Julasand+kuhli
Blev rekommenderad att inte ha julas blästersand i kar där kuhliål ska gå. Ngn här med erfarenhet? Den skulle vara för vass.
Julas blästersand är inte vass alls. Jag har den i alla mina akvarium, även där Corysar och snäckor går. Har aldrig varit med om att det har varit märken eller "skärsår" på dem pga vass sand.
Det är det intryck jag fått när jag läst lite också. Den som gav rådet är dock erfaren inom akvaristik så jag blev osäker.
Hm. Så märkligt. Jag undrar om jula kan ha två olika sorters sand så som biltema har. I så fall kan det ha blivit ett missförstånd. För julas blästersand används mycket flitigt av akvarister i sverige. Arter som bökar i sanden och har känsliga skäggtömmar så som Kuhlii ål fungerar bra på julas blästersand.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Jula har bara en sorts blästersand. Jag har ju också blivit varnad för den men inte för att den är vass utan för att det kan vara metaller i den.
På Biltemas sand står det att den är för bl a akvarier men det gör det inte på Julas. Jag har bytt från Julas till Biltemas i två kar och har Julas kvar i 54-litern. Det enda jag kan säga är att inga corysar har dött sen jag bytte sanden. Om det har med saken att göra däremot det vet jag inte.