Tips på algätare i sällskap med dvärgciklider
Hej, Jag har fått en del tofsalger i mitt 160 liters och vill ha nån som städar bort det.Cirkulationen är låg så nån som gillar det behövs.Förslag?
Du skulle kunna få i 1 Ancistrus i ditt kar.
Eller ett gäng kanske 4-8st Otocinclus?
Har både ottos & ancis. De jag kan säga om malarna är att ottos är mer framme på rutan än mina Ancistrus som hellre håller sig runt stenar eller mörka delarna i akvariumet!
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Tofsalger är inte goda 😃 Jag vet då ingen av de vanliga malarna som äter den. Varken Otocinclus eller Ancistrus iallafall. Räkor sägs kunna äta dem men då gäller det att det inte finns annat mer lättätet för då bryr inte de sig heller tyvärr.
#2 håller med lillyrod..
missade att det stod tofsalger! Mitt fel.. 🤫
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Ok! Lillyrod-vad räknas som annat gott för räkor?Växter? Vilken typ av räka skulle passa tro,så inte fiskarna äter upp dom?Jag har inte läst in mig något alls på räkor-helt novis😊 Tänkte själv på siamesiska algätare som tydligen gillar tofsalger MEN inte så stilla vatten som jag har för dvärgcikliderna.Eller, vad tror ni om de annars?Jag har grusbotten,inte sand.
Räkor ihop med ciklider blir nog inte bra. Siameser ska äta tofsalger men de jag har haft har aldrig ätit några. Bästa är nog att försöka bekämpa tofsalgerna själv.
jag har algätare och de äter inte toffsalger😢
Siamensisk algätare äter gärna tofsalger, fast problemet är att de kan inte vara bofast i ditt akvarium, eftersom det är lite för litet. Men kan du ha en siamensis i karet ett tag, så den/de får rensa upp och sedan lämna tillbaka den så funkar det bra.
Siamensisen har en mindre kusin " Siamensis flying fox" den skulle du kunna ha i ditt akvarium, men jag vet inte om de tar tofsalger.
Jag har ett gäng amanoräkor i två olika akvarium som går tillsammans med Apistogramma utan problem, så det går. 🙂
vad kul😃
#8 Intressant. Då vet jag att det kan funka : )
japp