Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 15738 ggr
[Soulfullness]
0

Se upp för mossbollar

Tänk er för innan ni lägger mossbollar i era akvarier. Jag köpte in 2 mossbollar och hade i akvariet ett tag för några mån sedan och såg att det kom tunna trådar från dem här och där, slängde dem sedan. Startade upp ett 30 räkkar för en mån. sedan och köpte in vackra mossor av Fissidens fontanus, Fissidens mini, flame moss, mini pellia osv. och det har följt med trådar jag inte sett i det nya karet och de vackra mossorna tas över mer och mer av denna hemska alg från mossbollarna. Det är hopplöst att få bort dem. Tom min stora javamossa är full av trådar från mossbollarna. Jag rensar lite då och då men det går inte att bli av med helt.

[Kamillah]
5

Det roliga är att jag såg att någon annan hade ungefär samma problem som du för några veckor sedan på facebook, och jag blev lika överraskad då som jag är nu över att läsa detta.
Jag har mossbollar i alla mina akvarium för jag tycker dem är fina, och jag har alltid haft det i ett år nu och aldrig haft problem med några sorts alger överhuvudtaget. Vad jag läst innan om dessa är att de filtrerar vattnet om jag minns rätt. Och sedan växer de riktigt långsamt och är grymt tåliga, inga av mina från början av året har växt ens någon cm.

Så det jag försöker säga är, det behöver inte vara samma för alla. Förstår att du vill varna för någort som gett dig jobbiga alger, jag skriver endast detta för att folk ska få se 2 olika sidor av saken :)

xanna
0

Här är en som inte lyckas få bollhelvetena att överleva.

Jag är på 5:te bollen som långsamt vänder sig ut och in, för att till sist falla sönder.

[Kamillah]
0

#2 Haha de som är så himla tåliga :P Det enda som inte dött för mig. Mitt akvarieintresse började med en liten skål jag bara hade en mossboll i och aldrig gjorde vattenbyten i :P

xanna
0

Nope. Här går de flesta växter finfint, men mossbollarna dör som.. Mossbollar! ;P

Diffy
2

Måste bara fråga blev lite nyfiken vad är en mossboll? :D kan man köpa såna i djuraffären?

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

Luddeg
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En mossboll är egentligen alg av typen Cladophora. Eftersom det är en alg som vilken som helst så den kan sprida sig till andra växter eller i akvariet, behöver nödvändigtvis inte alltid göra det. Mossbollar bör sköljas då och då och kramas ur, ca 1-2 gånger i månaden, (beror på cirkulationen och djuren i akvariet).

Mossbollar brukar finnas att köpa i fleratalet djuraffärer. Personligen tycker jag att det passar främst i ett akvarium där du inte har så dyra växter eller växter du är rädd om.

Info från Tropica: http://www.tropica.com/dk/planter/plantebeskrivelse.aspx?pid=000C

www.shrimpshop.se/forum

Diffy
0

oj vilken häftig boll :D sån skulle ju va tjusig i vårt akvarium :D

R.I.P Våran älskade Sotis som somnade in Juli 2014 :(  <3

Hos oss bor Lizzie (Spotless Happy face) Och Findus (SE*Arextocats, Norm Spellman ) båda är Cornish rex :)  <3

Gurky
0

Har aldrig haft problem med mossbollar.

[Soulfullness]
0

vad skönt att inte alla får problem med dem, här har de blivit en plåga. Som #6 skriver så skall man nog inte ha dem med växter man är rädd om! Här börjar de bli en riktig plåga då jag inte kan få bort dem från mina små fissidens mossor.  Förmodligen är enda sättet att bli av med dem att starta om allt och därmed slänga alla växter.

xanna
1

#9 Kan du ta en bild och visa hur skadorna av en mossboll kan se ut?

[dynamitella]
1

Om det går fel, och det börjar sprida sig, så blir det inte vackert. Framför allt om man har annan mossa i karet.. Den suger åt sig alla sorters alger nämligen. Jag fick kasta en hel spann med javamossa på grund av -vad jag klandrar- mossbollen.

http://guitarfish.org/images/posts/algae/brush.jpg

http://guitarfish.org/images/posts/algae/hair.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_cwbt2D65i9k/SfdMuHzy2TI/AAAAAAAAC1k/Q-rWx96DAHQ/s400/hair_algae.jpg

[Soulfullness]
0

#10 kan inte ta bilder för tillfället men skall fixa det i dagarna.

#11 precis så ser det ut om man inte håller efter det.

Jag plockar lite hela tiden men där man har små finare mossor som fissidens sorterna så drar man sönder även dem när man skall ta bort trådarna från mossbollarna. Tror ni man skulle våga på sig att ge något alg dödande kemiskt i karet? och finns det något som kan ta bort den algen utn att skada mossorna? räkorna kan man ju flytta så länge.

[dynamitella]
0

Fissidens fontanus är ju svindyr också. Och långsamväxande. Beklagar!

