Belysning
Har just nu två stycken grolux lysrör (http://www.cyberzoo.se/akvaristik/belysning/lysror-reflektorer/t-5-lysror/sylvania/grolux/sylvania-grolux-t5-l8-24w-438-mm.html) till mitt akvarium och ska i helgen köpa nya för att de är gamla. Är väldigt förvirrad när det kommer till olika lysrör och undrar vad som är bäst. I början tyckte jag grolux rören var väldigt bra för växterna men det finns säkert bättre. Gillar verkligen ljuset från de rören men vill ha mycket fina växter så söker nu tips :)
Grolux är ett bra lysrör så om du och dina växter tycker om det så skulle jag fortsätta med det. Varför ändra ett vinnande koncept? =)
Visst är det så att en del lysrör är bättre än andra för växterna. Om du vill förbättra ljuset åt dina växter så är det du ska titta efter som växterna vill ha, ett högt antal watt. Något som du inte kan ändra genom att bara byta lysrör. Är din ramp anpassad för 28w då kan du inte ha något annat. Med andra ord så kan du inte göra något åt det utan att lägga till mer eller helt byta ljuskälla. Det andra du ska titta på är färgen på ljuset. Det mäts i Kelvin (K). Ett värde kring 7000-8000 är att eftersträva för att det ska gynna fotosyntesen så mycket som möjligt. Grolux som du har använt har ett värde på 8000K, vilket är bra.
Vill du byta kan du prova sylvania aquastar som också är ett bra lysrör.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack! :) Jo jag är ju rätt nöjd med det, även om det på senaste tiden inte vart så bra, har inte bytts på väldigt länge tror jag.. Innan jag köpte den så hade jag bra ett T8 lysrör på 15W ("original-rampen") så att byta till 2x24W blir lite skillnad ändå även om själva lysrören inte är jättebra :) Sylvania aquastar är väll 10000K, är det sämre då eller bättre/like bra? Ett av varje eller två av en sort? :)