Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettfoder
Läst 3295 ggr
Essis
2

Mat för malar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej!

Vi har Algae Wafers till våra malar, men hur ofta ska man ge dem av dessa? När vi skaffade akvariet fick vi rådet att ge 3-4 stycken var 10:e dag ungefär. Nu undrar jag om det är för lite? Vi har en mal på totalt ca 12-14 cm  och 6-7 stycken som är ungefär 4-6 cm långa.

[Tinitusan]
2

ja det är alldeles för lite, vad har du fler för malar utöver den på bilden?

jag skulle snarare rekommendera 2-3 om dagen minst!

Erik97an
2

jag ger varje mal 1 maltablett.. sen kan någon glupska i sig 2 men senare på kvällen innan de släcks slänger jag i 2 till.

de verkar nöjda & belåtna alla mina malar. 🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

molam
1

Det är alldeles för lite, bara plecon äter massor själv ^^ vilka andra Malar har du?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

mimåne
2

Jag håller med de andra. Rekommendationen du fick i djurbutiken var väldigt konstig och alldeles för fattig. Fiskarna ska ha mat varje dag, så även malar. Nu vet jag inte vad du har för arter och därmed inte exakt hur behovet ser ut, men har ni 8st malar varav 1 stor och 7 som kanske växer ännu så skulle jag inte tveka på att ge dem 5st tabletter per måltid.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

molam
1

Ända gången man INTE behöver mata malarna varje dag är när man har alg explosion, malarna städar bättre hungriga ^^

mimåne
1

Eller när man har nitritförgiftning =)

molam
1

Jaaa då med såklart ^^ Då ska man vara försiktig med mat överhuvudtaget ^^

Erratic_Eagle
0

Hehe

Essis
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej igen och tack för era svar!

Jag kanske ska förtydliga och säga att vi övertagit akvariet och att det var den förre ägarens skötselråd jag använt mig av.

Jag givetvis öka matningen av malarna, men vad tycker ni jag ska ge dem? Bara "Algae Wafers"? Eller finns det annat torrfoder/tabletter de också borde få? Hur mycket ska de ha?

Jag har också läst att man kan ge broccoli och ärtor t ex. Kan man använda frusna grönsaker? De ska väl tinas först? Måste de kokas innan?

Jag bifogar bild också. Den stora malen är en pleco förstår jag av molams inlägg. De små är på bilden.  Några har "skägg" men inte alla. 

Det blev många frågor men det finns mycket man behöver lära sig!

Lillyrod
2

Man blir aldrig fullärd heller så bara fråga på du : ) Malar gillar grönsaker. Det går bra att använda frusna och de bör kokas lite först för annars har de svårt att få loss något. De mindre ser ut som vanliga Ancistrus i mina ögon. Här finns lite att läsa om grönsaker : )

http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54766fba8e0e740673001ac1-mata-akvariefiskar-med-gronsaker?discussions-1

Essis
1

Tack för tipset! Där fanns svar på alla mina "grönsaksfrågor".🙂

[Tinitusan]
3

det som ska tilläggas här är att det är viktigt att veta vilken typ av mal man har därför att långt ifrån alla äter bara alger, vissa behöver en mer proteinberikad mat o andra behöver trä. 

Nu verkar ts ha algätare så i det här läget är grönsaker och algae waffers korrekt men jag tänkte mer ur en generell synvinkel =)

Elisabethantero
1

Vilken fin mal du har! Jag har 4 ottosar o ger dom samma mat som du, men har själv haft liite svårt med doseringen, när jag även lägger i gurka o kokt broccoli o morot. Men får nog öka på dosen. Lycka till med dina malar!!

mimåne
2

Otocinclus brukar däremot inte kräva lika mycket mat. De har inte så stora magar och hittar själva mycket mat i akvariet. En del individer är väldigt kräsna med torrfoder och grönsaker och vill inte ha så mycket sådant medans andra uppskattar det mera. Man får känna av situationen med dem och ta reda på hur mycket de vill ha.

Elisabethantero
0

Tack mimåne!! =)

molam
1

#9 om alla små ser ut sådär så är dom alla Ancistrus, De som har "skägg" är Killar, dom andra är Tjejer, dock kan tjejerna också,få "skägg" om dom är riktigt dominanta Men isf Är det Mycket mindre än var hanarna har samt att tjejerna inte får "skägg" från frampå nosen till ögonen, det är det bara killar som får. ^^

Essis
1

Idag har våra fiskar fått broccoli för första gången. Alla verkar tycka det är gott! Vilken fart det blev på dem. 🙂Så roligt att se.

Fia81
1

Vad roligt, fin bild :) På helgerna har vi "räkfest" här hemma. En av dagarna bjuds det på smarriga räkor eller kokta ärtor beroende på vad som uppskattas mest :)

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

mimåne
0

Så roligt Essis =)