BabbeltrÄden #16
Babbel och babbel đ
Förra började bli seg âŠ..
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/56bceba28e0e74207f0007cb-babbeltraden-15
Senaste inlÀgget var frÄn Lizelda och hon skrev:
AlltsÄ, min ömma moder Àr akvarist i grund och botten men har inte haft eget akvarium pÄ en herrans massa Är. SÄ ofta kommer hon hem med nÄgon fisk hon hittade i djuraffÀren och idag nÀr vi var dÀr sÄ köpte jag fem fiskar medan hon köpte tolv, till mitt kar⊠Jag har ju inga som helst problem med att fÄ nya, spÀnnande fiskar! 
Vad blev det för firrar dÄ Lizelda? =)
Medarbetare pÄ akvariefisk ifokus
TvÄ honor till min marmorgurami, fem gröna svÀrdbÀrare och fem pyttesmÄ scalare :) SjÀlv köpte jag fem mörkblÄ guppyhanar, vÀldigt vackra!
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, BortskÀnkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund pÄ Tassa Bredvid
đ
Börjar fÄ till mitt dinkelsurdegsbröd sÄ himla bra! Senaste omgÄngen höll sig svampig och saftig i tre dagar utan att ligga i plastpÄse utan enbart under bakduk pÄ skÀrbrÀdan. Hoppas dagens omgÄng blir lika bra :)
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Ăntligen tagit sĂ€songens första morgondopp. Var 17,5 grader.
I havet?
Japp =) Verkar bli öronmanets Är i Är ocksÄ.
Min kusin Àr hÀr och jag tror att han i princip kommer bo hÀr hela sommaren, han har varit hÀr rÀtt mycket senaste tiden Ätminstone ^^ DÄ jag annars Àr hemma helt sjÀlv rÀtt mycket sÄ Àr jag inte det minsta missnöjd och jag har idag, efter att vi helt spontant Äkte fyra mil för att kÀka och tjöta pÄ Max i en timme, insett att han Àr min bÀsta vÀn ^^
Idag Ă€r det 26 grader ute och 25 inne đDet Ă„skade ganska bra utanför Ăland i natt och luften Ă€r betydligt friskare idag. Riktigt skönt nĂ€r man har korsdrag och det blĂ„ser rakt genom lĂ€genheten. Underbara sommar!
Jag har ocksĂ„ tagit mitt första dopp den hĂ€r veckan. Det var 19grader i vattnet (havet) sĂ„ vi var tvungna att bada helt enkeltđ
Fantastiskt vÀder ute, och varmt. Solen gassar och det Àr helt vindstilla.
Vi tar gĂ€rna lite av det hit upp ocksĂ„ Rovfiskđ
HĂ€rnere sĂ„ gassar solen men det blĂ„ser vĂ€ldigt mycket sĂ„ det var inte alls kul att vara ute i trĂ€dgĂ„rden sĂ„ jag klippte bara grĂ€set och gick in igenâŠ.
Ja ikvÀll sitter jag ocksÄ inne, allsÄngen har ju börjat! =) NÄgon fler som tittar?
NÀe, ingen allsÄng för mig. Jag tittar pÄ Orange Is the New Black.
Ingen allsÄng hÀr heller. Har följt speedway över datorn och förbannat mej sjÀlv för att jag inte Äkte sÄ jag fick se. VÀldigt spÀnnande match som slutade med vinst för mitt lag : )
Nu tÀnkte jag titta pÄ juniorbakning frÄn England : )
Jag har lite tv pĂ„ i bakgrunden, annars sitter jag och skriver pĂ„ en inlĂ€mning i kursen rĂ€tten och samhĂ€llet. Ăr inne pĂ„ sista veckan nu och sedan Ă€r jag ledig till mitten av augusti :)
Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Finns ingen kisse som ratar lÄdor!
Medarbetare pÄ Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Undrar vad det Ă€r med lĂ„dor som katter inte kan motstĂ„ đ
Underbar film -Cissi-. Alla katterna Àlskade verkligen lÄdorna! =)
Hahaha Cissi.. rolig video =)
LÄter hÀrligt med bad. Jag Äker till Gotland i morgon Ä tÀnkte bara bada i mammas pool. Haha, badkruka som man Àr sÄ Àr haven Àn alldeles för kallt. NÄ, vem hade tackat nej till en pool med 29graders :)
// Lilo - medarbetare pÄ akvariefisk & gravid samt sajtvÀrdinna pÄ bortskÀnkes
En pool hade man inte tackat nej till. Det vore en ren dröm att fÄ ha en =)
Ja de e lyxigt vÀrre. Hon tycker dock att de e sÄdÀr, mer jobb Àn nöje, hon föredrar havet. Men de e ett hyres lÀgenhetshus sÄ dom Àr iaf 4 familjen som delar pÄ jobbet plus hyresvÀrd. :) Men för mig som bara tittar ner ibland Àr de toppen, haha
det Àr en hÀrlig video :)
Medarbetare pÄ Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Ja bĂ€ttre Ă€n sĂ„ kan det inte bli lilo, det Ă€r precis som med allt annat man ska sköta om. BĂ€st Ă€r det nĂ€r man kan komma och njuta av det nĂ€r man vill och kan gĂ„ nĂ€r det trĂ„kiga behöver görasđ
Det var sÄÄ skönt i poolen kan jag meddela. ;) SÄ skönt att vi badade trots att det började regna. :)
Ja vi har haft regn nu hela veckan och förra helgen. Jag passar pĂ„ och myser till det inomhus. Det har gĂ„tt en hel del vĂ€rmeljus kan jag sĂ€gađ
HÀr har det ocksÄ regnat nÄgra dagar men idag skiner solen igen och bara nÄgra vita lÀtta moln pÄ himlen. HÀrligt!
