Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettallmänt
Läst 1940 ggr
Qurex
0

Fattiga/Snåla akvarister?

Varför skulle det vara mer jobb om växterna är av dålig kvalité? Fortsätter en urspårad diskussion om att jag tycker väldigt många är snåla när det gäller att köpa växter via nätet. 70kr var då med porto. 50kr vill iaf jag ha för jobbet att plocka ut växten. Förpacka den väl och gå och posta. Det är trots allt lite admin att göra hela.processen som du säkert vet. Så min poäng är att jag kan plocka ner mycke växter och skicka till en person. Växterna i sig har lågt värde men jag värdesätter min tid.Men sen finns det säkert pensionärer som gärna gör det gratis och bara vill ha betalt för porto..  Bubbelkuvert plastpåsar m.m är inte gratis heller…  Ang bedrägare har jag alltid skickat först och sen får personen betala när de fått växterna vilket jag också kan tycka är värt några kroner…

Lillyrod
1

Själv skickar jag aldrig innan jag fått betalt.  Jag visar alltid bild på växten som säljs men har upplevt att folk helst får det gratis. Det känns lite surt faktiskt.

Qurex
0

Så då kanske vi kan enas om att de är snåla? :-)

Kmora
0

Att få växter gratis känns okej om man är vänner eller om man byter växter med varandra. 

Jag värdesätter min tid högt, orkar t.ex. inte sälja saker på Tradera eller Blocket om jag vet att jag kommer att få mindre än 100-300kr för det. Då är det inte värt jobbet enligt mig och jag skänker bort prylarna istället (allt på en gång till typ Myrorna eller så).

Lillyrod
0

Nja jag vet inte om jag kallar det snåla. Oförskämda känns som ett bättre ord 😃 Som tur är så är folk i allmänhet ganska hyggliga och de som jag kallar oförskämda är ett fåtal.

63Liter
0

Jag tycker växt i butik är dyrt , känns dyrt när man handlar men man får ju se växten och kan titta hur den ser ut live.

När man kommer in i hobbyn ( eller om man kanske har någon bekant som håller på med samma ) så kanske man börjar leta billigare alternativ , såsom dina växter Qurex eller mimåne.

Ibland blir jag minichockad , till exempel av företaget som börjar på T och är danskt , de kan ha riktigt höga priser på växter.

Ghostbuster_99
0

Det är ganska svårt att förstå var du vill komma, eftersom att din text är väldigt rörig… Tycker du att akvarieväxter har för lågt andrahandsvärde?

Jag såg din annons för sent, för precis innan hade jag beställt växter, på Facebook. Men annars hade jag helt klart betalat 70 kr. inkl. frakt för dina svärdsplantor. Tänk på att du når många fler om du annonserar på stora Facebook-grupper än på lilla iFokus.

Qurex
0

Det blev lite rörigt. Fortsatte en diskussion som spåra ut i en annan tråd. Pöängen var att jag tycker 50kr inte är mycke pengar om man ska packa och skicka växter. Iaf om man inte vill skicka växter gratis. Mimåne tyckte att 70kr var mycke för 5 olika växter. Om nån jag känner vill ha så får de gratis men iaf jag har ingen lust att fixa och skicka för mindre än 50kr. Alla som är akvarieintresserade kanske ska tänka på att snålast det för mycke kommer alla butiker försvinna (ingen att beställa fisk av) och sen kanske ingen är intresserad av att skicka växter heller.

Lizelda
3

#7 Fast sen är det ju faktiskt så att det inte spelar någon roll om du anser att det är ett rimligt pris eller inte för det är inte där prisnivån är. Den är låg när det gäller växter, så är det bara.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

mimåne
2

"Varför skulle det vara mer jobb om växterna är av dålig kvalité?"

För att då tar det längre tid att göra i ordning och putsa upp växterna innan de är i ett sådant skick att man vågar sälja dem. Odlar du växter seriöst och säljer har du inga alger i akvariet, skräpsnäckor eller liknande och växterna behöver bara tas upp så är de klara för försäljning i princip. 

Jag tycker absolut inte att det är så att akvarister är snåla. Tvärt om🙂 Det kan vara en dyr hobby. Allt är vad man gör det till. Många fokuserar heller inte så noga på växterna och deras näringsbehov utan köper nya växter vartefter de gamla vissnar.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Verkar som en dålig affärside att odla växter om man ska skicka de eftersom marknaden verkar vara van att få växter gratis mot porto.. Vill man ha billiga akvarieväxter kan man alltid plocka ute. Viss risk för alger eller att en mört följer med. (Hornserv i massor i en fosforrik sjö)

[Jens]
0

Häftig bild querex

Qurex
1

Kanske skulle haft den i bildtävlingen.

