Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 1153 ggr
UniQz
1

Smuts på växterna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Hej alla! Jag skulle behöva hjälp att identifiera ett problem i mitt akvarium. Det ser nämligen ut som om det har fastnat massa "smuts" på mina växter… Det började på gälörten, den var inte lika grön och fyllig längre för att något mörkt sitter runt alla blad på vissa skott. Men nu har det hamnat på rötterna från flera av flytväxterna samt på merparten av vattenpesten. På de sistnämnda ser smutsen mer "luddig" ut och bildar på vissa ställen trådar. Tycker inte det liknar alger men kan ju inte alla sorter så det är möjligt… Bakgrundsfakta om akvariet: 100l som startades för ett halvår sedan, tillsätter PMDD, gör VB några ggr/månad och slamsuger då upp bottensmuts och bajs. Det bor här 20 kolglödstetror, 6 amano samt 6 crystal red och diverse välkomna "skräpsnäckor". Då jag vill täcka botten med baby tears samt göra en mossvägg till mina räkor och köpa in lite andra nya växter så vill jag gärna bli av med detta innan något nytt planteras och blir förstört… Tack på förhand!!

Lillyrod
0

Om du tillsätter näring så är vattenbyten viktigt för en bra balans. Om jag vore du skulle jag testa med att göra vattenbyte varje vecka 20-30 % och se vad som händer.

UniQz
0

#1 Jag tillsätter bara näringen samtidigt som vattenbyten, dvs 2-3 ggr/månad. Om jag nu byter varje vecka, ska jag samtidigt öka tillsättningen av näring då? Eller strunta i näringen varannan gång t.ex.?

Lillyrod
0

Jag gör vattenbyten varje vecka och tillsätter näring i samband med det. Om det fortfarande blir alger vilket jag tror det är så får man titta lite på vilket ljus man har, ljustimmar och mängden näring till man får en bra balans. Det är knepigt och kan ta ett tag. Dina växter ser gröna och friska ut så jag tror du kan ordna till det här : )

mimåne
1

Det låter som att du kan ha en blandning av både lite algtillväxt samt smuts på växterna.

Jag börjar med dina flytväxter. Det du hittar i rötterna bland musselblommorna tror jag är smuts. Växtens rötter är som magneter när det kommer till smuts och bös i akvariet. Allt möjligt fastnar där. Det låter som att du inte gör vattenbyte i akvariet en gång i veckan och p.g.a det tänker jag att du kan ha en del smuts i akvariet också. Med utblåset från pumpen kommer det upp till rötterna på flytväxterna och fastnar där. Det samt vad jag kan se på bilden gör att jag tror att det är smuts du har där.

Dina växter planterade i bottenmaterialet tror jag snarare är drabbade av algproblem. På bilden ser det ut som kiselalger, vilket också kan stämma in på din beskrivning av att det lägger sig som en hinna på växterna. Kiselalger lägger sig som ett brunt damm och lossnar lätt från ytan när du gnuggar fingret mot det. Ibland kan man till och med se en brun dimma flyta ut i vattnet när man gnuggar bort det.

Du nämner också att du upplever en del av denna hinna ser hårig ut. Kiselalger är inte håriga så det kan hända att du även har början till håralger i akvariet.

För mig så låter det sannolikt att du skulle kunna ha algproblem. Jag får uppfattningen av att du inte gör regelbundna vattenbyte utan att det kan skilja några dagar här och där emellan dem. Det kan vara en avgörande orsak. Växterna behöver rutiner för att kunna växa optimalt. Precis som Lillyrod så skulle jag föreslå att du börjar göra vattenbyte en gång i veckan på en specifik dag och tillsätter näringen efter det. Då får du en rutinerad cykel med när ny näring och vatten kommer. Växterna lär sig det och anpassar sig. Gör du vattenbyte och doserar växtnäring någon gång då och då så kan växterna inte anpassa sig efter det, de vet inte vad de kan förvänta sig utan ett mönster. Något måste växa från näringen fram tills att växterna tar vara på den så då kommer det alger istället.

Medarbetare på akvariefisk ifokus