Min Ancistrus dog
Hejsan! Köpte mig en Ancistrus mal (hane) igår för jag har två honor just nu i karet…
gjorde som jag gjort med alla mina andra fiskar när jag stoppat i de och alla mår bra och det är inget fel på vatten värdena… hur kan de komma sig att just malen bara dog sådär?
köpte han igår kväll, han levde o sånt o simma runt och busa med de andra malarna och idag så låg han helt död på botten imorses…
'
kan man åka tillbaka o berätta de som hänt eller hur tycker ni jag ska lösa det? (den kosta 200kr … )
Tacksam för svar
Växt odlare & Räkuppfödare!
60l * 250l* nanokar * sällskaps akvarium* räkor* malawi *
Om den dör dagen efter så kan du säga till, de kan dock kräva kvitto och den döda fisken som bevis. Hur koppade du in? Hur stort är karet? Syntes det något på fisken innan och/eller efter den dött?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
#1 syntes ingenting på den att den mådde dåligt eller va stressad, har mycket saker o gömma sig under… har ett 220l's
skrev till de och de sa att de ville testa mina vatten värden så ska ta med mig en skål/påse vatten för att bevisa att värdena är inte fel… antar att de vill motbevisa för att de inte vill ge mig något för att fisken dött :)
men hoppas de löser det på något sätt.. har varit trogen djurhandlare hos de i över 10år och han som jobbar där känner mig :D
Juste de brukar be om vattenprov. Om du skulle ha dåliga värden är det ju ditt fel att fisken dog och inte att det bara var otur. Skyller inget på dig och du skrev själv att du redan testat värdena :) Men är nyfiken hur du koppade in?
Medarbetare på Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
''koppade'' ? koppla? heh…
Jag lägger påsen i akvariet för att temperaturen ska gå upp i samma temp som akvariet, sedan fyller jag i ungefär 1-2 dl vatten var 10 minut4 gånger, har testat 5gånger ibland men denna gjorde jag bara 4gånger.. sen låter jag min fisk ligga kvar i påsen ungefär 15minuter efter och sedan släcker jag mitt akvarium för att minska risken av stress för nykommlingen och släpper i den.. Finns de något bättre sätt jag kan göra det på?
(hade önskat att jag hade ett karantäns akvarium men de har jag tyvärr inte för tillfället då jag behöver nya filter (pump) i 2av mina kar som står o dinglar..
Det är precis det som är koppa in : ) Man koppar i lite vatten i påsen och sen upprepar ett flertal gånger.
Ibland har man helt enkelt bara otur. Av en eller annan anledning klarar inte fisken flytten. Det behöver inte innebära att den är sjuk eller att det är nåt fel i akvariumet men det kan ändå vara bra att kolla.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#6 Mimåne det va en Ancistrus hane en stor en… medans de andra Ancistrus honorna är inte mer än 5cm långa, hanen kanske va minst 12cm lång
de jag mena med busa va att de simmade brevid varandra, inget allvarligt direkt, satt o kolla i akvariet för o se hur de gick i minst 2h, han skötte sig väl såpass som mina andra… men vet ej vad som hänt under dagn :/
och ja exakta priset va 189kr, enligt han i affären så va den dyrare för den va vuxen.. köper jag 1 på 1cm kostar de runt 60kr..
men det är så svårt o se om de är hane eller hona tycker jag.. enklare när skägget kommer… :)
Jaha det var en vuxen individ, så långt tänkte inte jag.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Så pass stor…då kanske hans tid var kommen?
Ancistrus är riktigt tåliga och det hände här en gång när jag tömde ett akvarium & jag letade & letade men den malen gick inte att finna. Plockade ur inredning & stenar och rötter men malen var som bortblåst.
Men vad hände…..den bodde i en hink med vatten som samlats från stenarna på botten i flera dagar och med detta vill jag ha sagt att dom där är riktigt tåliga så antingen dåliga vattenvärden men med tanke på min hink-historia här så tror jag snarare på att denna mals tid var kommen eller att den var sjuk på något vis.
Det här med att Ancistrus är tåliga tycker jag är intressant. Jag köpte ett begangnat akvarium för några år sedan och i akvariet fanns grus och ca 2-3cm vatten. När jag började inreda akvariet och skulle precis fylla på med vatten så ser jag att en Ancistrus mal gömmer sig och har krävt ner sig själv i gruset så långt ner som möjligt. Den malen överlevde i ungefär 2 år i mitt akvarium :)