Kanske Àr det pÄ vÀg hit ocksÄ Lillyrod, jag hoppas det. Jag har myst inomhus nog lÀnge nu =)
Solen skiner och det Àr ganska varmt. Vi har haft mestadels mulet hÀr, men det har varit hyfsat varma temperaturer, om det inte vore för stormvindarna.
Solen skiner hÀr men det Àr gott om riktigt svarta moln sÄ det kan sÀkert bli regnskurar som de sagt. Varmt Àr det iallafall : )
Solen skiner hÀr ocksÄ och Fjant har gÄtt med i Prideparad idag. Det var rÀtt mÄnga som ville fota honom och tyckte att han var det bÀsta pÄ hela festivalen.
Fina Fjant ! SĂ„ roligt att han ville deltaga i Pride ocksĂ„! đ
Naww â€ïž Fina fjant sĂ€ger jag med đ
Ska strax Äka i vÀg Ä köpa mer levande foder till fiskarna ;), fÄtt undantag bÄde artemia vita mygglarver och loppor ;), Àr sÄ mycket roligare att mata med levande Àn fryst :p
Ta vara pÄ dagen, Du vet aldrig vad som hÀnder i morgon 
Ja det Àr skojigt att se nÀr de jagar. Jag har aldrig köpt levande bara fÄngat mygglarver sjÀlv.
Jag Àlskar Ä se dom jaga :), de blir sÄ naturligt :-D , Ä vissa av makens fiskar Àr viltfÄngade Ä Àter inte vanlig pellets :p, men sedan jag börja mata dÀr med levande har dom börjat gÄ upp i vikt mer :), ska bli roligt att se dom kÀka artemia sedan ;), Àr ju sugen pÄ att klÀcka sjÀlv , men nÀr min akvarister tar hem sÄ köper jag hellre dÀr ;)
Vad har han för fisk?
Han har ett saltar pÄ 410l ;), ska fota de lite sedan nÀr vi kommer hem ;)
Ja det vill vi se!
PÄ grÀnsen.
Jag bor i stan. Visserligen i utkanten men Ă€ndĂ„. Jag hör bussar, bilar och tĂ„g frĂ„n ena hĂ„llet och dĂ„net frĂ„n motorvĂ€gen en bit bort nĂ€r jag sitter pĂ„ balkongen. Och en tupp⊠Lite kul Ă€r det iallafall. En tupp som gal som en tok nĂ€stan hela tiden. NĂ€r man bor i stan đ
Men sÄ trevligt med en tupp Lillyrod! Det jag önskar mig i framtiden Àr en egen gÄrd och dÀr vill jag ha plats med ett gÀng höns och en tupp =)
Jag Àr livrÀdd för tuppar hahah. DÀr jag red nÀr jag var barn/tonÄring fanns en dvÀrgtupp som var helt galen. Jag vet inte hur mÄnga gÄnger han attackerade oss dÀr i stallet. Det sitter i.
OjdÄ, ja dÄ förstÄr jag att de vÀcker rÀdsla i kroppen pÄ dig. Jag var med om en galen hingst som barn sÄ jag har aldrig suttit pÄ en hÀstrygg i hela mitt liv. Idag rÀds jag dem inte lÀngre men respekt för dem kommer jag nog alltid att ha.
Ăr detta ljuvliga vĂ€der vi haft pĂ„ vĂ€g bortĂ„t nu? IgĂ„r hade vi Ă„ska i 8h och regn, liknande vĂ€der idag. Hur ser det ut söderut?
IgÄr var det sol och blÄsigt men det hindrade inte mig att bada. DÀremot idag sÄ Àr det mulet och det ser inte sÄ vÀrst bra ut.
SOL!! HÀr skiner solen varje dag. Ni bor pÄ fel stÀlle. Det kom nÄgra regnstÀnk igÄr men de torkade innan de nÄdde marken. Lite moln idag men inga som ser hotande ut. Tempen hÄller sig mellan 20 och 27 under dagen : )
Ja norrland Ă€r verkligen fel stĂ€lle att bo pĂ„ om man gillar sol och vĂ€međ€ź
Försöker fÄ gubben att köpa mer saker till sitt kar :-P
Verkligen snyggt men jag hÄller med dig. Skulle ocksÄ vilja se lite mer uppbyggnad dÀr =)
Eller hur, till skilnad frÄn mitt som har massa grönt :-) Ä Ànnu mer pÄ vÀg pÄ posten i nÀsta vecka :-P
Oj det lÀt spÀnnande. Visst visar du oss bilder pÄ det sen?
