Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1095 ggr
UniQz
3

Starta 25l

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Eftersom jag bara är "ansvarig" för mitt 100l akvarium 1 vecka/månad när jag bor hos min pappa så har jag bestämt mig för att starta ett till "eget" hos min mamma! Då vi hade ett 25l hemma så fick det bli det även om jag helst haft ett 300-400liters :D (Vilket jag fortfarande vill köpa ändå) Så till min fråga! Jag hade tänkt ha ett gäng räkor (typ Crystal) men är osäker på mängden som är lagom i ett såpass litet kar… Samt om man kanske kan ha några Moskitorasbora tillsammans med räkorna eller om det blir fullt då? Akvariet är 40cm långt så ok bottenyta och inte bara höjd. Undrar även om det finns någon typ av mal man kan ha i den här storleken? Älskar mina ottosar i 100 liters och tänker att kanske dvärgottosar kan funka? Eller kanske blir för trångt? Vill att dom ska trivas såklart så vill inte skaffa fisk som vill ha det större. Tack på förhand!!

Lillyrod
1

Ett tiotal räkor är ok i ditt kar. Moskitorasbora vill ju gärna vara ett gäng för att trivas så jag tror det blir trångt. Likaså för otocinclus. Några snäckor istället kanske? 🙂

Erik97an
2

Jag har crystal red i mitt 20L's kar.

jag har 11stycken och skulle kunna säga att det går nog i 10stycken till.

de är väldigt aktiva och spännande att titta på 😃

du får spara pengar och köpa dig ett större kar när du väl kan och har tjatat lite extra på din mamma 60l's är inte stort men det är något man kan ha fiskar i iallafall! 🙂

Lycka till med karet ditt.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

hund_katt
2

Gå med i akvarister 2.0 annonser! Jättemånga akvarium för billiga priser!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Lilolizeit
3

Starta du med ca 10 räkor så får dom föröka sig lite utan att det blir allt för fullt. Jag hade enbart haft räkor i det karet med tanke på storleken.. kanske något posthorn eller liknande skulle passa men personligen så tycker jag dom skitar ner för mycket..

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

mimåne
3

Vad roligt att du ska starta upp ett till akvarium =) Jag håller med om att det nog är bäst med bara några räkor i akvariet. Det blir för trångt annars. Räkorna förökar sig gärna så man behöver räkna med lite plats för det också.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
2

vad kul med ett nytt LITET kar hos din mamma. hoppas du kan skaffa ett 300-400 liters senare då. räkor tror jag också på som dem andra😉

UniQz
2

Tack för snabba och bra svar allihop! :D Då blir det lite räkisar :)

Erratic_Eagle
2

jazz blåa är fina😃

lutralutra
2

Tycker också du bör försöka spara ihop till ett ca 60L. Det tar inte mycket större plats och då kan du ha några fiskar också som sagts =) 

Lycka till med akvariet!

Erratic_Eagle
1

lycka till!😃

ansel
1

Herkules zoo har ett 54l med filter osv för 450+80 i frakt.

Cecilia.S
2

Störst är bäst, jag håller med om att det är bättre om du sparar ihop till ett större. Funkar ett kar med måtten 61x41x58 (LxBxH). Det är Lido 120 liter från Juwel. Finns säkert att hitta begagnat för en billig peng om du inte har råd!

En sockerfri Monster, en hund och en motocrossbana med f&f's. Bättre än så blir det inte.

Medarbetare på Ridsport & f.d. medarbetare på Akvariefisk

Erratic_Eagle
1

det är bra akvarium som ni snackar om

UniQz
1

Håller absolut med om att det är bättre med större! :) Dock så måste jag nog vänta till våren/sommaren tyvärr när jag bytt rum eftersom jag vill ha ett på minst 200l och min mamma tror inte golvet pallar den vikten då vår golvvärme är lagd med frigolit… :/

Lillyrod
1

Din mamma har rätt : )

Erratic_Eagle
0

aaa, tror tyvärr det jag med