FrĂ„gor đ
Hej! Jag tĂ€nkte detta kunde bli min frĂ„getrĂ„d dĂ„ jag ibland kommer pĂ„ frĂ„gor jag behöver hjĂ€lp med. Har andra ocksĂ„ frĂ„gor sĂ„ gĂ„r det bra att sno trĂ„den. Men vi börjar sĂ„hĂ€r. Finns det nĂ„gra problem med physor? NĂ€r vet man att de Ă€r för mĂ„nga? Jag vet att de kommer vid övermatning men jag tycker jag snĂ„lar Ă€ndĂ„. Fiskarna fĂ„r mat varannan dag ungefĂ€r och bara sĂ„ mycket det hinner Ă€ta upp. T.ex en halv kub med artemia eller mygglarver per mattilfĂ€lle eller nĂ„gon nypa med flakes. Bör man plocka bort dem nĂ€r man ser dem eller Ă€r det ok att de Ă€r i karet? Tycker de Ă€r rĂ€tt söta sĂ„ de stör inte mig Ă€n i alla fall. FrĂ„ga 2. Kan man ha KörsbĂ€rsrĂ€kor utan tĂ€ckglas eller hoppar de ut? Jag har ett tĂ€ckglas till karet men grejen Ă€r att pumpen kommer för lĂ„ngt ner och dĂ„ blir det ingen ytcirkulation :( Fyller pĂ„ nĂ€r jag kommer pĂ„ fler, de brukar dyka upp nĂ€r som haha. đđ»
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
2. Jag har aldrig hört att nÄgons körsbÀr hoppat ut. Amanos dÀremot Àr riktigt benÀgna att ge sig ut pÄ upptÀcksfÀrd om de ges möjlighet.
Friskt kopplat Àr hÀlften brunnet!
Hejsan,
Jag tycker som du att physor Àr vÀldigt söta och trevliga och de stör mig inte alls. De blir inte sÄ mÄnga om man matar med mÄtta. De stÀdar bra ocksÄ. Snabba smÄ rackare vill jag sÀga =) Jag har som mest haft 5 st physor i mitt akvarium men att de sedan har försvunnit sÄ risken Àr inte sÄ stor att de blir mÄnga. DÀremot posthorn har en större risk att bli mÄnga av.
Jag har haft rÀkor och har rÀkor Àven idag utan tÀckglas och jag har aldrig hittat nÄgon rÀka pÄ golvet sÄ risken Àr inte stor Àven om det kan finnas risk. Det kan man inte utesluta men jag tror det Àr större risk med amanorÀkor Àn KörsbÀrsrÀkor för amano kan hoppa högre och busar mer. Har amano ocksÄ och har dock inte hittat nÄgon pÄ golvet Ànnu.
Det dĂ€r med physor Ă€r nog helt en smaksak. Vissa tycker att de Ă€r hemskt oattraktiva medans andra gillar dem. Tycker du om dina och att de inte Ă€r nĂ„gra problem sĂ„ lĂ„t dem varađ
Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus
Du mÀrker nÀr du tycker att det blir för mÄnga physor. :) DÄ kan man plocka bort dom eller sÄ finns det fiskar och andra snÀckor som Àter dem. Jag sjÀlv gillar dom sÄ lÀnge det inte blir överbefolkat. Köpte 6 Posthorn. Pang sa det och sÄ var dom 20 - 40 st. :D
Ja det Ă€r ju inte mer Ă€n sĂ„ att du fĂ„r börja plocka bort om de skulle bli för mĂ„nga sen đ
Okej tack för svar! :D En annan frĂ„ga, kan man ge bara mygglarver och artemia (och nĂ„t mer kanske?) och sluta ge flingfoder? KĂ€nns kanske onödigt men jag gillar att kunna ge "fĂ€rskt". Eller fĂ„r de inte i sig allt dĂ„? :( det Ă€r neontetror och citrontetror i karet. đ
// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~
Tetror brukar ju faktiskt gilla flingfoder. Iallafall har mina Àtit det med förtjusning. Nu Àr det lÀnge sen jag anvÀnde mej av flingfoder. RÀkmix och lite olika frysta mygglarver ger jag mina fiskar. RÀkmixen gör jag sjÀlv : )
#7 De Àter den, det Àr mer jag som funderar :P Hur gör du den? :)
// Anka
Jag gör rÀkmix ungefÀr sÄ hÀr:
1 bit torsk eller annan vitfisk. Jag brukar köpa en förpackning med 4 bitar torsk och anvÀnda en bit.
10 hela frysta rÀkor.
Frysta grönsaker t ex broccoli, Àrtor, morot. Ibland slinker det med en bit banan eller annan frukt ocksÄ.
1 Àgg
2 tsk spirulinapulver.