Klart jag kommer göra de :-), Ă€r 3 paket allt som allt som kommer ;-), dĂ€r bland annat en nymphaea lotus zenkeri som jag kom över vĂ€ldigt billigt ;-), har en annan lotus som jag köpt Ă„ som vĂ€xer massor :-P, har Ă€ven en 3:e kul mal yngel som trĂ„kigt nog "kastades" ur grottan i stora karet i natt :/, Ă„ nu ligger Ărnst-Algot Ă„ flĂ€ckar ny rom igen :-P
Ăr ett extra kar ett mĂ„ste nĂ€r det gĂ€ller malawi ciklider? TĂ€nker pĂ„ nĂ€r honan munruvar och ska spotta ut dem.
Röd tigerlotus Àr en vÀldigt fin vÀxt, jag har sjÀlv haft den och tycker den Àr förvÄnansvÀrt lÀttskött.
Okej :), jag Àr sÄ nyfiken pÄ hur stor liten plantan Àr som kommer :-P, gav 64:- med frakt för den :-P bör komma pÄ lÄdan pÄ tisdag :), Ä Àven ett paket med hornsÀrv och ett annat med vaselea tror jag dom hette :-P
HornsÀrv kommer du inte att Ängra dig om =)
Kan nÄgon kika pÄ min frÄga lite högre upp?
Rent spontant sÄ Nej, det Àr inte nödvÀndigt. Om du dÀremot vill att ynglen ska överleva sÄ Àr det nog ocksÄ individuellt eftersom att alla akvarium Àr olika. Har du t.ex ett mindre akvarium med minimal inredning och en massa malawifiskar, dÄ Àr nog inte risken heller sÄ stor att de överlever i det akvariet.
Ska nog ha 240l-300l och ett jÀttestort stenras med mycket grottor i.
Om dom överlever vill sÀga :-P, har allt lyckats ta död pÄ en del snabb vÀxande vÀxter redan :-P
Det Àr sÄnt som hÀnder ibland. Försök att inte vara för ivrig att ta skott pÄ dem bara utan lÄt dem acklimatisera sig ordentligt innan du börjar nypa och plantera om.
Haha i bland? Har hÀnt mig var enda gÄng :'), har köpt i parti och men ut :'), men nu hitta jag 25 fina skott billigt :-D
Hehe =)
Men nu har i alla fall hornsÀren kommit förstod jag pÄ gubben :-P dÄ han öppna Ä la dom pÄ yran Ä nu flyger de grabbar över ytan :p
Hmm granbarr ska de stÄ :-P, à nu har jag varit i vÀg pÄ min rast Ä hÀmtat mitt rekommenderade paket med vaselina :-P
Hur stort? Det ser stort ut. Hon Ă€r inte utanför hon sitter bara dĂ€r och tĂ€nker ut hur hon ska komma Ă„t fiskarna đ
275L Àr det! :)
NĂ„gonstans i nĂ€rheten har de fest med levande musik ikvĂ€ll. Bandet Ă€r riktigt bra och spelar musik frĂ„n 60-talet och framĂ„t. Ingen kan bli irriterad pĂ„ det hĂ€r Ă€ven om det hörs över hela samhĂ€llet đđ
Haha hon ser ju rent livsfarlig ut. Iallafall om man Ă€r fisk đ
Varit i vÀg till Lerum i dag :-), maken har fyllt pÄ lite i sitt kar ;-), sÄ nu simmar dÀr 5 nya fiskar ;-)
Vilken lurvis! #77,79 :)
Idag har jag, Fjant, brorsan, hans fru och deras barn varit vid Tjurpannan och kikat pĂ„ vĂ„gorna. Ăr Sveriges mest utsatta kust sĂ„ stĂ€nker en hel del dĂ€r nĂ€r det blĂ„ser pĂ„. Har blĂ„st en hel del idag, har varit upp till 21m/s med byar pĂ„ 27m/s.
Tjurpannan, varför heter det sÄ?
Det jag kan hitta om det Àr detta: "Namnet Àr ett sÄ kallat jÀmförelsenamn, dÀr udden liknas vid en tjurs till anfall nedböjda panna." Vilket man vÀl med lite fantasi kan se pÄ denna bild http://www.seniorseglaren.se/tjurpannan-filer/tjurpannanfarled2.jpg (Naturreservatet till höger om det röda strÀcket).
Jaha. Jag trodde de syftade pĂ„ nĂ„gon riktigt sur och vresig, men det var alltsĂ„ pannan pĂ„ en djur som lĂ„g bakom detđ
Min moster tycker att jag ska ta över deras akvarium som Àr pÄ ca 100-125 liter. Ponera att jag rÄkade hitta nÄgonstans att stÀlla det sÄ vet jag inte ens vad jag skulle vilja stoppa i det för djur?
Fisk!!
Haha, men vaaad för fisk? Jag gillar ju typ bara smÄ, smÄ saker.
Ăntligen tid för datorn och herregud va mycket saker jag nu mĂ„ste gĂ„ igenom⊠Mail, iFokus, allt.. Ăr det för sent att hoppa pĂ„ nĂ€sta plan tillbaka till Italien?
#89 Finns ju massor med supergulliga minifiskar. SÄ smÄ fisk i sÄnt kar kan man ju ha tvÄ-tre olika sorter med stim och sÄ lite rÀkor och massa vÀxter.
