Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 1729 ggr
Tofflan
1

Grumligt akvarium

Hej Mitt 54l kar med Guppy har plötsligt blivit grumligt. Haft det igång sen november så ett par månader ungefär. Nu plötsligt har no3 gått upp lite, trots vattenbyte. (Enligt teststicka, ok på no2). Stoppade ner en hel del moonstone i karet för någon vecka sedan. De var ljusgråa från början och jättesnygga, men har blivit brunaktiga och ser urtråkiga ut. Kan det vara stenen som fäller kalk så det blir grumligt?

Tofflan
1

Gjorde ett storr vattenbyte på ca 20-22 liter igår, men fortfarande lika grumligt. Tillsatte Happy Life Flytande filtermedia, ca 25 ml, så nu är vattnet grumligt av det. Kan det grumliga vattnet bero på att jag fått massor av yngel?

lutralutra
2

Har du en bild? Vilken färg har grumlet? 

Det kan inte bero på att fiskarna har fått yngel, men stenen skulle kunna vara den möjliga boven. Kan du ta ur den och lägga den i blöt i t ex en balja?

Erratic_Eagle
1

vet ej vad det kan va, kanske stenen😎😕

Tofflan
1

Tagit upp tre stenar och satt i annat kar. Har dock inte sett ngt grummel i det karet ännu. Har kvar större delen av stenarna, ca 3 kg, En sten jag tog upp, och tittade noga på, fanns det mikroskopiskt tunna gröna fibrer på som jag är rädd va nån sorts alger… Super super tunna trådar på kanske 5-6 mm som växte rakt ut från stenen. Finns det såna alger? Kan de ha med grumlet att göra trots att de var så små så jag måste hålla stenen mot ljuset för att se de små stråna.

ansel
1

Infusioner?

Erratic_Eagle
1

det kan det nog va ja

Lillyrod
1

Trådalger på stenen kanske och när det gäller vattnet kan det mycket väl vara infusioner.

Tofflan
4

Vad tusan är infusioner och hur får man bort det? Och trådalgerna? Tittade på baksidan av mitt träd i ett annat kar och det var alldeles hårigt! Hur får man bort såna? Det ser hemskt ut! Kommer de ta över hela akvariet? Eller rättare sagt, alla fyra kar, eftersom jag flyttar runt på stenar och växter nu och då… 😲

Lillyrod
1

Trådalger kan vara lite mariga att få bort. Här är en diskussion du kan läsa: https://www.zoopet.com/forum/forum/-1-akvariet/-06-v%C3%A4xtakvariet/74981-tr%C3%A5dalger

Jag hittar inget riktigt bra om infusioner men mörkläggning upp till en vecka är ett vanligt tips.