Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 817 ggr
sveap82
2017-01-06 23:53
0

Problemakvarie

Jag har ett juwelkar på 180 liter. Har haft en liten blygsam grupp sen starten som mått bra med svärdbärare och mollys. När jag köpte karet beg så gjorde jag inte ren pumpen jättenoga för att bevara bakterierna tänkte jag, de hade precis tömt när jag hämtade så grus och pump hade liksom det vattnet i sig. Jag har haft problem sen den dagen jag tog över guppys, ca en månad efter jag startade det köpte jag ca 10 st fina plus en rot med växt på som jag sköljde noga innan jag la i den. Jag har gjort som man ska vid överföringen av de nya fiskarna. De blev alldeles vitflammiga och jag provade med salt medicin(medimor) etc, bytte vatten. Efter det lät jag det gå flera veckor, bytt vatten en gång i veckan, har temp på 25°. Sen tänkte jag när jag såg riktigt fina stora svärdbärare på zoo att två testar jag nu. Jo visst, efter en vecka var det samma visa. Det konstiga är att mina fiskar jag haft sen start mår bra men inte de nya. Varför??? Jag har följt alla råd av de duktiga killarna på zoo men det måste vara något i vattnet som är så fel. Har kört två doser med esha2000 och exit nu men nu ser den nya hanen ut att tappa hoppet han med. Ihopdragna fenor o vitaktiga fjäll.Kom på mej idag att jag råkade nog ha i EasyCarbo en dag under medicinering, förstör det? Är det samma som aktivt kol?? Jag hoppas ni kan hjälpa mej, för mina fiskar får då allt annat än ett långt liv här. Vill så gärna de ska funka. Var kan problemet sitta? Måste jag tömma o koka o spola allt eller hur gör man om det inte blir bra??

[aqva65]
2017-01-07 00:14
0

Hej ! 

kan du ta en bild på akvariet  blir lättare för oss här att hjälpa dej !

sveap82
2017-01-07 00:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Erik97an
2017-01-07 00:21
0

Har du kollat värdena i akvariumet Om det är begangnat så borde du kolla om de lagt nytt lager silikon. Kan vara fel silikon och vara giftig?

Växt odlare & Räkuppfödare!

60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *

sveap82
2017-01-07 00:25
0

De hade inte lagt nytt, när jag köpte det så hade de haft sina fiskar i det utan problem. Mina fiskar jag haft hela tiden trivs men inte nya som jag skaffar. Tror inte det har med stress vid maten att göra det är något annat. Ph o kh är bra o ingen nitrit

sveap82
2017-01-07 09:35
0

Hjälp

Qurex
2017-01-07 12:14
0

Kanske djuraffärens vattenvärden skiljer sig väldigt mycke från dina. Du skulle kunna testa köpa fisk från något annat ställe. Att du medicinerat och haft i salt kanske gör att du fortfarande har rester av detta.Har du gjort lite större vattenbyten? Har du möjlighet att filtrera genom aktivt kol kan det vara bra. När du har i de nya fiskarna kolla hur de behandlas av de gamla invånarna. De nya kanske blir trackade av de gamla invånarna och när de blir stressade kan de lätt bli sjuka. För att du inte ska känna dig ensam i eländet så kan jag berätta att även jag gick och köpte en dyr fisk och en speciel filterräka som jag drygt två dygn senare var borta. Amanoräkan och posthornen som bodde där innan trivs. Ingen aning om vad som blev fel…