Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 1939 ggr
Malexx
1

månljus

Skulle vilja ha månljus i akvariet. Såg en led ramp med sugproppar på akvarielagret för strax under 500 kr.

Någon som har den som tycker den ger ett fint ljus och så undrar jag om det finns ngt billigare alternativ som inte är för krångligt 

Har sett billigare ledramper på Claes Ohlsson för typ 150 kr men de vågar man väl inte ha i akvariet då de inte är rätt ip klass?

Malexx
1

Kan  ju tillägga att det är ett litet akvarium på 70 liter

AnderssonPeter
1

Ett tips är att kolla Ebay där köpte jag ett LED rör med blåa lampor som man fäster med sugproppar.

Kostar nästan inget och har fungerat fel fritt än så länge!

Malexx
1

ok tack skall kolla upp

Malexx
1

vad tror ni om det här?

https://ledsale.se/waterproof-led-aquarium-tube-rgb.html 

Jag har akvariet tänt runt 10 timmar, kan man lägga på månljus några timmar på kvällen utan att det påverkar fiskarna?

Erratic_Eagle
1

vet inte men det skulle vara coolt😉

mimåne
1

Det är inte så lätt att hitta en bra ledramp. Jag undrar om du har en belysning idag som du är nöjd med och om du bara skulle vilja få till ett månljus? Man behöver inte byta till en helt ny belysning för det utan det räcker med t.ex en blå ledslinga som passar för utomhusbruk =)

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Erratic_Eagle
1

bra tips mimåne! det skulle kanske vara någe för mig😉

jag har mitt akvarium tänt 13 timmar(funkar det)

7 på möran till 20 på kvällen

Malexx
1

Jo jag är nog nöjd med den ledramp som sitter i. Jag är mest ute efter lite månljus som en rent estetisk detalj på kvällen eftersom det känns lite trist när det slocknar.

Erratic_Eagle
1

har samma känsla som dig , kul

mimåne
2

Jag skulle inte rekommendera att hålla akvariet tänt i mer än 10h. Växterna behöver vila och att hålla det belyst mer än såhär gynnar algtillväxt. 8-9h beroende på akvariet är vad jag tycker är lagom.

Om du Malexx är nöjd med din nuvarande belysning så skulle jag inte byta ut den. Har du växter i akvariet så är de vana vid denna och att byta kan trigga lite algtillväxt. Om du egentligen bara vill tillföra ett månljus så ser jag därför det som bäst att du bara gör det också =) Kolla på rusta, clas ohlson eller liknande butiker om de har en lämplig slinga åt dig.

Är man sugen på ett litet DIY projekt så kan man kolla in den här tråden https://www.zoopet.com/index.php?option=com_content&view=article&id=282:-sp-683&catid=152&Itemid=101

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Malexx
1

Men du räknar alltså inte in månljus i de 10 timmarna. Tror du det är ok att ha ca 10 timmar ljust + kanske 3 timmar lite svagt blått månljus på kvällen utan att fiskar växter protesterar och alger börjar trivas för bra

Malexx
1

Eller du rekommenderar ju 8 till nio timmar men du förstår vad jag menar

Erratic_Eagle
2

som sagt jag har tänt 13 timmar i mitt kar😃

Malexx
1

Haha jag skulle gärna ha tänt i 15 timmar om det funkade

Erratic_Eagle
1

ja det hade vart nice om de hade mått bra🤪😃