Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettinredning-stenar-rötter-mm
Läst 598 ggr
MsZ
0

Julasand+kuhli

Blev rekommenderad att inte ha julas blästersand i kar där kuhliål ska gå. Ngn här med erfarenhet? Den skulle vara för vass.

Draken
0

Julas blästersand är inte vass alls. Jag har den i alla mina akvarium, även där Corysar och snäckor går. Har aldrig varit med om att det har varit märken eller "skärsår" på dem pga vass sand.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

MsZ
0

Det är det intryck jag fått när jag läst lite också. Den som gav rådet är dock erfaren inom akvaristik så jag blev osäker.

mimåne
0

Hm. Så märkligt. Jag undrar om jula kan ha två olika sorters sand så som biltema har. I så fall kan det ha blivit ett missförstånd. För julas blästersand används mycket flitigt av akvarister i sverige. Arter som bökar i sanden och har känsliga skäggtömmar så som Kuhlii ål fungerar bra på julas blästersand.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Lillyrod
0

Jula har bara en sorts blästersand.  Jag har ju också blivit varnad för den men inte för att den är vass utan för att det kan vara metaller i den. 

På Biltemas sand står det att den är för bl a akvarier men det gör det inte på Julas. Jag har bytt från Julas till Biltemas i två kar och har Julas kvar i 54-litern. Det enda jag kan säga är att inga corysar har dött sen jag bytte sanden. Om det har med saken att göra däremot det vet jag inte.