Protest mot äppelsnäcksförbudet
På förslag från Lilo så gör jag en egen tråd till detta, den tidigare konversationen går att läsa här: Rena äppelsnäckor!
Man kan väl säga att diskussionen börjar på #92 och fortsätter till #118 (i skrivande stund).
Det handlar alltså om att vi vill påverka EU's beslut att ge alla Pomacea-snäckor spridningsförbud.
I och med att beslutet ska ses februari 2015 så ser vi vår chans att påverka nu 🙂
Jag har skrivit ett förslag på hur ett mejl till EU ang. detta skulle kunna se ut (#1), ni får gärna komma med förslag på hur jag kan förbättra det innan jag skickar det!
Jag tycker även vi ska skapa en namninsamling att sprida i facebookgrupper, akvarieforum osv. Kanske även hänvisa till en länk i affärer som säljer akvariedjur (om det är ok för butiksägaren!).
Nu måste vi alla hjälpas åt, så vi kan återfå äppelsnäckorna till våra akvarium!
Hälsningar Wille, medarbetare på akvarieräkor och fjäderfä.
Mitt första utkast på brev till EU:
Hej __ (antingen SJV eller EU)!
Jag kontaktar er ang. spridningsförbudet av Pomacea-snäckor inom EU.
Enligt er så ska beslutet ses över senast februari 2015, och då vill jag och ett gäng andra akvarister vara med och påverka.
Om du har en målarfärg som är farlig, då förbjuder du just den målarfärgen, inte all målarfärg från det märket.
Om en mobilladdare är undermålig och kan riskera att börja brinna. Då förbjuder man den laddaren, inte alla mobilladdare från det märket.
Om en man rånar en bank. Då sätter du just den mannen i fängelse, inte alla män.
Pomacea är ett släkte innehållande sex arter som ursprungligen härstammar från Sydamerika. EN av dessa sex arter har kommit ut på en risodling i Spanien och har orsakat stora skador. Resterande fem arter har inte förstört något, men är förbjudna ändå. Den art som vi akvarister håller i våra akvarier är arten Pomacea Diffusa, och den tillhör en av de fem som inte har gjort någon skada. Faktum är att dess radula (skraptunga/tand) är för svag för att kunna äta växter över huvud taget. Snäckan kan således inte göra någon som helst skada på den europeiska växtligheten (eller växtligheten i våra akvarium). Detta är en av anledningarna till att vi vill ha den i våra akvarier. Den är dessutom vacker, finns i många olika färger, det går att kontrollera dess förökning samt att den äter många av de olika alger som kan bildas på akvariets glas.
Vi akvarister tycker det är mycket tråkigt att ni har förbjudit alla pomacea-snäckorna från vår hobby, speciellt eftersom det inte finns någon given ersättare till den art vi håller i våra akvarier, men även att beslutet bygger på okunskap från besluttagarnas sida.
Vi vill ha fina växter i våra akvarier, skulle vi då släppa i en snäcka som äter växter frivilligt (t.ex. den arten som släpptes ut i Spanien) i vårt akvarium?
Nej, såklart.
En Äppelsnäcka vill ha mellan 20 och 28°C. I Sverige och övriga Norden har vi temperaturer långt under det minst 3 månader i rad. Det finns inte en chans att Äppelsnäckor skulle kunna överleva i Norden, och därmed inte åstadkomma några skador på naturen.
Vi vill att beslutet ändras när översynen har skett i februari 2015, åt det håll som är fördelaktigt för oss akvarister (alltså att det lättas på förbudet, alternativt att det tas bort helt).
Om ni ej vill genomföra det i hela EU, borde det i alla fall gå att göra det i norra Europa, där Äppelsnäckorna ej kan överleva en längre period.
Vi har även gjort en namninsamling, med hjälp av den svenska sajten skrivunder.com (länk till namninsamlingen).
