Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1399 ggr
Erratic_Eagle
1

hur många räkor för att trivas?

jag har funderat på att skaffa räkor till mitt kar men vet ej hur många de vill vara för att de ska trivas och om man kan blanda olika färger?😉

Äppelsnäckan
1

Man brukar börjar med att köpa 10 stycken och så förökar de sig förhoppningsvis så att man slipper köpa flera. Du kan inte blanda neocaridina-arter med varandra utan att de korsar sig, t.ex. navy blue och körsbär.  Likaså caridina-arter korsar sig med varandra, t.ex. crystal red och crystal black.

Skulle rekommendera att du började med Körsbärsräkor då de är enklast och förökar sig hyfsat lätt.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Erratic_Eagle
1

men dem du skrev där uppe ska man ej blanda??

Erik97an
1

1. Vad är det för fiskar eller djur du har i akvariumet räkorna ska vara i?

2. Blanda färger är inte så smart då vissa raser strider mot varandra när de är matdags och konkurerar ut den andra rasen vilket leder till död.

Du bör inte blanda även om de är från samma släkte för att de förlorar sitt värde + att de ser lite konstigt ut med mutanter.

bättre & skaffa tex, några Nanokar på 20-30L och stoppa ner några olika raser i varsitt kar! 

Dock är småkar lite svårare & ta hand om! då är de nog bäst o starta upp 1 först då de är lite speciellt med småkar! 🙂

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erratic_Eagle
1

ca 60L akvarium.

jag kommer att ha 2st honungsguramis och kanske 5 ottosar.

då kör jag nog på blåa räkor om det funkar att ha räkor i ett sådant kar.

Lillyrod
1

Jag gissar att guramisarna får sig ett skrovmål. Det går inte att blanda räkor med vilken fisk som helst då det är många fiskar som har räkor som naturlig föda.

Räkor har man med fördel i ett artakvarium.

Erratic_Eagle
1

ok, synd men skulle det gå i mitt 100 liters med bara fredliga fiskar och 1  VF palett är den mest aggressiva i mitt kar😎

Erratic_Eagle
1

har 2 VF paletter men bara en av dem är lite aggressivare än de andra men ändå ingen fara.

Lillyrod
1

Att det är fredliga fiskar betyder inte att de inte gillar räkor till middag 😉

Erik97an
2

Endlers Guppy går att ha ihop med räkor & små stimfisk.

stimfisk blir ganska trångt i ditt kar på 60l men Endlers går bra i karet.

Vill du ha räkor skulle jag kört på bara räkor och lite snäckor i ditt 60l kar.

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

Erratic_Eagle
0

ok, men då kör jag ej med räkor utan med det som jag tänkte från början🙂