Rödciklid ägg
Hej!
Idag har mina rödciklider lagt ägg. De senaste 2 gångerna har det slutat med att jag tänt akvarielampan på morgonen och insett att äggen blivit uppätna under natten.
I akvariet finns två malar (en större ca 15cm och en mindre cirka 10 cm) samt ett par zebraciklider.
3 fiskarter och alla är hane & hona hur irrelevant den faktan än må vara.
Rödcikliderna är fantastiskt duktiga på att vakta äggen och det bekymrar mig att de alltid försvinner just efter natten.
Jag vet inte vem äggtjuven är och jag undrar om det finns något knep eller tips för att dessa ägg ska bli så många glada yngel som möjligt.
- OBS! Jag har ett ostartat akvarium till mitt förfogande som rymmer 54 liter. -
Tack på förhand! Och överös mig med tips om hur jag kan maximera mina chanser till att få yngel av dessa ägg!
Nattlampa, typ månljus kan räcka. Jag hade eN skrivbordslmpa riktad mot äggen under natten och de blev kvar den gången.
// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes
Tack så mycket för tipset! Min sambo hade fått höra om samma med lampa så det är ju definitivt värt att testa! Är det för att ge rödcikliderna möjlighet att upptäcka exempelvis malarna på natten? :)
Jag tänkte också på nattlampa. Absolut värt att pröva =)
Det kan vara vem som helst som äter upp rommen, även föräldrarna själva. Om rommen möglar äts den också upp och i sådana fall kan man pröva att stoppa lite alkottar i vattnet för det kan hjälpa mot mögel.
Är det någon annan som äter rommen så kan du ge dem lite extra mat så att de är mätta och kanske inte lika sugna på rommen.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Tack för tipsen! Den större malen bor i princip i sin lilla grotta och rör sig aldrig därifrån. De tillfällen vi haft rom i akvariet har vi dock sett han konstant runt 5 cm från rommen. Föräldrarna vågar sällan skrämma iväg honom, utan det går ungefär 5 minuter innan de vågar sig på att visa vart deras revir är :)
Vad tror ni om att sätta han i karantän under natten?
Nja.. Jag gillar inte den tanken. Det är stressfyllt för en fisk att behöva flyttas hit och dit och det vill man nog inte gärna utsätta dem för. Dessutom är det inte bara 1 natt som rommen ska skyddas.
Så som du beskriver det så är det möjligt att det är den malen som tar rommen.
En sak till..
Om malen bara kommer ut på natten så tyder det ju på att han inte gillar dagsljus. En nattlampa kan vara en jättebra ide om det är så att det är han som tar rommen. Det kanske kan hindra honom.
Tack för infon! Vill absolut inte utsätta honom för något stressfyllt så jag har fixat ett eget akvarium åt honom! :) 54 liter så borde han trivas i!
Jo vi märker ju dock att om det finns rom så är han absolut inte rädd för dagsljus utan ligger och väntar ut föräldrarna ser det ut som.
Hur stor del av akvarievattnet i det nya akvariet bör vara från det gamla och inte nytt för att han ska trivas så snabbt som möjligt? Bör vi även flytta med hans hona och grotta så att han får känna sig mindre ensam? :)
Oj nej.. Nu vet jag inte vad din mal är för art, men det finns ingen mal i den storleken som kan gå i ett 54L akvarium. Det är alldeles för litet. Du bör inte flytta honom dit.. 😕
Om du vill driva upp yngel skulle jag skaffa ett eget akvarium till lekparet. Många malar är nattaktiva. Därför tror du att den bara är på ett ställe. Det är nog sovplatsen. På natten är den nog ute och simmar. Vad är det för mal?