röda maskar
Hej!
Har fått små röda maskar i akvariets bottensubstrat, de samlas i en ormgrop (flera små) som jag tar bort dagligen då de förökas snabbt. När jag googlar på dem så verkar det vara tubifexmaskar, har ingen aning om var de kommer ifrån. I akvariet finns räkor, sandsnäckor och rasboror. Behandlade med noplanaria förra veckan och flera räkor dog liksom de flesta sandsnäckor. Maskarna klarade sig dock "suck", tror ni att Axilur kan hjälpa? någon med erfarenhet?
Vänligen Tack
Tror inte man skall använda Axilur i ett akvarium, men du kanske skall fundera på om du kan köpa/låna nån fisk som äter Tubifexmaskar …om det nu är sådana ?
Om det är vad du tror så är de mat för fiskarna. Du behöver inte tillsätta några medel alls utan låt dem ätas upp av fiskarna du har =) Du kan i så fall även hålla tillbaka på den vanliga maten du ger dem.
Vad har du för fiskar?
Axilur ska du inte använda. Det är maskmedel för hund och katt som tas oralt och ej avsett för att blanda ut i akvarievatten.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för svar! Läste på olika forum om folk som med framgång har använt axilur för att bli av med maskar, men det kanske ändå inte är en bra ide. Har 7 st dvärgrasboror, de går ju inte ner till bottensubstratet och tar maskarna. Är nu säker på att det är tubifex maskar, de bildar grupper i substratet och de förökar sig snabbt. Tar upp 2-3 klumpar stora som en 10-öring varje dag. Väntar jag några dagar är klumpen som en enkrona. De skadar ju inte invånarna i akvariet men de är äckliga. Har ingen aning om var de kommit från, troligtvis med någon mat, har dock aldrig gett någon levande mat men kanske något ägg kommit med från någon burkmat.
Kan inte lägga i någon större fisk i akvariet då där är många räkyngel i det.
Dessa maskar har kommit nu den senaste månaden, har haft akvarium i många år(endast nano för räkor) och har aldrig haft såna här maskar i det.
Har tagit ur 2 små grupper idag men kan ta en bild på dem imorgon när jag hittat nya och visa för er. Det blir ju klart någon enstaka kvar i grusen och sen under natten så söker de sig till varandra igen och bildar en klump/ Nikki
Du kanske får starta upp ett nytt akvarium med ny/ren botten o flytta över fiskar o räkor till. Sedan skaffa några nya kuliga fiskar som gillar masken! Kommer bli fest för dem att komma till dig då ju! 😊
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Har du mycket problem med masken, så mata inte als på några dagar. Fiskarna kommer gå ner i substratet och äta maskarna om de blir tillräckligt hungriga :)
Flytande Axilur går jättebra att använda i akvarier, vi brukar själva köra det mot t.ex. planarier.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag hade definitivt tagit upp lite och haft i ett separat akvarium bredvid fisk så har du lite levande föda du kan ge vid behov.
Du kanske kan dela med dig av dina små maskodlingar till andra akvarieägare runt i din närhet som har fisk som gillar dessa maskar t o m? ☝️🙂
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Ja jag tror det finns många akvarister som hade velat ha en del av dina maskar för att odla egna. Tubifex är jättebra föda och en del köper dem frysta i djurbutiken. Att ha en gratis, levande odling hemma istället är ju många plus =)
Kan du flytta dina räkyngel till en separat behållare under ett tag och låta en fisk få äta upp masken?
Medarbetare på akvariefisk ifokus