Att ha flera stim i samma kar blir lÀtt en rörig kÀnsla nÀr man tittar pÄ det, Ett huvudnummer med en favoritfisk och sen fyller man pÄ med fiskar som passar ihop med det man helst vill ha. Det brukar bli bÀst : )
#91 och #92 Jag Ă€r sjukt enkelspĂ„rig i mina preferenser, jag gillar typ rĂ€kor, Galaxyrasbora, nĂ„gra andra smĂ„ fiskar som sĂ€llskap till galaxerna och snĂ€ckor. That's it. Jag tĂ€nker att de typ drunknar i ett stort karâŠ
#93 Tror det skulle vara hÀftigt eftersom man fÄr plats att ha riktigt stort stim dÄ.
Nu kÀnner jag för att babbla lite. HÀng pÄ!
Har hösten kommit till er i söder? HĂ€r Ă€r det en salig blandning av fĂ€rger pĂ„ trĂ€den. Hösten Ă€r min favoritĂ„rstid och jag njuter sĂ„ till fullo nu av mörkret pĂ„ kvĂ€llen, de soliga friska dagarna med den svaga kalla brisen. Idag ska jag plantera lite ljung ute, som jag alltid gör varje höstđ
Ingen höst hĂ€r Ă€nnu, allt Ă€r fortfarande grönt men det mĂ€rks pĂ„ vĂ€dret att det Ă€r i antĂ„gande och jag lĂ€ngtar đ
SommarvÀder mÀrkte jag nÀr jag hasade mig ut till brevlÄdan. Nyopererad igÄr sÄ idag Àr jag inte sÄ kaxig. Mest sofflÀge.
StrĂ„lande sol och 24 grader đ Höst Ă€r för mej Ă„ngest och september Ă€r egentligen ett svĂ€rord. Det Ă€r alldeles för lĂ„ngt kvar till vĂ„ren just nu. Avskyr höst och vinter.
Hur kan du inte gilla hösten Lillyrod, den som Ă€r sĂ„ underbar!đ
Det Ă€r alldeles för lĂ„ngt till vĂ„ren pĂ„ hösten. Sommaren som Ă€r min favorittid tar slut och det blir kallt đ„¶ och mörkt. Jag borde bo lĂ€ngre söderut đ
Fast det gÄr ju ganska snabbt ÀndÄ Lillyrod, snart Àr det vÄr igen =)
Jag gillar alla Ă„rstiderna men dĂ„ ska det vara i det bĂ€sta vĂ€dret som varje Ă„rstid kan ge och det gör de ju inte. T ex vintern dĂ€r jag bor Ă€r blöt, blaskig och trĂ„kig nĂ€r jag vill ha 20 cm snö hela tiden och 5-10 minusgrader. Hösten ska vara solig och varm och med hĂ€rliga höstlöv men oftast Ă€r det blĂ„st, regn och löven faller innan de fĂ„r fĂ€rger pga av blĂ„sten osv osv osvâŠ.
Men regn och ruskvÀder har sin tjusning ocksÄ, tycker ni inte? =)
Regn och rusk ute. Brasa gott att dricka och sÀllskapsspel inne. Perfekt.
Jag Ă€lskar Ă„ska och storm, mer Ă€n nĂ„gonting! đ
jag ogillar det. Jag mÄr sÄ fruktansvÀrt dÄligt av lÄgtryck, vare sig det endast Àr regn eller det Àr regn och Äska, men vid Äska fÄr jag dessutom migrÀn.. :(
âA single dream is more powerful than a thousand realities.â
â J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net
Jag kan kÀnna mig dunsig i huvudet med lÄgtryck men Àlskar ÄskvÀder ÀndÄ! Ogillar vÀrme sÄ föredrar svalare lite "sÀmre" vÀder.
Jag Àlskar vÀrme, och föredrar sommar och sol.
Just nu flyyyse jag röva av mig, inne, sitter och gruvar mig för att gÄ ut dÄ det tar i med stormbyar emellanÄt, jag ska gÄ en svÀng med odÄgan pÄ fyra ben.
Jag saknar mitt badkar, bor i pappas lÀgenhet den hÀr veckan dÄ det Àr nÀra till firman som jag sköter om sjÀlv just nu, pappa drog till Skottland pÄ semester en vecka.
Suck, mÄste klÀ pÄ mig och gÄ ut med lillfisen, blir inte varmare av att sitta hÀr och glo, skulle vara rÀtt varmt om det inte blÄste sÄ förbenat. Frusenfis som man Àr sÄ blir det tjock jacka och tunt pannband för öronen trots att det Àr runt 19 grader.
Regn och rusk Àr mysigt om man inte behöver gÄ ut med en lÄnghÄrig schÀfer som suger Ät sig allt vatten som en svamp.
đ€Ș
Ha en hÀrlig eftermiddag och kvÀll hörrni!
Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same â€ïž
Jag stĂ€ller mig dĂ„ i ledet för oss som gillar regn, rusk och att mysa till det! đ
DĂ€remot kan jag förstĂ„ er som fysiskt mĂ„r dĂ„ligt av lĂ„gtryck. SkittrĂ„kigt att det ska vara sĂ„ pass att man fĂ„r migrĂ€n och liknande đ
ApropĂ„ vĂ€der. Att sitta ute pĂ„ den öppna balkongen strax efter klockan 21 en kvĂ€ll i september och det Ă€r 19 grader varmt. Det Ă€r för mej ren skĂ€r lycka â€ïž
Jag har nyss flyttat och var ute med hunden tidigare pÄ kvÀllen, leta oss ner till stranden och det var oerhört vackert ute sÄ vi blev sittandes ett tag :)
KÀnns ovant att vara hundlös, sitter och stirrar ned pÄ Fjants bÀdd hela tiden, som tur Àr kommer han tillbaka pÄ söndag eller tisdag igen. Skoj för honom att fÄ spendera nÄgra dagar med sin matte och skönt för mig att kunna göra saker utan att behöva tÀnka pÄ honom men ska bli skönt nÀr han kommer hem igen!