[Jens]
0

Jag tänkte på det faktiskt men justera ljuset i bilden först :)

kallepudas
0

Jag har köpt växter en gång privat och jag har aldrig sålt en enda liten växt. Det finns helt enkelt ingen direkt marknad för det och tar man lite mer betalt alltså som TS är inne på "betalt för sin tid" så anses det för dyrt.

Så när jag hade växter i karen så slängde jag dessa istället för turen till soprummet görs ju ändå i jämna intervaller.

DödaFisken2.0
2

Klart folk är snåla, det är ju helt uppenbart och det gäller inte bara växter utan allt annat dom rör akvaristiken. Vet många som hellre köper billiga kopior från Kina än att gynna sin lokala butik. Den klagas det på att lokala butiken har så dåligt utbud. Ja men är det så konstigt det då, när nästan ingen handlar där. Sen när butiken går i konkurs så skyller folk på det dåliga utbudet men att dom aldrig satt sin fot där inne för att be dom ta hem just det du ska ha det gör tydligen inte till saken. För våra lokala Butiker hjälper dig garanterat att ta hem det du vill ha. Och blir sen efterfrågan större på just akvarie prylar så kommer dom garanterat att se över vad dom tar hem för något. Kanske blev aningen snurrigt de där men jag hoppas ni förstå poängen iaf. Mvh

Alla Dårar Har Drömmar

kallepudas
3

#15 Dom som klagar på utbudet missar ju även att butiken kan ta hem precis vad dom vill inom ett par dagar. Många gånger kan man även i ett sådant läge påverka priset vilket jag gör hela tiden. Har jag koll på vad nätbutikerna tar för till exempel ett ytterfilter så berättar jag för min lokala butik att detta kostar si & så mycket  här & där och då ger dom mig ett bättre pris och jag slipper ju även frakt och sådant om man beställer via nätet. Reklamationen av avran sker ju mot butiken så det blir ju enklare även det istället för att nätshoppa.

GuUuLd
3

Snålhet gäller inte bara växter, det är många akvarister överlag (dock inte alla). Säljer en del fisk och man får alltid frågan om man ska till den staden folk bor i inom en snar framtid, då de vill ha fisk men de vill inte åka någonstans själv utan vill ha dem hemkörda helst. Prutas gör det också en hel del. Detta har gjort att vi numera sällan säljer till privatpersoner, auktioner säljer vi dock på men där är det ingen som prutar eller vill ha hemkörning.

//GuUuLd, 

-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties

[Jens]
0

Jag säljer aldrig växter längre. Antingen ger jag bort det gratis eller så kastar jag det.

kallepudas
0

#17 Precis hemkört & helst gratis.

Det är väl först när dom själva ger sig in på att odla fisk som dom märker att det ligger massor med arbete bakom det hela.

mimåne
0

Men visst kan man tjäna en slant på att odla växter om man är seriös. Jag hade aldrig hållit på så länge som jag gjorde om det inte var så att jag plussade. Jag vill inte gå in på några siffror men för mig var det värt all tid jag la ner då jag tyckte det var roligt samtidigt.

Qurex
0

Jo det går säkert om man kör lite större volymer och om man använder tiden som man annars ändå bara skulle titta på tv. Men räknar man som en sann kapitalist skulle det antagligen löna sig bättre att jobba en timme extra på sitt ordinarie arbete, men det är lite kul att sprida sina fina växter och även fiskar…

GuUuLd
2

#19 Exakt, det ligger en hel del arbeta bakom. Vissa arter kanske är närmare ett år innan man ens kan börja fundera på att sälja dem, då har de även kostat odlaren en hel del att dra upp. Men precis som du säger, det ska helst vara gratis med hemkörning.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

mimåne
5

Jag undrar om det där kan bero på folk och fä. Att det ska vara hemkört och gratis. Jag har i min trakt sålt 90st fiskar den här veckan och alla köpare har tagit det självklart att de kommer och hämtar dem och ej ifrågasatt pris. Det är endast en köpare av alla som jag kommer åka hem till men han sitter i rullstol så jag erbjöd mig att komma även om han sa att han kunde fixa det.

