Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 701 ggr
Hannahtheo
1

Byta inriktning

Hur gör ni om ni ska byta ut allt i ett kar? Jag ska byta i mitt ena, från blandade sällskapsfiskar till malawi. Det jag tänker mest på är filtret, hur göra rent det på bästa sätt?

Erik97an
1

Beror väl mest på vad du har för saker i karet just nu.

Har du växter / dekor i akvariumet? hur stort är det? 🙂

Om filtret: det beror helt på vad du har för filter?

Filtermatta (innerfilter) så tar du bara ut duken/mattan och häller upp akvarievatten i en hink och sedan doppar du din matta i vattnet & trycker/skrapar lite lätt med fingrarna på det & smutsen ska då trilla av.

Fortsätt så tills du ser att vattnet är mer klart & de inte kommer ut smuts!

Lycka till med Malawi fisken! jag har själv 3 golden & de är riktigt fina fiskar! Mina är nyfikna med hehe.. (pstt… vill ha mer av de!!)

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

lutralutra
1

Jag ger bort fiskarna till akvariebekanta alt. säljer. 

Tömmer akvariet, plockar ut det jag inte ska ha kvar, lägger i ny inredning. Jag behåller gamla filterbakterier och så mycket av vattnet som möjligt. Kramar bara ut filtermaterialet i en hink kallvatten/akvarievatten så den värsta geggan kommer ur, så att. Sedan brukar jag vänta någon vecka innan jag börjar fylla på med nya fiskar =)

Hannahtheo
1

Har ett 240l med malawi o ett 450l med blandat. Det jag ska göra är att byta så malawi är i 450l o de andra i 240l. I 450l har jag ett fluval fx6, och i det har jag mycket växter nu. Håller ca ph 7. I 240l är ph 8 och inga växter. Ska flytta med sand och växter i båda karen.

Draken
2

#0 Vad gäller filtret, så skulle jag inte göra rent det alls, lägg det i en hink med vaten och koppla in det, så bibehåller du bakterierna helt friska och sunda. Bästa sättet att få till en bra bakteriekultur i ett helt nystartat akvarium.

Är filtret jätteskitigt, så det måste göras rent, så krama ur det ordentligt i akvarievatten, och lägg det sedan i en hink med vatten tills du har startat upp karet igen.

Lycka till :)

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Elisabethantero
1

Jag har övertagit en annans 60 l akvarium, det hade stått tömt i ca 1 år. Innan dess vart igång nåt år. Jag startade upp det i oktober o allt funkar bra o fiskarna /växterna trivs. Men jag undrar ,måste man nån gång köpa nytt filter? Hur gör man då när alla bra bakterier försvinner? Har en pump med ett filter jag sköljer ur i akvarievatten ca 2 ggr i månaden. Har inga problem alls med filtret, men bare undrar!!

lutralutra
1

#6 Starta gärna egen tråd för egna funderingar! 

Men nej, du behöver inte köpa något nytt filter =)

Erratic_Eagle
1

Kör med samma filter du😃

Hannahtheo
3

Då var de klart! Totalt flyttat 1600l vatten i hinkar idag. Puuh.. men jag är nöjd! Ser bara väldigt tomt ut med 8 golden i ett 450l akvarium :p

Lillyrod
1

Vad ska man ha gym till när det finns akvarium och vatten? Bra jobbat! 👍

Erratic_Eagle
1

haha, bra jobbat och bra skämt #9😂👍

Lillyrod
1

Skämt? Bär så mycket vatten får du känna på muskler sen

Erratic_Eagle
1

ja men att man ska bära hinkar med vatten till sitt akvarium istället för att gå på gym😃😕