Salta rombärande räka?
Nu har våra räkor haft oturen att få scutariella, två av räkorna bär dessutom på rom. Är det någon fara att kanske med en burk fånga upp de gravida räkorna och sedan salta dem? Eller är risken stor att de kommer släppa rommen då? Eller är det värt det trots risken, för annars kommer räklingarna också få maskar?
Vilken art har du?
Djurälskare
Nämen oj, har de drabbats av sugmask. Det är inte så ofta vi stöter på det här på sajten.
Om jag vore du så skulle jag prioritera räkornas hälsa och att få bort masken först, istället för att prioritera rommen. Jag förstår att du helst vill göra både och, kanske är det möjligt också, men jag antar att det bästa du kan göra är att pröva behandla och hoppas att rommen klarar sig. Om inte annat så kommer det väl nya omgångar med rom? =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Det är Körsbärsräkor. Misstänker att de hade ägg när jag fick dem, har inte haft dem så länge, och förstår inte var maskarna annars kan komma ifrån. Men trist är det såklart. Då ska jag försöka få tag på dem och vara så försiktig jag bara kan.
Körsbärsräkor är duktiga på att föröka sig så om jag var du skulle jag inte bry mig om rommen utan fokusera på att räkorna ska må bra och så kommer de få rom på nytt snart igen :)
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Jag tänkte precis säga samma sak som ElinvBorg. De är duktiga på att föröka sig så snart bär de nog rom igen ska du se =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Saltade dem idag och än så länge är rommen kvar. :)
Räcker salt för att ta död på och bli av med maskarna? Hur är det med eventuella ägg?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Äggen verkar man dessvärre inte kunna bli av med, mer än att vara snabb med att plocka skalen när räkorna ömsat. =/