Och eftersom jag nu var hemlös kunde jag passa pÄ att lulla runt lite i affÀrer vilket resulterade i ett nytt pussel. Det var inte planerat eftersom jag fortfarande har pussel jag inte lagt Ànnu (och hÄller pÄ med ett annat 3000 bitars just nu) men kunde inte motstÄ bilden av nÄgon anledning.
Sen fredagskvÀll- det Àr dÄ VB görs hos mig!
HĂ€r har vi ocksĂ„ fint vĂ€der fortfarande, satt ute pĂ„ altanen igĂ„r i bara t-shirt! JĂ€tteskönt! đ Men jag Ă€r en höst och vintermĂ€nniska sĂ„ jag lĂ€ngtar till hösten kommer pĂ„riktigt sĂ„ jag fĂ„r börja anvĂ€nda mina nya kĂ€ngor och halsduk. Tycker det Ă€r sĂ„ mysigt! đ Wilda Ă€lskar nĂ€r man kliar henne pĂ„ öronen! Hon kan ligga sĂ„ hur lĂ€nge som helst och bara mysa! â€ïž
Maleficum - det pusslet har jag lagt. JĂ€ttefint! :)
Vad roligt MsZ! Var det enkelt? KÀnns som det ska vara enklare Àn det 3000 bitars jag lÀgger nu Àven om det innehÄller mer fÀrger.
HÀr Àr man bara trött :/, men bakat en god Àpplekaka till de gamla pÄ jobbet :-D Ä bara hoppas den blir uppskattad ;-)
Det tog en stund. Men svÄrt nej :) Gillar pussel. Men börjar jag med ett blir jag fast⊠Kan sitta i timmar!
#119 Det blir den sĂ€kert. Ingen tackar nej till Ă€ppelkaka đ
Jag tycker ocksÄ om att lÀgga pussel. Det Àr mysigt en mörk och ruggig kvÀll, framför tvn =)
Jag brukar lyssna pÄ ljudböcker medan jag lÀgger pusslen, och sÄ en stor mugg te mÄste man ju ha sÄklart!
Ja en mugg te hÄller jag med om, det Àr ett mÄste! Var lyssnar du pÄ ljudböcker? Jag skulle vilja börja lyssna ocksÄ men kan man lyssna gratis nÄgonstans utan att behöva internet medans man lyssnar?
Kör pÄ ljudböcker frÀmst i mp3 eller m4b format (böcker frÄn cd har pappa fixat till mp3 för mig om det inte finns med pÄ skivorna) och anvÀnder Smart AudioBook Player pÄ mobilen (har inte internet pÄ min mobil). Gillar man frÀmst klassiker och inte har emot att lyssna pÄ engelska (lyssnar sjÀlv mycket sÀllan pÄ svenska böcker) sÄ finns det en del sidor dÀr man bÄde kan lyssna direkt online eller ladda ner böcker http://www.digitaltrends.com/web/best-websites-for-free-audiobooks/
Jag lyssnar nog helst pÄ svenska ska jag erkÀnna. Det dÀr Smart audiobook player, vad Àr det för nÄgonting?
Det Àr en speciell spelare anpassad för ljudböcker (verkar dock bara finnas för android). Den kommer ihÄg vart man Àr i boken sÄ man kan hoppa mellan olika böcker (dem hamnar i olika listor ocksÄ om de Àr olÀsta, pÄbörjade eller utlÀsta) om man vill vilket Àr ett stort plus för min del som ibland lyssnar pÄ flera olika saker samtidigt. Den andra stora fördelen Àr att man kan öka upplÀsningshastigheten. Sen kan man Àven lÀgga till bokmÀrken (smart speciellt i faktaböcker om det Àr nÄgot man vill lyssna om pÄ senare) och finns automatisk avstÀngningsfunktion som jag anvÀnder nÀr jag ska sova. Och om man som mig ibland rÄkar komma Ät skÀrmen sÄ man hoppar superlÄngt i boken finns historik funktion sÄ man lÀtt kommer tillbaka till dÀr man var.
Nu försöker jag starta en ny trĂ„d hĂ€r i forumet, men lyckas inte eftersom det inte gĂ„r att vĂ€lja grupp. NĂ€r jag klickar pĂ„ "auktioner/trĂ€ffar/aktiviteter" (eller nĂ„gon annan grupp) hĂ€nder ingenting, och att skriva ett inlĂ€gg utan grupp gĂ„r inte - dĂ„ kommer det upp ett rött meddelande om att man mĂ„ste vĂ€lja grupp. Ăr det bara pĂ„ min dator det Ă€r sĂ„?
Olle
Jag har sett kommentaren pÄ andra forum med sÄ det kanske Àr en bugg. Ska testa sjÀlv och se om det gÄr.