LÀgg alla ingredienser i en matberedare. De ska bara vara ungefÀr halvtinade. Kör ganska lÀnge för att allt ska bli finfördelat och blandas vÀl. HÀll upp i plastpÄse och platta ut. Frys. Bryt av lagom stor bit att mata med.
Ibland vill det inte hÄlla ihop om man lÀgger ner det fryst. Jag har lagt biten pÄ hushÄllspapper och lÄtit den tina innan matning och dÄ hÄller biten ihop bÀttre.
Fiskarna Àter inte flingfoder i naturen, sÄ du kan om du vill ge enbart fryst foder. DÀremot sÄ kan det vara bra att komplettera med flingfoder ocksÄ för att de ska fÄ i sig allt de behöver, det Àr dessutom ocksÄ mycket billigare i lÀngden.
"Fiskarna Ă€ter inte flingfoder i naturen" - Ă h fan! đ
Friskt kopplat Àr hÀlften brunnet!
#9 Tack! Ska testa en dag :) Nu har jag en ny frĂ„ga om gĂ€ller lysrör! Det Ă€r snart dags att byta och jag undrar vad jag ska vĂ€lja? Jag har mycket vĂ€xter och tillsĂ€tter co2 och pmdd sĂ„ jag vill ju ha nĂ„t som gör att vĂ€xterna trivs och anvĂ€nder all nĂ€ring. Om jag förstĂ„tt det rĂ€tt nĂ€r jag googlat sĂ„ ska jag ha ett med kelvin 5000-6000, stĂ€mmer det? Det jag har nu ör pĂ„ 15w (kommer inte ihĂ„g övrig info men det kan jag sĂ„klart kolla) och det följde med rampen. Ăr w nĂ„t man ska gĂ„ efter eller Ă€r det bara hur mycket ström den anvĂ€nder? Ăr det nĂ„t mer jag ska tĂ€nka pĂ„? :)
// Anka
Jag skulle nog sĂ€ga att ett kelvinvĂ€rde kring 7000 Ă€r bĂ€ttre. 7500, nĂ„got sĂ„nt dĂ€r đ
Det du ska kolla efter Àr ett lysrör pÄ 15w som Àr antingen av modellen t8 eller t5. Vilken modell din ramp Àr gjord för ser du pÄ det lysrör du har idag. KelvinvÀrdet och sen kan det vara intressant vilket ljussken du föredrar ocksÄ. En del vill ha det gult, andra vitt och en del rött ljus.
#13 Tack dĂ„ ska jag se vad jag kan hitta! SĂ„ det fĂ„r inte vara ett lysrör pĂ„ mer Ă€n 15 w? DĂ„ blir det kanske överbelastat och smĂ€ller? đ Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag föredrar, sĂ„ naturligt som möjligt skulle jag tro blir bĂ€st :)
// Anka
Nej absolut inte mer Ă€n 15w nĂ€r rampen inte Ă€r gjort för det đ
Har inte varit inne hĂ€r pĂ„ ett tag, men jag har bytt lysrör och allt funkar bra, men nu har jag en ny frĂ„ga đ€ Vad Ă€r det hĂ€r för alg till höger om rĂ€kan? Jag behöver köpa nytt lyse till det karet men det har inte blivit av! Jag hittar dessutom inte riktigt hur jag kan byta lysröret (armatur som följde med Aquael nano) eller mĂ„ste jag byta hela grejen? Ska se om jag har en bild pĂ„ den.
// Anka
Tofs eller hÄralg skulle jag sÀga =) SÄ vacker bild ocksÄ.
#17 Tack! Vad kan jag göra Ă„t det? Vill ju ogĂ€rna att det blir fler ï đ Eller Ă€r den ofarlig? Tack sĂ„ mycket!
// Anka
Plocka bort dem du ser till att börja med. Alla alger Àr ofarliga, anledningen till att mÄnga inte vill ha dem Àr för att de anses oattraktiva. MÄnga vill hellre att deras vÀxter fÄr vÀxa och uppta den nÀring som finns istÀllet för att det gÄr till alger.
Har du en helbild pÄ akvariet? TillsÀtter du nÄgon vÀxtnÀring?