I norrland ligger allt inom ett stenkast😎

Qurex
0

Det är nog så. Akvarist eller inte. 90% är idioter och majoriteten av dessa bor nog i fjollträsk som jag. :-)

wixe
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

asch då. snåla eller icke snåla , det är ju frågan :) det är ju väldigt olika vad folk tycker det är värt att betala för grejer, det gäller allt och inte bara akvarieväxter. Jag har köpt tidigare av en person och fick jättefina välförpackade växter som var utan alger o snäckor och verkligen toppskick. Det var verkligen väl värda pengar. Nu sist jag köpte så var det bla vallisneria och hornsärv(sorry om det är felstavat!) samt musselblommor och allt låg ihop i samma plastpåse så det var lite knepigt att trassla ur allt och få ner det i helt skick. Lite varierad kvalite, lite för mycket alger och trasiga blad. Men, det gör inget, det var inte så jättedyrt ändå och jag har fått en massa växter som förhoppningsvis inte hade med sig några oönskade alger eller såna kanelbullsnäckor! Däremot hade jag hoppats på lite sandsnäckor men det var en kille som gav mig alldeles gratis, han hade vägarna förbi min stad och gjorde sig besväret att mötas och överlämnade ett gäng :) det tyckte jag var fantastiskt snällt! Så ja, jag förstår ju grejen, det är klart man ska ha betalt för sitt besvär och för att förpacka. Jag skulle nog inte själv orka, eftersom jag vet hur jag hade velat få mina växter skickade, i separata plastpåsar åtminstone och kanske lite mindre alger på vallisnerian. Och det är alldeles för mycket jobb för småpengar. Däremot skulle jag väl tänka mig att skänka bort om personen som vill ha kommer till mig utan tjafs och hämtar. I mitt kar samsas firrar med äpplen, sandsnäckor och jag hoppas att det inte hängt med något oönskat "material" med mina nya växter, för grönt o fint blev det iaf! Min dyra lökväxt i mitten, inköpt på Akvarievalvet för 179 kr, den hoppade alla snäckor upp på, så jag hoppas den inte är alltför god!

Ghostbuster_99
2

Men snälla nån… Blir ni upprörda över att folk prutar och vill ha fiskarna hemkörda? Om jag säljer fisk, från Göteborg och min köpare bor i Stockholm, ser jag inga som helst problem med att köparen frågar mig om jag har vägarna förbi Stockholm någon dag. Kanske är det en förutsättning för att han skall kunna köpa fiskarna. Alla har inte körkort. Kan man inte köra fiskarna, fine; det är ingen skada skedd… Det är bara att avstå från att genomföra affären.

Jag prutar oftast när jag köper begagnade saker samt fiskar och skäms inte det minsta över det. Inte blir jag grinig om folk prutar på saker jag säljer heller… Det handlar om att ge och ta, så om man som privatperson säljer akvariefiskar får man nog räkna med att folk prutar. Nu har jag inte sålt mycket fisk, men ett par gånger i alla fall…Givetvis hör storprutare av sig ibland och då är det bara att avfärda vänligt. Finns ingen anledning att hetsa upp sig. 

Det går överstyr ibland- ja; men det är ingenting jag stör mig på. Jag förklarar, vänligt men bestämt, att jag inte säljer för det priset.

GuUuLd
4

Alla får tycka som de vill, jag hetsar inte upp mig över dessa frågor. Dock så finns det inget som hindrar någon utan körkort att ta sig någonstans för att handla, det finns både tåg, buss, flyg samt transportsidor på t.ex. FB där man kan kolla om det går att fixa frakten via någon där.

Själv har man åkt genom mer än halva Sverige för att köpa fisk. Annonserar alltid när vi ska åka någonstans så slipper folk fråga om man ska hit eller dit.

Har sålt fisk ganska frekvent i ett antal år och till slut tröttnar man på att enbart få frågor om man ska åka någonstans, då har vi en hel del arter som kan vara svåra att få tag på överhuvudtaget.

//GuUuLd, 

-IE Photography-

mimåne
5

Jag tror inte det är någon av oss som hetsar upp sig p.g.a eventuella frågor och prutningar från köpare, men det var intressant att diskutera hur folk och fä förhåller sig till ett köp. Själv om jag ska köpa något så ser jag det alltid som självklart att jag hämtar det jag ska köpa. Speciellt om det står i annonsen. Som säljare kan jag personligen känna mig lite orespekterad om en eventuell köpare börjar ifrågasätta priset och pruta. Ingen behöver köpa något som är till ett för högt pris🙂

[Tinitusan]
5

låt mig berätta om mina sista veckor:

jag har sålt mitt 560 i källaren o har således ett stort gäng malar som inte får plats, ca 10-12 st, jag har ett mindre kar där några av dessa malarna kan bo kvar men inte alla, eftersom jag vet sen tidigare erfarenhet att folk är otroligt fräcka vad gäller prutande o krav så satte jag lite högre pris, dels för att jag inte direkt ville få alla sålda, dels för att kunna gå ner i pris o därmed göra potentiella säljare lyckliga eftersom jag vet att vissa inte ger sig. 

jag odlar div Ancistrus till 3 olika affärer/säljare här nere i min närhet o en av anledningarna till att jag sålt av det stora karet var för att få rum med ett mindre så jag kan utöka den delen av odlingen. av dessa 10-12malar har jag nu sålt 3 sorter, 2 av dem till samma människor som jag säljer Ancistrus till, dessa affärer har gått smidigt till, den tredje var en man i HBG som jag fick både gå ner i pris o leverera malarna åt, detta gjorde jag dock pga att han var trevlig, inget tjafs o han frågade snällt. 

sen kan man ju tro att jag inte fått mer bud men det har jag visst, men det har varit fullt av skambud, jag har fått höra att jag är oförskämd som tror jag kan ta mer än butikerna, att jag är snål som inte kan tänka mig att gå ner mer (tex en mal för 700 gick jag ner till 500 men köparen ville jag skulle gå ner till 300) jag har fått krav på leverans, alltså inte förfrågan utan mer i stil med "du möter mig i hbg tycker jag o så kan du väl släppa dem för halva priset? jag kan väl köra ut tilldig men då tycker jag du kan gå ner 100kr till i pris för min bil drar så mkt bensin o du sparar ju bensin om du slipper köra" etc etc etc 

jag har nu bestämt mig för att inte sälja mer fisk till privatpersoner, SÅ trött är jag på folks obegränsade oförskämdhet o egoism, o vem jag än pratar med som säljer/har sålt mkt så får jag medhåll, de flesta som slutat sälja har slutat sälja av exakt samma anledning som mig. så visst, man har rätt att pruta, men man har inte rätt att vara oförskämd, o personligen tycker jag att man kan försöka tänka lite extra på att det inte gynnar vår hobby att ständigt hålla på att pressa pressa pressa för egen vinnings skull, det här är faktiskt ett reellt problem!

Qurex
0

Snålheten bedrar visheten som vanligt!

usvead
3

#29 Apropå butikspriser….

Jag kan mycket väl tänka mig att betala mer än vad man gör i butik när jag vet att fisken ifråga är "hemmagjord". D.v.s. uppfödd i en - förhoppningsvis - lugn miljö och utan att behöva transporteras runt halva/hela jordklotet.

Ghostbuster_99
0

Man kan gråta och känna sig orespekterad i all evighet, men i slutändan gäller tillgång - efterfrågan. Tråkigt, men sant.

[Tinitusan]
4

ghostbuster_99 förklara gärna hur tillgång-efterfråga på ngt sätt måste involvera respektlöshet för den parallellen ser inte jag?

mimåne
2

#33 Det är jag också nyfiken på att få höra🙂

Ghostbuster_99
1

Om folk inte är beredda att ge mer än 300 för en mal, så är den inte värd mer än 300. Därför blir det konstigt att känna sig orespekterad bara för att folk inte vill ge mer än 300. Ganska simpelt.

Lillyrod
5

Vill man inte betala vad det kostar så får man ingen mal skulle jag vilja säga 😐

Ghostbuster_99
1

Fast vänder man på det får säljaren ingen mal såld om hen inte är beredd att sälja malen för vad den är värd.

Lillyrod
1

Då får den stanna ; )

[Tinitusan]
3

fast vänta här nu Ghost, det var ju knappast det vi pratar om här. jag o garanterat flera med mig pratar om de personer som trots tillsägelse om vad lägsta priset är fortsätter att tjata om att få pruta, personer som skäller ut en för att man inte vill gå ner till det priset de vill ge, människor som säger att de vill ha hemkört för att det blir krångligt för dem att hämta utan någon som helst hänsyn till att det som är krångligt för dem blir precis lika krångligt för säljaren, alltså de köpare som tar hela handen när man ger dem lillfingret.

Ghostbuster_99
3

Mitt inlägg var främst riktat till Mimåne, #39.  Men för att besvara dig också…De personer du pratar om nämnde jag i ett tidigare inlägg. Givetvis tycker jag att dessa personer är jobbiga, men jag bara nekar dem att köpa, det är bara att skriva en liten rad till personen i fråga så är det åtgärdat. Personligen tycker jag att ni hetsar upp sig på tok för mycket över ett problem som trots allt är ganska litet och lätt att lösa.

[Tinitusan]
0

och jag menar att det inte är så enkelt som att skriva en lite rad om att de inte får sälja, o att det är majoriteten av köpare som är sådana här, jag upplever snarare som att du trivialiserar ngt som faktiskt är ett ökande problem om jag ska vara ärlig =)

Ghostbuster_99
1

Att majoriteten av alla köpare skulle vara så här håller jag inte med om. I så fall tror jag att du sätter för högt pris. Folk som ignorerar mig totalt när jag förklarat att jag inte säljer till ett visst pris ignorerar jag bara.

mimåne
5

#35 Men är det inte upp till säljaren att sätta ett värdigt pris? Det behöver väl ingen annan blanda sig i och ifrågasätta? Jag kan tycka att det är helt och hållet säljarens problem om priset sätts för högt, men jag tycker absolut inte att man som säljare är förtjänt att bli orespekterad för det🙂

Du kanske tycker att det inte finns någon anledning att känna sig orespekterad som köpare om man möter prutningar, ifrågasättande av pris eller hel ignorans för de villkor som står i annonsen. Det är helt okej om du själv känner så. Man är det inte lite välkänt ändå att vi inom den nordiska kulturen rent generellt anser prutning som känsligt? Sverige är inte rent generellt ett land där vi prutar. Vissa av oss känner oss lite förnedrade av det. Tycker du ändå det är okej för dig som inte delar den åsikten att pruta hej vilt, även om du vet att andra kan tycka det är respektlöst?

Jag tycker inte det behöver handla om vem som har rätt och fel. Utan snarare bara om acceptans för människan och kulturen. Man kan ju acceptera en sed även om man har en annan åsikt själv, eller hur? 🙂

Ghostbuster_99
3

Prutning är ganska stort fenomen i Sverige, det är mer regel än undantag om man kollar begagnat-marknaden. Att det i Sverige skulle vara en sed att inte pruta stämmer inte. Ni säger ju själva att majoriteten prutar. 

Om du är så lättkränkt att du inte klarar av att folk prutar, rekommenderar jag dig inte att sälja saker begagnade över huvud taget.

ElinvBorg
2

Men att sälja ungfiskar är ju inte att sälja något begagnat?

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Ghostbuster_99
0

Du förstår poängen, Elinv. Välkommen tillbaka när du vill delta i diskussionen.  🙂

mimåne
8

#44 Jag kanske uttryckte mig dåligt i min text, men det var inte meningen att ge sken av att prata om mig personligen. Därför uppskattar jag heller inte att du bestämmer att jag personligen skulle "vara så lättkränkt att jag inte klarar av att folk prutar".

Det jag försökte lyfta fram var den generella aspekten av prutning och hur folk kan känna det när de möts av någon som inte respekterar ett fast pris. Jag ville belysa den sidan för dig för jag tror att det kan vara en rikedom för dig. Att kunna möta en annan människa med respekt och acceptans tror jag är en väldig rikedom, det var helt enkelt det jag försökte dela med dig🙂

Jag får känslan av att du inte tog till dig min text på det viset utan snarare att du har en lite taskig attityd. Att ElinvBorg inte skulle vara välkommen i diskussionen för att hon påpekade ditt uttalande om "begagnade" fiskar tycker jag var oförskämt av dig. Får du säga vad du vill men svar är inte välkommet? Självklart är hon välkommen att säga sin åsikt precis som du och jag. Sen har vi ju alla ett eget ansvar för våra ord också så att vi inte trampar någon på tårna. Man kan diskutera sakligt och vänligt, det behöver inte vara med en taskig attityd ☝️

Ghostbuster_99
0

#47,

Du skrev tidigare att du kände dig orespekterad när folk prutade; men nu har du ändrat dig? Hur vill du ha det? 

Man kan säga vad man vill om prutning, men en sak är säker.. Det är här för att stanna. Jag som de flesta andra kommer att fortsätta pruta; således rekommenderar jag inte folk som inte tål prutning att sälja saker/djur till privatpersoner över huvud taget. 

Elinvs kommentar tillförde tyvärr inte diskussionen någonting. Elinv själv verkar inte heller vilja delta i diskussionen. Om dock vill göra det, så här hon välkommen.  Precis som jag skrev. 

