Cyano?
Det ser ut som cyano ja. Du behöver inte göra något åt det så länge det bara sitter där. Om du vill kan du ta bort det men det kan lika gärna sitta kvar.
Däremot kan du fundera på varför det har kommit. För mycket ljus, mat eller en kombination? Jag har samma i båda mina stora kar men det håller sig där 🙂
Håller med Lillyrod. Det är cyano. Så länge det är under sanden bara så är det ingen fara =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack! Ser det bara där. Fick rådet att rensa bort men känns som jag "släpper ut" det hela om jag börjar rota. Ljus ca 8-10 h/dygn. Mkt växter. Möjligen maten då även om jag försöker vara noggrann med mängderna.
Ibland rensar jag bort det. Ha en hävert redo för att suga upp det som ger sig iväg. Risken finns att det sprider sig men är karet i någorlunda balans så brukar det inte bli så : )
Har eg inte ändrat ngt alls och nu är det nästan helt borta 😳
Det låter ju bra MsZ, då var det nog inte så farligt =)
Sånt har jag med fått. Oxå bara nere i sanden. Kan det komma av att det alltid finns grönsaker till snäckorna?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Nej det är inte orsaken till cyano Liten boll.
Maten äts upp direkt så inget hamnar på botten. Lampan tänd 11 timmar. Vad kan va fel?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
Kvävebalansen. Så länge det håller sig under sanden däremot så är det ingen fara.
Vad händer om det går över sanden? Hur betecknas kväve? Vad är normalt kväve värde? vad gör jag om det går över sanden? Hoppas ni kan svara mig.
www.papillon.n.nu
Kväve betecknas N om jag inte minns fel
Värdena i sanden kan vara lite annorlunda jämför med de ovanför. Att cyanon trivs på ett ställe i sanden betyder inte att den trivs ovanför sanden. Hade den trivts där så hade den också med stor sannolikhet varit där nu också.
Visst använder du växtnäring idag Liten boll? Fortsätt med det och slarva inte här och där utan använd det varje dag då du ska det.
Japps jag använder både profito och flytande co2. Då ska jag va noga med det. Tack mimåne för förklaring.
www.papillon.n.nu