Mvh
(Mitt namn som jag inte vill skriva öppet här)
Jag följer här då jag mer än gärna ger en underskrift :)
Vad tycker du behöver formas om lite då? 😉
Kan komma därifrån 😇
Helt klart vansinnigt att förbjuda alla pomaceasnäckor men tyvärr lite av EU i ett nötskal, allt eller inget…
Jag kommer att skriva under. Bra initiativ !
Nu går det att skriva på!
http://www.skrivunder.com/appelsnackor
Alla ni som är inne på andra forum, sprid länken så kanske vi kan få bort förbudet!
För er som är inne på utländska forum gjorde jag den även på engelska, antar att det inte bara är svenskar som vill få bort förbudet 😊
Självklart att jag skriver upp mig!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
👍
Skrivit på och delat på fb. :)
Mvh,
Jossan Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus
självklart skrivit på 👍
jag har oxå skrivit under =)
Klart jag skrev under :D
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
Just detta arbetar SARF med och har kontakter med länsstyrelse osv. samt har/håller på att ta fram motioner osv. för när detta ska upp för diskussion igen. Det är ju dock inget arbete som märks av utåt sett :)
//GuUuLd,
-IE Photography-
Instagram: idaephoto, crumbleshamstery, salmonriver_shelties
Jag har skrivit under och delat på min egna fb-sida samt i olika akvarierelaterade fb-sidor. Jättebra initiativ! 👍
/Sofia
Jättebra skrivet wille_wille!
Lite finputs så det blir mer anpassat för byråkrater kanske kan göras, men inte tok-nödvändigt :) (Jag kan hjälpa till med det om du vill och om resten tycker det behövs).
GuUuLd - vad bra att det redan lobbas för det från deras håll med! Det var just det vi började undra i den andra tråden, och då ingen visste om det arbetades med det eller ej så blev det så här. Det borde inte vara någon nackdel att det kommer in flera skrivningar tycker jag :)
Jag la förresten länken på snäckor.ifokus också :)
#19 Kan tänka mig att många här inte är aktiva i föreningar och då inte ens vet vad SARF är, men de jobbar med det iaf. Där har vi biologer osv. Som sitter och skriver ihop allt. Nu vet jag detta då jag suttit i SARF styrelsen fram till i våras.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Har skrivit under och delat i mina akvarie och snäcksidor.
Det ligger 'även i "min" akvarieförenings FB-grupp :)
skrivit under
Strunta i vad andra tycker och var dig själv.
#17 Tack för infon! Lite konstigt att de inte säger något om det…
Tror du det är värt att kontakta dem eller ska vi köra vårat eget race?
#19 Ja jag är ju bara 15 år så jag har inte lärt mig byråkrat-svenska än 😛
Vi får väl se om det kan bli någon typ av samarbete med SARF ang. detta, annars får du gärna hjälpa mig att byråkrat-anpassa det 🙂
#14/15, 18, 19/20, 22
Tack! 👍
Kan för övrigt tillägga att vi nu, mindre än 24 timmar efter att namninsamlingen lagts upp fått 160 påskrifter 🙂

Äppelsnäckor till folket!
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government!
Skrev på, vill så gärna ha ett äppelkar igen 😭 Hoppas det blir ändring!
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag har delat för akvarister i Norrland samt akvarister i Piteå på facebook.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Skrivit under och delat på fb!
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Härligt att se sådan spridning redan :D
#27 Tack Minimåne och MelvinMimmiLufsen!🙂
#29 Jag håller med 😃
Nu även delat på Zoopet.com. Ser också att det finns uppe på plantswap!
👍
Jag har gjort en liten lista över vart det ligger länkar till namninsamlingen nu (dock så har jag den privat för tillfället eftersom den säkert kommer fyllas på), jag har med akvariefisk iFokus, zoopet, zoonen, redbee och plantswap.
Lägger ni in länkar på något mer forum får ni gärna PM:a en direktlänk till inlägget till mig. Ni som har lagt upp på facebook får också gärna skicka en länk till gruppen ni lagt länken i 🙂
Jag skrev om det inne på Ciklid.se http://www.ciklider.se/forum/index.php?board=16.0
Jag kan finska, vad heter gruppen?