Jag tror tyvärr inte det. Jag försökte leta lösningar jättelänge innan jag gav upp och startade om karet :(

[Soulfullness]
0

på denna bild ser ni tydligt hur algerna är över hela fissidens ( har ändå rensat bort det värsta)

[Soulfullness]
0

här med, de är överallt!

[Soulfullness]
0

1 till

HilmaN
0

amano äter det inte då?

[dynamitella]
0

Jo. Men i ett så infesterat kar krävs 30 amanos och ingen mat på en månad, typ.

[Sentra]
0

jag fick också problem med alger ifrån mossbollar för ett tag sedan och slängde mina 2 bollar. Blir heller inte av med algerna ifrån dem nu. Har dock inte så fina mossor men de har helt slingrat in sig i mina javamossor så de är inte vackra längre. Rensar emellanåt men det går inte att bli av med.

Ni som nämner amano räkor, kan det vara en ide att köpa in 10 st sådana för att kanske åtminstonde hålla efter de algerna lite?

Finns det några andra akvarieinvånare som kan tänkas äta såna alger?

[Soulfullness]
0

Det kanske kan vara värt att prova med amano räkor, har dem inte själv. Det blir att införskaffa. Kan ju vara värt att prova innan man startar om allt. Mina mossor har kostat mig 2500:- har problem i 2 kar och inte så kul att slänga allt och börja om.

Sleggyman
0

Amanos är ruskit effektiva jag lånade ut 5 amanos till min kompis 20L nano som var överväxt med alger. det tog dom 1 vecka att rensa.
Nu var det inte mossboll alger utan vanliga gröna trådalger.

Maleficum
0

Nu vet jag att denna tråd är gammal men har själv problem nu med dessa alger som kommit pga mossboll. I ett av akvarierna verkar jag ha vunnit kampen, vet dock inte vad som gjort att jag vunnit där och inte i något av de övriga, om det beror på mina siamesiska algätare eller något annat. Kämpar på i de andra karen (utom mitt guppyprojekt kar för bryr mig inte så mycket hur det ser ut där i och algerna hjälper ju trots allt med rening av vattnet så de får i princip hållas där). Plockar bort alger så fort jag ser och vid varje vattenbyte jag gör (1 gång i veckan), byter vatten så ofta att några av mina andra snabbväxande växter håller på att dö av näringsbrist men lyckas ändå inte bli av med dessa jäkliga alger! Värst är ju när de trasslat in sig i javamossan (eller vad det nu är för typ av mossa jag har) för är ju omöjligt att få bort det utan att ta bort all mossa.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lillyrod
0

Ja det ska vara en riktigt jobbig alg. Jag har inte läst någonstans eller hört om heller att någon verkligen har fått bort dem utan en omstart där allt kastas och man börjar om från början. 

Jag skulle aldrig ha en moss(alg)boll i karet. Det är ju inte mossa utan alger och när bollen faller isär är risken stor att den sprider sig.

Maleficum
0

#23 Mitt fel var att ta emot växter från min bror som då hade mossboll :( Så har inte själv haft själva mossbollen från början. Riktigt jobbigt för vågar ju inte ge bort växter nu när jag rensar ut även om jag verkar ha fått bort det helt från iallafall ett av mina akvarium (inte sett något i det på flera veckor nu).

lutralutra
0

Har haft mossbollar utan problem i mina burkar..

Lillyrod
0

Det kan gå bra men när man vet vilka problem det kan bli skulle jag aldrig ta chansen. Tråkigt Maleficum att du fick med det på köpet.

mimåne
0

Jag skulle som Lillyrod säger heller aldrig stoppa en mossboll i akvariet.. För mig är det inte värt risken. Beklagar maleficum att du fått in algen i ditt akvarium. Hoppas du får ordning på det.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Maleficum
0

Har sett att det för en del funkat att bli av med/minskat med amanoräkor så funderar på att införskaffa ett gäng. Men vill ju inte få in nåt smittsamt till fiskarna… kanske egentligen ska starta ny tråd om det men kan man ha räkorna i karantänakvarium tillsammans med några fiskar för att se om de bär på något som kan smitta fiskarna och hur länge bör de gå där då innan man vågar flytta dem till huvudakvariet? (har ju ett av mina mindre kar där jag just nu bara har några Körsbärsräkor och de guppyhanar jag inte vill spara till mitt guppyprojekt som skulle kunna funka som karantänakvarium).

lutralutra
0

Skulle nog inte stoppa dem i något scapeat akvarium eller nåt jag bryr mig mycket om, men i småburkar med yngel och "billigare" burkar där jag ändå har yngel, växtrens osv ser jag inget problem med att ha dem.. 

Hoppas du får ordning på problemet!

mimåne
0

Du kan hålla räkorna i ett karantänsakvarium ett tag om du vill. Efter 2v borde nog en smittsam åkomma dykt upp om det finns någon.

Medarbetare på akvariefisk ifokus