Vilken fisk?
Vilken fisk är det här? Det är en ciklid, påstås vara en Palettciklid men osäker. Ca 5-6 cm just nu.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk
En Palettciklid är det inte, riktig fin iallafall :)
Bra fråga! till & med jag blev osäker nu när jag såg att den hade gult i sig.
hmm..
har du några fler av dom?
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
#1 Håller med, snygg men ser inte alls ut som någon Palettciklid. Lyser i alla fall upp i karet ;) #2 Haha, du som verkar så säker kring olika sorters fiskar… :p Här är en ytterligare bild, men på den andre.
En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.
Ingen Palettciklid, men jädrar vad snygg!
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Har faktiskt ingen aning vad det där är för ciklid men fya vad avis jag är på dig! den blänker ju! ögongodis i mina ögon!😍
måste kolla upp den där!
du får gärna berätta mer senare om den ändrar färg, de verkar ändå ganska små
#5 #6 Visst är dom läckra! Hoppas dock på att det inte är någon aggressiv fisk, eller att dom blir för stora för karet etc. Ska bli spännande att se hur dom utvecklas och hur dom funkar med resten av invånarna. Erik, hör gärna av dig om du hittar något ;) Vi ska tillbaka till butiken imorgon och fråga. :P
Låter bra! Återkom med artens namn! kanske kan bli nya invånare i mitt malawi kar 😃
En Guppy är ihjälbiten och en annan är av med hela bakfenan. Nu står vi inför det svåra beslutet att antingen byta inriktning på karet och flytta guppysarna, eller lämna tillbaka de två nykomna. Men vart ska guppysarna ta vägen om dom flyttar? :(
Tror ni att fjärilsciklider är schysstare? I och med att vi har guppyhanar i karet också.
Det är förmodligen en Electric blue Acara (Andinocara pulcher) du har där. Det är en sydamerikansk ciklid som blir ganska stor (20-25 cm om jag inte missminner mig) Skall ha ett akvarium på minst 250 liter. Det är en rovfisk (som de flesta ciklider är) och om du har den med småfisk, så kommer den betrakta dem som mat.
#11 Jag misstänker också det…. Ser absolut ut som en del av dem på bilderna. Blir inte ett 240 l för litet när dom blir som störst? Vad kan vi ha för fisk med dom? Guppysarna ska flytta till ett annat kar i huset (med andra Guppys och ett gäng tetror).
det såg verkligen ut som dem.
#13 Eller hur? Men snyggare ;))
japp dina hade mer färg och mer typ lysande ljusblå😃
Det här vet jag vad det är =) Det är en andinoacara pulcher electric blue =) Det är samma fisk som rovfisk säger. Kärt barn har många namn. Samma art som blåcikliden bara en annan färgvariant. Trevlig fisk.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#16 Vi hade tydligen en väldig otur med vilka individer vi fick med hem… Mycket aggressiva. Gjorde utfall mot både växter, fingrar och fiskar. :/ Dom fick åka tillbaka till butiken idag, guppysarna kommer att stanna kvar i det andra karet som dom flyttades till. 240 liters karet är nu ett hem åt 4 fjärilar och ett stim kardinaltetror. Superfina dom också :) Den naturfärgade honan är dock ganska färglös just nu, men förhoppningsvis färgar den ut när den har "bott in sig". :)
japp, vad bra att du kunde lämna tillbaka dem
Men ojdå, var de så aggressiva. Arten brukar annars kunna vara relativt fredlig för att vara av det släkte den är men givetvis är det även individuellt. Gav de sig på allt och alla så var det uppenbarligen något de inte trivdes med i sin nya hemmiljö. Kanske varandra. Så bra att du kunde lämna tillbaka dem. Förhoppningsvis går det bättre med dina nya fiskar istället =)
#20 Ja, det var synd eftersom att dem är så vackra. Men dom kanske ändå hade levt lite trångt i vuxen ålder. Nu har dom chansen att finna ett nytt hem i ett mycket större kar än vårat :) Det hoppas jag också! :)
lycka till
#22 Tack så mycket :)
Det var fint sagt av dig, du gjorde nog det rätta =)
Jag hoppas det :) Tack för all support.
Acaran är en ganska fredlig sydamerikan, men det är, som mimåne skriver, ganska individuellt. Jag har haft både gul acara och den blå varianten, de har alltid varit mycket fredliga, men när jag skulle införskaffa en ny hane (den gula varianten) när min gamla hade dött, så fick jag tag på det agressivaste elände jag någonsin råkat ut för. Den galningen gav sig på precis allt, både mina fullvuxna påfågelciklider (Oscar) och min fullstora plecomal. Han tog ihjäl både ena pågågelhonan och plecomalen innan jag hann placera om den. 😕
#29 Inte kul :(
Nej, det var det inte. Det slutade med att jag fick avliva honom också, eftersom jag inte lyckades placera om den.
Oj vilken tråkig situation Rovfisk.
Det är ju några år sedan, men än idag kommer jag ihåg det som det vore igår. Det var medans jag hade 720 litern med större ciklider.
#33 jag förstår det. :/
tråkigt!😕
Det är sådana situationer man inte glömmer. När man gjort allt och sen tvingas lösa det på ett sätt som man egentligen inte önskar. Förstår att du kommer ihåg det som det vore igår.