Nästan 200 påskrifter nu!
Yeey!
MVH: En djurälskande Clara
54 liter sällskap 10 Liter körsbärsräkor
25 liter Kampfisk 2 Sibiriska dvärghamstrar<3
Något sagt om vad som händer i steg två? Överlämning till Sveriges EU-parlamentariker?
Delat på akvarister 2.0 :)
#39 Jag måste kontakta EU och se vart jag ska skicka namninsamlingen, ska försöka göra det ikväll :) (Någon kan väl påminna mig runt 20:00?) :P
Nu har jag skrivit till EU och frågat, står på deras hemsida att man som regel får svar inom tre arbetsdagar men vi får väl se eftersom att det är helg nu…
Men fler namn kan vi nog få in! Tänk om alla bara hade bett en, eller två anhöriga skriva på också, då hade siffran varit fördubblad redan. Och det hade inte ens varit särskilt svårt.
#43 Ja, vi får försöka få in fler namn! Jag ska praoa i en akvarieaffär nästa vecka så jag ska se om jag kan lägga en lapp där med länk till insamlingen :)
man kan skriva på flera från samma IP adress väl? i så fall ville min mamma o hennes man skriva på, o är det bara myndiga underskrifter som gäller?
#45 Samma IP adress kan skriva på obegränsat antal gånger, men bara en gång per mejladress. Vet ej om bara myndiga underskrifter gäller…
Jag är inte myndig (17), men min röst verkar ha räknats ;)
/Sofia
ah då fallerar det ju på mejladress, min mamma har ingen…
#48 Då kanske det är dags för henne o skaffa en (eller så är jag snäll och ändrar så man kan skriva på två gånger från samma mejladress ;))
#48 Regga en gmail och logga in en gång med henne för att bekräfta.
jag röstar def på wille_willes förslag
#51 Och jag har redan fixat det så det är bara att gå in o skriva på :)
toppen tack
Nu testade jag att lägga en länk på ett engelskt forum, och inlägget blev bortplockat efter typ 10 min.
När jag försökte logga in på forumet stod det att jag var bannad på livstid pga. spam 🤦♂️
Ska testa på ett annat…
**Uppdatering**
Registrerade mig på ett till forum, och jag får inget aktiveringmejl så att jag kan skriva inlägg 😐
Eftersom det gäller Sverige (och bör väl skickas till jordbruksverket?) så är det nog bra att själva namninsamlingen bara sker inom sverige. Däremot är det ju suveränt om fler akvarister i andra länder inom EU jobbar för samma sak i sina länder. The more, the merrier ;)
Förresten. Det kanske kan vara en bra ide att kontakta SARF och höra om det är ok att skicka en skrivelse eller om de tycker det är en bättre approach att samarbeta? De har nog mer koll på hur den politiska världen fungerar och hur gången är än vad vi har :)
Om omyndiga kan skriva på, så finns det flera här (mina söner) som vill skriva på. Och de har egna mailadresser allihopa :)
De tycker Äpplena är "coola" så de vill att de skall få finnas kvar ;)
Jag har skrivit under o det behövdes ingen mejladress. Det dom räknar i statistiken är om det är samma/olika IP-adresser. Det är bara att skriva från olika datorer eller telefoner så får man olika IP-adresser.
Det är lite över 200 som skrivit på nu. Även kända akvarieprofiler är med ex. underskrift 168 Kjell F..
☀️🙂😃😛 😂🤪😎😇🎅😡 Medis på Fågelskådning 😟🥳🤔😴😈💣🌈✨🏆👍❤️🏅
………… 🦅 🦋 🐟 🐠 🐟 🦉 (^I^) 🦉 🐟 🐠 🐟 🦋 🦅
Maken och de två äldsta sönerna (22 och 25) skulle skriva på. 3 övriga söner vill också skriva på om de får, de är 12, 14 och 16. Äldsta dottern (20) har redan skrivit på som jag förstog det.
#54 Om du gör en överlämning av underskrifterna så borde samtliga svenska EU-parlamentariker få ta del av den. De upplever säkerligen det som mer relevant för dem, med tanke på ursprungslandet. Sen är du inne på något. Tänk om akvarieföreningarnas sammanslutningar i respektive EU-land kunde agera också?
Naturvårdsverket ska ha en handlingsplan i samråd med havs-o vattenmyndigheten. Större akvarieföreningar skulle kunna bli inbjudna.
Här lite mer från ciklidforumet! https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=70874
#61 Kanonbra! Hoppas på att de föreningar/tunga namn som finns inom akvarievärlden går dit och pratar för äpplen och eventuella andra akvariedjur som kan beröras!
#56 Ska ta kontakt med deras ordförande och kolla strax 🙂
#57 Jag tror att omyndiga får skriva på…
#58 Juste, jag glömde bort att jag ställde in så man inte behöver mejladress 😊
#60 Och hur ska jag hitta kontaktuppgifter till alla dem..? Känns som att jag skulle behöva lite hjälp med det här snart…
Någon som skulle ha lust att hjälpa mig om det behövs?
#64 du kan nog börja med att kontakta SARF så kan du nog få hjälp att få kontakt med rätt folk. De har ju som sagt redan kontakt med myndigheter osv.
//GuUuLd,
-IE Photography-
Har skickat ett mejl till SARF's ordförande nu 🙂
Fick svar nu, och han tror inte att en namninsamling har någon större effekt utan att det är bättre med väl underbyggda argument från tunga organisationer till rätt personer.
Hans förslag var att om jag ville påverka effektivt så skulle jag gå med i en akvarieförening (om jag inte redan var det, och det är jag) och engagera mig där, och sedan stöda riksförbundet.
Så då är ju frågan om det är någon idé och fortsätta…?🤔
Det kanske är bättre att de får sköta det själva då? Fast synd på namninsamlingen i så fall.
Jag kan ju omöjligt se att det absolut inte skulle ha någon påverkan alls. Även om det inte leder till vad vi nödvändigtvis vill, så borde det ju få en viss uppmärksamhet. Och all uppmärksamhet är väl bra, stor som liten så är det uppmärksamhet!
Det ska väl inte behöva spela någon roll om man är privat akvarist eller medlem i en stor organisation. Alla ska väl kunna göra sig hörda!
Och efter 2,5 arbetsdagar har latmaskarna på EU fått fram mejladressen en avdelning som arbetar med växtskyddsfrågor, dit jag kan skicka materialet.
#68 Det är nog det de vill, men jag ser inte varför de skulle ha ensamrätt på det.
#69 Nej det kanske påverkar lite, men det är nog marginellt om vi inte skulle få typ 100 gånger så många påskrifter som vi har nu… Och det lär nog bli svårt tror jag. 😐
#70 Tack, har kikat lite på det nu, men ska nog läsa på mer någon annan dag när jag är lite piggare 😴
#72 Om vi sprider det till grannländerna så kan vi säkert få fler namn :) Jag har inte kontaktat någon kedja…
#72 och #73
Något för svenska detaljhandelssammanslutningen Zoorf kanske?
Sen hittade jag denna lista på svenska EU-parlamentariker, som alla borde få ta del av namnunderskrifterna vid ett givet datum. Eller vad säger ni?
skrivit under . + lagt in länken på min hemsida å bett folk om hjälp att skriva under
ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på min hemsida www.nogg.se/spiiidis1
#76 En pdf som mejlas ut så kan butiker själva aktivera sig? Nationell spridning billigt och direkt.
Det låter väl som en bra idé, men jag behöver nog fixa ett snyggt papper då som de kan skriva ut, och inte bara ett helt vitt med text på…
Tack, ska spara den länken 🙂
Vänta med det tills vi har gjort iordning en snygg lapp isåfall, och sen bör du fråga butikschefen innan du sätter upp den. Har du tur kanske h*n låter dig sätta upp den vid kassan eller liknande så många ser den 🙂
Ingen proffs-pdf men den ser väl ok ut?
