiskar.

En del arter äter inte kött eller flingoder och vill ha torrfoder som är baserat på växter och alger. De kan man även mata med grönsaker som man har hemma i kylen =)

Hur och med vad du ska mata dina fiskar, det beror på vad du har för fiskar men i regel så 1 gång om dagen är bra =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus