Moraliskt dilemma
Hej alla!
Jag har funderat väldigt mycket den senaste tiden angående om det är moraliskt fel att ha fiskar i akvarium. Jag tänker skaffa slöjstjärtar men det har dragit ut mycket på tiden och har nu börjat fundera på om det verkligen är rätt av mig att göra det över huvud taget. Det finns ju inga vilda slöjstjärtar så det går ju inte riktigt att jämföra med hur dom lever i det vilda. Dom bor väl i dammar vanligtvis, men ett akvarium som det jag tänkt skaffa på ca 460 liter är ju ändå rätt stort för låt oss säga fem fiskar, även om det inte är i närheten av en damm.
Många djur som hålls i fångenskap visar ju tydliga tecken på frustration genom att t.ex. slå huvudet i saker eller bita i saker. Finns det något sånt man kan se hos fiskar? Vad vet man egentligen om fiskar och hur dom beteer sig när dom har tråkigt eller inte mår bra?
Jag vill jättegärna höra hur ni tänker angående hur moraliskt det är att hålla fiskar instängda i akvarier.
Jag anser att det beror på om man kan ge fisken ett drägligt liv med tillräckligt med utrymme eller inte, huruvida de får utlopp för sin "natur" eller inte. En del utav de fiskarter som säljs på marknaden borde man avstå från att köpa, tycker jag. Däribland de riktigt stora eller aggressiva fiskarna som man behöver tusentals liter vatten för att hålla i vuxen ålder eller bara kan hålla ensamma, samt de som inte kan reproducera sig i fångenskap.
Jag har också funderat kring detta med uttråkning hos fiskarna. Men om man inreder akvariet på så sätt att det finns mycket att utforska och många skrymslen att leta mat i så är det nog inga större problem. Och stimfiskar behöver såklart en fri simyta att röra sig på.
Vill man göra det intressantare för sina fiskar så kan man möblera om i akvariet ibland, stoppa ned fingrarna/handen i vattnet och leka med dem eller varför inte skaffa en laserpekare och leka med? Mina fiskar är galna i den, men jag ser alltid till att ge dem mat efter leken, så de inte blir helt lurade. 😉
Det är inte moraliskt försvarbart om du inte ger dem ett drägligt liv. Gör du det så är det fritt fram :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Kul att höra vad andra tycker. Har aldrig tänkt på att man kan leka med fiskar så, det lät ju jättekul. :)
Går att klickerträna också!😃
Ett 450L akvarium för några slöjstjärtar tycker jag är en bra förutsättning för att kunna ge dem ett bra liv.
Tyvärr är det inte många som tänker på fiskarna alls utan bara bryr sig om sina egna önskemål. Till sanningen hör nog den att många slöjstjärtar från djurbutiken förmodliogen hamnar i mindre önskvärda hem.
Medarbetare på akvariefisk ifokus