#19 inte hela, men denna har jag. Det Ă€r ju lite dĂ€r problemet ligger antar jag, som du ser sĂ„ har jag brunalger ocksĂ„ och det Ă€r för att, vad jag förstĂ„tt det som, pga för dĂ„ligt ljus och det lĂ€r ju rĂ€tta till sig nĂ€r jag köpt ny belysning. Jag har tillsatt pyttelite pmdd som jag göder i det större karet och dĂ€r har jag inga problem med alger men dĂ€r Ă€r ju bĂ€ttre balans med co2, ljus och nĂ€ring, men har slutat i detta lilla nu nĂ€r jag sĂ„g att det blev sĂ„na alger. Jag har lĂ€st runt lite och det verkar som att jag nĂ€stan svarat pĂ„ min egen frĂ„ga? Nytt ljus? đ€
// Anka
Ja det verkar som om du behöver nytt ljus. NÀr du tillsatte gödning hÀr sÄ orkade inte vÀxterna med tack vare dÄligt ljus men algerna gillade det ; )
#21 Okej dĂ„ fĂ„r jag försöka fixa nytt snarast! đ Men kan verkligen inte fĂ„ loss lysröret, eĂ€ det meningen att man ska behöva byta hela armaturen? Tror mĂ€rket heter Zolux
// Anka
Det Àr ingenting jag haft men om du kan fÄ en bild pÄ det Àr jag sÀker pÄ att nÄgon vet hur man gör.
Vad Àr det för armatur du har?
Aquael econoline.. Jag har googlat pÄ lampan och försökt hitta information Ät dig om hur man byter den men tyvÀrr sÄ hittar jag ingenting.
#26 Tack mimÄne! Jag frÄgade en vÀn jag trÀffade idag och hon sa att den lampan utgÄtt sÄ jag fÄr antingen köpa en ledlampa som skulle passa i den eller en ny armatur. SÄ det löste sig nog. :)
// Anka
Du kan inte byta lampa pÄ den. Jag fick en beg och den ger bra med alger nÀr jag anvÀnt den Àven som extrabelysning. SÄ fixa en bÀttre lampa!
Att det Àr en gammal modell som utgÄtt kan jag absolut tÀnka mig. De som kommer frÄn aquael och finns i handeln idag heter ecolight och kanske Àr det den förnyade modellen av econoline sÄ att sÀga.
Nu Ă€r jag hĂ€r igen! ï Jag hittade faktiskt en lampa som funkade i den armaturen! Leddy tube tror jag den hette. Nu har jag haft roten - som jag tror jag visat i en annan trĂ„d - under vatten i snart 5 mĂ„nader tror jag och den fortsĂ€tter flyta upp ï haha. Men jag tror den Ă€r tillrĂ€ckligt tung för att den ska kunna tvingas ner, har en del annat att ordna fortfarande innan jag kan lĂ€gga i den och funderar pĂ„ att byta akvarium till nĂ„got större sĂ„ jag fortsĂ€tter att tynga ner den i dammen tills vidare, jag tog upp den idag för att se om den ens gick att göra ren frĂ„n alla alger och det gick rĂ€tt lĂ€tt. (Akvariet den ligger i anvĂ€nds inte pga massor av repor och saknad av lock/lyse).
// Anka
Det var en rejÀl rot du har dÀr. Det tar nog ett tag innan den blir helt genomvÄt : )
OjdÄ, en seg rackare =)
Hej! Jag skulle vilja köpa ett ytterfilter och var precis pÄvÀg att bestÀlla en nÀr jag kom pÄ om det funkar att ha ytterfilter nÀr man har rÀkor (körsbÀr) i karet? Kommer de Äka med in i insuget? GÄr det att lösa det? Jag tÀnkte köpa denna eller liknande men jag undrar om nÄgon vet vad för filtermedia jag ska köpa till eftersom det inte ingÄr. :)
// Anka
Oftast funkar det bra att sÀtta typ en nylonstrumpa över insuget :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, BortskÀnkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund pÄ Tassa Bredvid
#34 Tack för svar! :)
// Anka
Som Lizelda sÀger sÄ brukar rÀkorna hindras att komma in i insuget om man drar t.ex en nylonstrumpa över. Annars kommer rÀkorna att sugas in dÀr.
AngÄende vilket filtermaterial du ska ha till den dÀr pumpen sÄ vet jag inte. Jag vet inte hur pumpen ser ut inuti och vad den Àr utformad för. Om den Àr byggd för filtermatta eller om du kan köpa ett biologiskt filtermaterial sÄ som t.ex keramiska ringar.
Du kan sÀkert via googla söka runt bland bilder och hitta nÄgon bild som visar hur den Àr utformad inuti och utifrÄn det se vilket slags material som passar. Min rekommendation Àr att du vÀljer ett biologiskt filtermaterial om det gÄr. GÀrna i kombination med filtermatta.
kanske kan det hÀr vara till hjÀlp ?
SunSun Hw-304B ytterfilter med 9w uv-c -2000 l /h
http://www.jinlantrade.com/ebay/externalfilterhw-304b/1.pdf
köpte min pÄ ebay komplett med filtermaterial !
mycket bra , tyst, har den till 250 liters !
===
#36 Okej, de kommer inte fastna dÀr dÄ? AlltsÄ att de sugs mot strumpan och inte kan ta sig loss. Jag ska se om jag hittar nÄgon bild! #37 Tack sÄ mycket för lÀnken!
// Anka
#38 varsĂ„godđ