Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1345 ggr
Flöffo
2

Vild axolotl

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Visst är detta en Axolotl? Jag går i NA på gymnasiet och vi skulle ta vattenprov i en sjö, en grupp råkade av misstag få med sig denna till skolan. En av eleverna skulle sedan ta den och släppa tillbaka den i naturen. Jag vet att de är utrotningshotade, men visste ej att de fanns i Sverige. Läste lite om dem när jag kom hem och det står ingenting om att de setts i det vilda i Sverige, så jag är jätteförvirrad. Är den planterad tro?

//Flöffo

Valkyrija
0

Oj vad intressant! Jag har ingen aning… Har för mig att dessa endast finns vilda i Mexico? Kan ha fel… Den ser ju inte ut som en "riktigt" Axolotl men de måste vara släkt på något sätt 😮 Följer med spänning 🌺

🌺 - Travhästen söker medisar! - BlommaSajtvärd för Nyhedendom, Stenar, Socialt stöd och Travhästen.
**Medis på Huskatter och Råttor

komigentam
0

Det här ser ut som en Axolotl, ja, kan den ha släppts ut tro?

De är som sagt från Mexico samt utrotningshotade..

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Babydino
0

Intressant. Visste ej att de fanns andra färger än vit. Haha.

[AnimeV4]
0

Sådana har jag fångat massor av ifrån en damm, men de hade inte de där utstickande som är typiska för en Axolotl! Ska se om jag hittar något om salamandrar..

Ah! Om detta stämmer så var det ett salamanderyngel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Mindre_vattensalamander

moondancer
2

Det är en mindre vattensalamander, som är i sitt yngelstadium.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Inkanyezi
3

Från Wikipedialänken i #4:

Status

I Europa har denna arts populationer såsom många andra vattenlevande groddjur minskat under 1900-talet genom att dess fortplantningshabitat dikats ut. Den listas dock i sin helhet inte som hotad av IUCN. Populationstrenden för arten som helhet anses som stabil.

Den mindre vattensalamandern är fridlyst i Sverige – precis som alla ödlor, groddjur och ormar – men den räknas till de arter man får plocka upp och undersöka, om man inte skadar den. Ägg och yngel får insamlas för studium av deras utveckling, men färdigbildade djur måste återutsättas på de ställen där man först fångade dem. (min fetstilning)

mimåne
1

Väldigt intressant att få se. Så kul att du ville dela det här med oss på sajten.

Jag tänkte på salamander när jag såg bilden, och med de svar du fått så tycker jag det känns rimligt med att det skulle vara en mindre vattensalamander i yngelstadium. Men visst är den lik en liten Axolotl i sitt utseende med de röda utstickande gälarna. Söt är den hur som helst🙂

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Flöffo
0

Aha, okej! Ja, den var verkligen lik en Axolotl. Visste inte att det var gälar den hade på huvudet, vad intressant!

//Flöffo

Lilolizeit
2

Som fler svarat så är det en liten vattensalamander. Snart växer den på sig och de utstickande gälarna kryper ihop och försvinner.
Om man kollar noga så ser man att kroppen och huvudformen skiljer sig en del från yngre axolotlar. :)

// Lilo - medarbetare på akvariefisk & gravid samt sajtvärdinna på bortskänkes

Flöffo
0

Japp. Speciellt ögonen :)

//Flöffo