Jag testade precis sjĂ€lv och för mig funkar det đ
Medarbetare pÄ Akvariefisk ifokus
96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane
Det gÄr bra nÀr jag gör det : )
Har du fÄtt det att fungera OlleA?
OlleA, fÄr du samma problem om du anvÀnder en annan webblÀsare utan insticksprogram installerad?
Tack. Jag ska försöka fÄ fram ett inlÀgg OlleA.
Jag kan inte heller publicera en ny trÄd dÄ jag inte kan vÀlja grupp. Jag har firefox. I explorer gÄr det bra.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Sitter Ă„ svĂ€r över min nya skrivare som blev inkopplad igĂ„r,den vill inte skriva ut som jag vill đ
LĂ€s manualen Chocopops ;)
Haha kan inte lÀsa nÄgot som gubben slÀngt Jens ="D , men problemet va sÄ enkelt att den inte va helt inkopplad pÄ mitt konto pÄ datorn :-P
Hehehe!
InbÀddat innehÄll kan anvÀnda tredjepartscookies och spÄrningsskript.
Morgonrutin: Vakna, sÀtt pÄ ljudbok, vÀnda pÄ sig i sÀngen och njuta av "utsikten".
JĂ€ttefint Maleficum! đ
Jag drömde hĂ€r om natten att jag fick ett akvarium av nĂ„gon. Det fulgte med allt förutan fiskâŠ. suuuuck!
â J.R.R. Tolkien
Det gÄr mot slutet hÀr pÄ jobbet. Riktig lite trevlig stÀmning bland kollegorna faktisk..
â J.R.R. Tolkien
Och snart Ă€r det helg ocksĂ„ Shailina đ
Jo fast jag ser inte riktig fram till helgen heller.. allt kÀnns bara sÄ himla motigt, för arbetsmoralen Àr nÀr icke-existerande just nu, alla Àr sura och tvÀrra⊠suck. Men i mÄrn blir det "fredagsmys" en dag för tidigt pga de flesta har sin sista arbetsdag i mÄrn innan de slutar för gott. SÄ det lÀr bli frossardag i mÄrn!
â J.R.R. Tolkien
SjÀlv lÀngtar man till helgen ;-), lördag blir de besök hos plast mormor Ä pÄ söndag en tripp till min fisk handlare :-D
I dag skall vi duka fram massor med kakor. Frukost frÄn jobbet först, sen vid 10 stÀdar de bort det och sen stÀller vi fram kakorna! :D
â J.R.R. Tolkien
HĂ€r ska vi bjuda pĂ„ födelsedagsmiddag och fika för svĂ€rmor i helgenđ
Vad ska ni andra göra?
Jag ska vara hundlös i helgen.
Försökt fota min guppyhane som verkar fÄ lite lustig stjÀrtform (frÄn mitt avelsprojekt) men det var ju inte det lÀttaste :P aldrig tidigare sett en Guppy med den stjÀrtformen (och det ser inte ut som han blivit tuggad pÄ heller och han har aldrig haft större stjÀrt). Ska bli spÀnnande att se hur han utvecklas.
khaleesi, vad Àr det för nÄgon rackare?
#155 det Àr en channa assam! :)
Ă kte hem till mitt förĂ€ldrahem idag för att hĂ€mta tvĂ„ smĂ„ nanon. Sedan kikade jag och pojkvĂ€nnen pĂ„ mitt 16 l och konstaterade att det nog skulle fĂ„ plats i bokhyllan sĂ„ dĂ„ fick jag lov att ta hem det ocksĂ„. Döm av min förvĂ„ning nĂ€r vi backade ut frĂ„n parkeringen och han tvĂ€rnitar, lĂ€gger i handbromsen och springer och hĂ€mtar mitt lilla ramakvarium pĂ„ ca 15 l - Ă„t sig sjĂ€lv! Nördighet smittar? đ
SÄ roligt Lizelda att du har nÄgon att dela din hobby med. Det Àr mycket vÀrt =)
#158 Jag har taggat jĂ€rnet sen vi kom hem igĂ„r och nu stĂ„r det i bokhyllan đ Han Ă€r ocksĂ„ projektmĂ€nniska och har redan spĂ„nat pĂ„ idĂ©n jag haft senaste Ă„ret, akvarium pĂ„ vĂ€ggen som Ă€r ihopkopplat till ett system. Jag tyckte att det verkade coolt och smidigt, han vill mest bygga och greja đ
Sitter Ä Àr nervös till tusen ska ta min första körlektion pÄ ca 15 Är :-/
Det kommer gÄ jÀttebra Chocopops! =)
# 161 Tack =D , bÄde jag Ä körlÀraren överlevde ;) i eftermiddag teorikurs Ä i morgon körlektion igen ;) det va ju kul att köra bil :P
#162 Njut att du tycker det 'r kul att köra bil. SjÀlv hatar jag att köra sÄ om nÄgon annan ska Äka med som har körkort sÄ fÄr dem hamna bakom ratten istÀllet.
Har fÄtt hem mina Kefirgryn idag! Hoppas verkligen dem mÄr bra och att jag vet vad jag gör sÄ de överlever. Ska bli spÀnnande att göra min egna kefir nu!
