Algätande fisk till 54 liter?
Jag skulle vilja ha tips på nån go liten algätande fisk som passar i 54 liter. Jag kommer ha Körsbärsräkor, några Endlers och eventuellt ett litet stim med galaxyrasboras. Kan man ha en algätare då, eller blir det för mycket? Jag funderade på Otocinclus, men det är ju en stimfisk, så den kanske är utesluten? Och det är som sagt fisk jag är ute efter, snäckor tilltalar mig inte så värst, inte än iaf. :)
Den enda tänkbara är Otocinclus. De vill vara minst 6 stycken. Ju fler de är desto mer ser man av dem. De går utmärkt ihop med Körsbärsräkor, det har jag. Om jag vore du skulle jag skippa Endlers i sällskapet. De kommer att ta alla räklingar också.
Jag har en guldancistrus. Den är bara liten ännu (köpte den förra veckan) men när den blir större ska jag skaffa ett större akvarium.
Snäckor är väldigt fina och söta så tycker du borde försöka iallafall.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
För att hålla undan alger är posthornssnäckor helt underbara. Har man trådalger är även amanoräkor bra. Vet inte om Körsbärsräkor tar några alger men jag kör kombon amanoräkor och posthorn. Då behöver man nästan inte städa..
Jo, Körsbärsräkor ska äta alger, men jag tänker att de inte tar det som sitter på rutorna. Får man tag på posthorn i vilken djuraffär som helst? Och brukar de ha roligare färger än brunt?
#6 Vanligast är att man köper posthorn av privatpersoner för en struntsumma och vanligaste färgen är röd/rosa. Finns även leoparfläckiga och blå :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Okej! Var kan man hitta dessa privatpersoner?
Antingen slänger du ut en annons här (läs i så fall igenom annonsreglerna noga!) eller gå med i valfri köp och sälj-grupp på facebook inom akvaristik (förslagsvis Akvariesniglar och snäckor) :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#3 Den är väldigt liten ännu och som sagt så ska jag skaffa större.
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat