Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettväxter
Läst 847 ggr
UniQz
0

Algbomb!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, har varit borta i nästan två veckor och lämnade akvariet nyfixade med min pappa som fick i uppgift att byta vatten en gång efter halva tiden samt mata sparsamt (lite varannan/var tredje dag) då karet är nystartat. Kommer hem och möts av detta! Pappa sa att det kommit på bara några dar, vet inte riktigt hur jag ska tackla detta? Total mörkläggning? Stort vattenbyte? Ta bort värst drabbade växter? Ta mig iväg till affär och köpa massa fler snabbväxande växter? Tacksam för all hjälp och tips jag kan få! Tycker jag får en känsla av att hela karet är grönt så misstänker svävaralger? Dålig på de olika sorterna och hur man tacklar dom då jag fortfarande är helt ny… I övrigt verkar vattenvärdena ok, nitrit har ständigt legat på 0 och fiskarna verkar må bra.

UniQz
0

Som ni ser så är javamossan helt täckt i grön smet och det är som en äcklig "alg-geléklump" på botten. Även hornsärvens fina blad har kletats ihop. Amanoräckorna och sniglar som smitit med växter verkar dock minst sagt nöjda :'D Från att inte ha sett en enda snigel till att nu se dom lite överallt och räkorna växter så det knakar!

mimåne
0

Förlåt att jag säger det här, men det ser ut som att du har fått cyano där på botten🤐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

UniQz
0

Oj nu får jag en känsla av detta är något mycket värre än jag anat… vad är cyano och går det att "bota" akvariet eller är det redan kört?! :o

UniQz
0

Hittade detta påstående: "Det är i princip bara när kvävet är helt begränsande som Cyanobakterierna har övertaget. Dvs när man sköter sitt akvarium "perfekt" med klockrena vattenbyten och försiktig matning." när jag sökte runt efter information. Kan lösningen vara att mata mer?

UniQz
0

Vågar man lita på Wikipedia?

mimåne
0

Ja, i det här fallet kan du "lita" på wikipedia. Jag har själv använd pmdd mot cyano med gott resultat. Allt försvann. Men det som är viktigt att belysa här är att pmdd inte är ett bot mot cyano. Det är en växtnäring. Akvariet ska ha rätt förutsättningar för att det ska passa att använda en växtnäring. Används den inte rätt kan du i värsta fall få en massa andra alger istället.

Medarbetare på akvariefisk ifokus