Scalare-Krig!
När jag köpte mitt nya 160L akvarie så hade säljaren en Scalare över som inte fick plats någonstans. Jag tog hem den också och det gick fint,
Den fick bo i en låda ett tag tills det stora akvariet var redo.
Senare fick jag reda på att Scalarer är stimfiskar, så jag köpte två Scalarer till på Ciklidshopen i Tomelilla. Tillsammans med några malar och tio Blodtetror.
Scalarerna hade inga problem med Blodtetrorna, men den äldre Scalaren nafsar på de nya Scalarernas fenor.
Vad i hela friden ska jag göra för att de ska sluta bråka?
( De är Marmorscalarer om någon undrar )
160 l är lite för litet för scalare kolla zoopet. Är det stor storleksskillnad på scalarerna?
Hej! Familjemedlem till Fabianleij här…
Den första scalaren är rätt mycket större. Bifogar bild när vi satte i de nya igår. Man kan ju tänka sig att den är lite stressad eftersom den helt oplanerat blev tvungen att bo i en plastback ett tag… och även de nya förstås. Det var inte heller någon särskilt trevlig akvariemiljö hos personen vi köpte det begagnade karet hos.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
160 liter är för litet för scalarerna. De skall ha minst 250 liter, och minst 50 cm högt. Man kan diffa på några liter ner, om karet är tillräckligt högt.
Är akvariumet för trång -/ för litet så känner sig scalarena stressade och de kommer förmodligen inte att sluta bråka. Det finns ingenstans för de två mindre att komma undan.
kolla alltid upp på zoopet innan du köper några fiskar!😉
zoopet.com är en källa där man kan läsa om fiskar, växter mm men det finns många fler där man kan söka information.
Det är härligt att se att ni vill göra det rätta för fisken och skaffade fler kompisar till den. Ni har så rätt i att den behöver det. Jag önskar bara att ni hade läst på om skalare innan ni köpte flera för nu blev det tyvärr ändå lite tokigt.. Som de andra säger är akvariet för litet för skalare och istället för att ha en fisk som behöver större, så har ni nu tre. Som Rovfisk säger så stressar det trånga utrymmet dem och att de tar ut det och hackar på varandra är förståeligt. Ett annat vanligt problem när skalare hålls för litet är att de får svårt att växa normalt. Ryggfenan brukar kunna bli krokig.
Jag skulle föreslå att ni kontaktar butiken där ni köpte de två nya skalarna och berättar att det blev ett misstag. Kanske kan ni få lämna tillbaka dem och även den första. Då har de chans att få nya hem där de får de utrymme de behöver🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
japp, bra sagt mimåne😃👍😎😉
Tack för råd! Får se hur vi kan göra. Bråken verkar ha lugnat ner sig nu.
Vi hade läst på i ett flertal akvarieböcker för vad de ville ha för slags miljö och vilka andra fiskar de kunde tänkas passa ihop med. En av böckerna angav längden på akvariet till minst 80 cm och de andra pratade om "rymliga" kar, men det är ju en tolkningsfråga -särskilt om man är nybörjare. Sajten zoopet.com kände vi tyvärr inte alls till.
Le mera me lera! 🙂
www.kajsaskeramik.se
ok, men nu känner ni till den och den är bra😃😎😉👍
Absolut🙂 Det som är litet för en kan vara stort för en annan. Även för en van akvarist kan det vara svårt att veta ibland vad som är rätt eller fel. Idag finns den mesta informationen på nätet men så var det ju inte förut utan då gällde böcker. Många av de böcker vi har att tillgå idag är föråldrade från den tiden och kunskapen har gått framåt. Mycket har förändrats i akvaristiken.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
japp