Vad kul chocopops! Lycka till med körningen. Finns tvÄ enkla regler:
1. Visa tydligt var du vill nÀr du kör i trafiken, dvs bromsa i tid, blinka i tid m.m.
2. Ta det lugnt. Stressa aldrig.
SÄÄ, nu har du fixat det =)
Roligt att du nÀmner blinkers Jens. Jag börjar tro att det inte finns pÄ bilar idag. Ingen blinkar och man blir vansinnig nÀr folk bara svÀnger mitt framför en.
Jag hÄller med dig Lillyrod. Folk Àr sÄ kassa pÄ att köra bil nÀr det Àr sÄ enkelt.
HÀr Àr ÀndÄ folk hyfsade pÄ att blinka. Det Àr i smÄ rondeller jag reagerar pÄ att folk slarvar och Àven att blinka in efter en omkörning. Annars mÄste jag nog ÀndÄ ge orten godkÀnt dÀr =)
Har mÀrkt de samma nÀr det gÀller blinkersen :/, dock har min körlÀrare inte behövt sÀga till mig om den alls :P Àr gör noga med den :). bÄde jag Ä körlÀraren överlevde dagens lektoion i dag med :P
LÄter vÀldigt bra chocopops ! Det kommer gÄ bra för dig!
Hoppas de :p, i dag va bara andra körlektionen :p , men körlÀraren mena pÄ att innan jul har jag körkort :p
Det Àr ju riktigt bra. Jag jobbade i 3 Är med att hjÀlpa folk att ta körkort och det var under en period dÄ jag hjÀlpte folk ut i arbetslivet och i dessa kurserna sÄ ingick det att ta körkort. Köpte in material till alla deltagarna.
Ett tips om frÄgorna . LÀr dig inte frÄgorna utan lÀr dig situationen som sker i frÄgorna som stÀlls. DÄ menar jag dessa trafikfrÄgor. MiljöfrÄgor, skyltar och slÀp m.m. fÄr man tyvÀrr lÀra sig. Ju mer du kör desto lÀttare Àr det att förstÄ frÄgorna och tveka inte att stÀlla frÄgor till körlÀraren.
Ja de kÀnns faktist riktigt posetivt :) , sen bara de att slippa va beroende av andra nÀr de Àr saker Ä sedan slippa ta mopeden nÀr man ska ner Ä handla :) , börjar ju bli kallt nu med :/, sedan friheten de ger mig med :), Sitter med teorin dagligen em lite stund för att försöka fÄ in de , men Àr dyslektiker sÄ i bland funkar inte inlÀrningen :/
Jag tror ocksÄ det kommer gÄ galant för dig att ta körkort Chocopops =)
Jag anvÀnde mig av flera olika datorprogram för teorin. Funka mycket bÀttre för mig Àn att försöka plugga med boken (lÀste boken en gÄng).
Jag har inloggning till trafikverket sida, men ska be gubben ladda hem Bonniers trafikskola med :p, Àrligt sÄ fattar jag inte boken alls :-/. Men nu har jag gett mig ban pÄ detta Ä ska klara de, har en morot att stÀv efter med ;-)
PojkvĂ€nnen har fallit stenhĂ„rt för mina axolotlar och sitter gĂ€rna klistrad framför akvariet đ Jag roar mig med att ta kort och skicka till hans mor och bror đđ
Jag har visuellt minne och lÀr mig genom bilder snarare Àn med text eller hörsel, sÄ jag anvÀnde ocksÄ diverse program pÄ datorn nÀr jag skulle plugga teorin till körkortet. Det Àr inte lÀtt, jag förstÄr dig Chocopops att det blir svÄrt för dig nÀr du har dyslexi. SamhÀllet har en version av att lÀra ut information men den metoden fungerar inte för alla. DÄ fÄr man sjÀlv kort och gott, hitta andra lösningar pÄ hur man ska lÀra sig informationen. Jag hoppas du hittar ditt sÀtt.
Man ska aldrig kĂ€nna sig dum eller tro att man Ă€r det bara för att man behöver andra metoder. Min sambo brukar sĂ€ga Ă„t mig, att Einstein blev inte Einstein för att han sĂ„g och lĂ€rde sig saker som alla andra, han blev det för att han sĂ„g och lĂ€rde sig pĂ„ ett annat sĂ€tt som de andra inte kunde.đ
Missminner jag mig eller fanns det nÄgon hÀr inne som gjorde ett akvarium pÄ 1x1x1m för ett tag sedan? Pratade om det idag med min kille men kan inte hitta trÄden, nÄgon som kan tala om att jag har fel eller hjÀlpa mig hitta den? :)
Var det inte Tinitusan som hade ett sÄdant akvarium eller var det Rovfisk?
Jag har haft ett kvadratiskt akvarium, kuben som jag hade Scalarena i, men det sÄlde jag nÀr jag köpte hörnakvariumet, sÄ det Àr ju nÄgra Är sedan ;)
#179 I min absolut första trÄd finns det bild pÄ kuben i första inlÀgget (och förmodligen pÄ flera stÀllen i trÄden)
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/520e8473ce12c44567000592-akvarietrasket-har-hemma
Sköldpaddornas akvarium Àr ocksÄ egentligen fyrkantigt, fast det Àr lÀgre pÄ höjden (90X90X45)
Rovfisk, tror inte det Àr ditt som jag tÀnker pÄ..