Ibland undrar man hur det står till här i Sverige, så lättkränkta och sköra folk i allmänhet är.  Om någon känner sig kränkt när någon prutar, så kan man ju fråga sig hur denna person klarar sig i livet.Går hen runt och känner sig kränkt och trampad på hela dagarna? 🤔

ElinvBorg
4

Du har en rätt taskig attityd och tar inte till dig något av vad någon annan säger så jag ser ingen anledning att diskutera

Medarbetare på Akvariefisk ifokus

96 l med kampfiskhonor och ett 30 l med en kampfiskhane

Ghostbuster_99
1

Tar du själv till dig något av vad jag skriver? Jag misstänker att du inte klarar av argumentera för din sak, utan du bara gömmer dig bakom Mimånes inlägg.

Lillyrod
2

Jag tycker vi avslutar diskussionen eftersom det inte kommer något mer vettigt ut av den.

Qurex
2

Eftersom jag starta denna diskussion och att jag då inte hade tanken om prutning eller inte utan snarast att det som säljare blir ofta allt för jobbigt och jag ink måbga med mig har tappat lusten att sälja till privatperson. Jag har träffat på bra personer som prutar. Inget fel i det. Det som nu hände i helgen har gjort att jag helt tappat lusten. En person har skickat meddelande via denna site och velat köpa jag hör av mig till personens mail. Vi kommer överens om att hon ska komma mellan 7 och 12. När kl är 11 frågar jag om hon ändrat sig (eftersom detta hänt förut). Nej då. Hon ska komma men har haft lite problem men ska åka om 10min. Eftersom jag ska iväg så säger jag att jag börjar packa grejerna ink 3 fiskar. Hon skulle dyka upp senast. 12.30. När jag packat klart allt så skickar hon att hon nog måste fundera lite mer om fiskarna passar med hennes Guppy! Jag förklarar att det inte kommer vara några problem och att jag redan packat de (dumsnäll som man är). Då säger hon att hon kommer men kommer inte hinna till kl12.30. Jag hälsar att hon kan komma senare eftersom min dotter är hemma och kan lämna grejerna. Jag åker iväg på min grej som jag redan är sen till och när jag kommet hem har hon inte hämtat fiskarna och inte hört av sig. Vissa människor verkar vara helt pantade!

[Tinitusan]
4

Ghost, jag måste få säga att du väljer att tolka saker på ditt eget sätt, ingen av oss har pratat om vanlig prutning, det i sig är helt ok om personen  ifråga är trevlig, vi pratar om de som är otrevliga, att du nu försöker validera ditt eget tillvägagångsätt genom att försöka skuldbelägga andra som inte håller med dig är inte ok, vi kan ha olika åsikter men personangrepp är INTE tillåtet på den här sidan!

Fruktzallad
4

Jag köpte själv 30 växter förra veckan för 170 kr (porto inräknat) och det var aldrig snack om att pruta ner det. Jag tänker som så att på djurmagazinet får jag EN bråkdel av detta för samma pris. Jag betalade i förväg, säljaren postade växterna till mig.  Det funkade utmärkt även om det var första gången jag köpte växter via nätet från en privatperson.

Att hålla på och fjanta med människor som inte dyker upp, som ändrar tiderna på ett väldigt vagt sätt eller försöker slingra sig ur betalningen är bara pinsamt. Jag säljer ofta andra saker på olika siter och människor som "strular" och inte är tydliga på rätt sätt får inte köpa av mig.  Jag är inte någon snäll person där för då blir man uppäten och det har jag lärt mig under flera år som säljare. Vill de köpa min vara så hör de av sig, betalar mig och ger mig en adress att skicka varan. Ska de köpa den hemma hos mig så får de säga vilken tid de vill komma och dyker då upp.  Jag lägger dessa tider då jag ändå är hemma och stannar aldrig hemma "extra" för att någon ska komma och hämta en vara.

Gör de inte det, dyker upp alltså så vill de inte-- och då är det adjöss med dem. Om de slutar höra av sig så blockar jag dem för framtida köp. Om de mest vill brevväxla så ber jag dem återkomma när de vill köpa.  Många människor är väldigt knepiga men som tur är så kan ju ju göra valet att bara ignorera dem.  Har de inte betalt innan, eller dyker upp tiden de ska så blir det ingen affär.

Ghostbuster_99
0

#53,

Mitt inlägg var fortfarande riktat till mimåne.. Hon pratade om vanlig prutning. 

Kan du vara vänlig och förklara hur mitt inlägg angrep någon? För det håller jag nämligen inte med om att något av mina inlägg har gjort.