Lizelda, va glad jag Ă€r att höra att du har axisarna kvar âșïž
Varit ute Ä kört idag igen :-D , fick i dag pröva pÄ att backa Ä vÀnda pÄ en smal gata, va inte alls planerat i körningen i dag :-/ , va tvungen att vÀnda för att slÀppa fram en aulan Ä att en privat person vart helt hysterisk nÀr vi kom :-/ Men de gick bra ÀndÄ http://www.ttela.se/nyheter/trollhÀttan/granne-man-blir-förbannad-1.3869684
OjdÄ! Duktig du Àr Chocopops =)
Lite panik fick jag allt :-/, men fick en regÀllt adrenalin kick av de hela, sÄ efter de gick körningen som en dans :-D bÄde vÀxling Ä landsvÀgar =D
Mina frogbit Ä dess rötter tar över akvariet..
#183 JadĂ„, de finns kvar och Gringo har adopterats av pojkvĂ€nnen đ
Himmel vilka stora frogbit Lilo! FÄr mig verkligen inte att sakna mina musselblommor haha. De dÀr skulle göra sig bra i en damm =)
Ja, de skulle passa betydligt bÀttre i en damm Àn i ett 54-liters.. :P
Har bytt vatten i alla akvarium idag och rensat ut lite vĂ€xter i ena, hitta ocksĂ„ en hel del guppyyngel i sjukkaret.. min bror har bestĂ€llt nya lysrör Ă„t mig ocksĂ„. Ăr sĂ„ glad över snabbkopplingen för slangen till kökskranen som gör vattenbyterna snabba och enkla och sĂ„ glad för att brorsan gillar att bestĂ€lla och fixa saker bĂ„de Ă„t sig sjĂ€lv och mig.
Nu har man varit ute Ä kört igen ;-), lite motorvÀg mÄnga rondeller trafikljus vÀgarbete smal genomgÄng vid vÀgarbete Ä sedan ut pÄ mindre vÀgar :-D , Ä nu har jag Àntligen börjat fatta ordentligt vart man ska ha blicken nÀr man kör :-D blir roligare Ä roligare att köra :-D
HĂ€rligt att höra Chocopops! Hurra för dig, du Ă€r sĂ„ bra!!đ„ł
Hihi ;-) I mosse fick jag Àven försöka förklara för dottern pÄ 4 Är varför de stod flera polisbilar brandbilar och ambulanser nedanför oss :-/ , men tror jag fick förklarat rÀtt bra för hon har inte sagt nÄgot mer om de .. Men fÄr alltid sÄ ont i magen nÀr jag ser blÄljus :( http://www.ttela.se/nyheter/trollh%C3%A4ttan/mopedist-och-personbil-i-trafikolycka-1.3878892
SÄ hemskt med trafikolyckor, det Àr sÄ onödigt =(
Ja de Àr de verkligen, Ä just dÀr Àr de 30 km Ä en skola :/ ,
Woop i dag har vi trĂ€na pĂ„ att backa =D . backa ut frĂ„n rutar va vĂ€ll inget, men nĂ€r körlĂ€raren sa att - nu ska du backa in mellan tvĂ„ bilar .. đź japp tappa hakan, men det gick lĂ„ngt över förvĂ€ntan bra đ, inga repor pĂ„ de andra bilarna varesig bredvid eller bakom đ, ska bara fĂ„ in de i tröga huvudet att 3:ans vĂ€xel kommer aromatisk vid frilĂ€ge med đ€
PojkvĂ€nnen kom hem igĂ„r och Ă„kte ivĂ€g idag igen sĂ„ sjĂ€lvklart Ă„kte jag och köpte kampfisken han kollat pĂ„ varje gĂ„ng vi varit i djuraffĂ€ren. Det blev en lycklig kille nĂ€r jag skickade bild đ
#198 tror jag de! Vi vill ocksÄ se bild..
SvÀr just nu över tofsalgerna i stora karet :-$. SÄ sitter Ä lÀser om siamesiska alg Àtare verkar vara dom enda som kÀkar tofsalger :-/
Japp sÄ Àr det chocopops
FÄr bli att skaffa ett par st , algerna har blivit lite vÀl mycket :/
#199 Han har inget namn Ànnu, tvingar killen att komma pÄ ett och dÄ gÄr det sÄdÀr ;)
#200 Siameser Àter toffsalger riktigt bra, men mÀrkt att mina trinidad guppies ocksÄ Àter dem (dock blir man ju inte av med dem helt om man inte försöker förebygga dem pÄ annat vis)
Har för mig att "Trap-door" (Viviparis malleatus) tar tofsalger. Det Àr ju ett alternativ om man har ett mindre akvarium :)
De karet jag har problem i Àr pÄ ca 300l :-)
#207 Aha, ja dĂ„ borde det inte vara nĂ„got problem med siameser đ FörlĂ„t missförstĂ„ndet, fick för mig att akvariumet var mindre đ
#208 ingen fara ;-) jag har 2 st ett pÄ ca 300 Ä ett pÄ 54 l ;-) sen har ju gubben sitt salt kar pÄ 430l tror jag de Àt :-P
Nu börjar trÄden bli vÀÀÀÀÀldigt lÄng och seg, sÄ jag lÄser den hÀr trÄden nu.
HĂ€r finns nya đ :
http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/580f04258e0e742ed2002115-babbeltraden-17?discussions-