Bilden hittade jag med hjälp av google bilder med sökinställningen; som får användas och ändras. Och då borde det väl vara ok att använda den? Kom ursprungligen från svenska Wikipedia.

Högerklickar man på visa bild så ser man hela, gick inte att redigera inlägget🤦♂️
Tycker den ser bra ut =)
Enda jag tänker är att man kanske ska lägga till Äppelsnäckor i rubriken då tex jag känner igen de namnet och inte de andra… Dessutom kan jag tänka mig att man göra en likadan på engelska för andra länder. =)

Sådär då?
Man kanske kan göra en lista att lägga bredvid så de som inte har tillgång till dator/inte vill skriva på digitalt kan göra det? Eller helt enkelt göra det lite lättare för de som vill skriva på 🙂
Jag skriver ut och tar med till "mina" butiker… :) Wille_wille: jag hoppas på att få tid att titta på texten i morrn, har inte glömt!
Okej, vill du ha den som .pdf istället? Och vill du ha en vanlig papperslista också? Jag skickar det isåfall :) Och det är ingen fara, du skrev ju tidigare att det kunde ta lite tid ;)
Den blev bra!
Tack Minimåne :)
Lite information från ett möte ang. Invasiva arter den 24/10, skriver av Kjell Fohrman.
Rapport från möte om invasiva arter på Naturvårdsverket.
Fredagen den 24 oktober hölls det ett möte på Naturvårdsverket där det informerades och diskuterades om invasiva arter utifrån den nya lagstiftning som är på förslag från EU. Vi var ca. 35 deltagare på mötet och de allra flesta kom från olika myndigheter som HaV, SJV, SLU, Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen, Länsstyrelsen, regeringskansliet, skogsstyrelsen, SVA, Transportstyrelsen, Tullverket. Några representerade olika branscher och kommersiella organisationer som Zoorf,Djurparksföreningen, LRF, WWF. Några representerade olika ideella organisationer och museer som NRM, koloniförening, fågelhobby, ornitologer och SARF etc..
Från husdjurssidan deltog undertecknad, Mats Danielsson från Zoorf, Britta Lindgren och Lennart Svenzon från Svensk Fågelhobby, samt Erik Åhlander från SARF (Erik representerade dock även NRM). Eventuellt var det ytterligare någon som jag missade.
Det kommer inom EU en förordning om invasiva arter som träder i kraft den 1/1 2015. Sedan skall detta vara infört i unionen den 1/1 2016 (med vissa undantag). EU kommer centralt att ta fram en lista på främmande invasiva arter som inte kommer att tillåtas (förbjudet att importera, transportera, sälja och att inneha). De exemplar av dessa arter som innehas av privatpersoner när lagen införs behöver inte avlivas, men de får inte säljas, förflyttas eller ens reproduceras och kommer alltså att dö ut. Grundtesen är att om en art betraktas som invasiv i ETT EU-land så gäller lagen för samtliga EU-länder. Sedan har varje land rätt att tillföra arter på listan.
Detta skulle bli en katastrof för husdjurshobbyn eftersom säkert 95% av våra husdjur faktiskt kan överleva utomhus i södra EU. Dock så krävs det även att en art skall ”anses ha märkbara negativa effekter på biologisk mångfald och relaterade ekosystemtjänster och/eller ha negativa effekter på mänsklig hälsa eller ekonomi”. Denna riskbedömning skall göras med WTO-standard - dvs med mycket höga krav på fakta. Totalt nämndes siffran 50 för antalet arter som nu skulle hamna på denna lista och frågan är väl om ens någon husdjursart idag finns där - kanske då Pomacea-snäckorna. Dock detta vet jag inte, utan dessa arter skall främst tas fram på EU-nivå. För att sedan ytterligare arter skall hamna på listan kommer det att krävas omfattande forskning och utredning (som skulle ta upp emot 2 år). Detta var i alla fall vad som sades, men man kan ju undra om så är fallet eftersom t.ex. förbudet mot Pomacea drevs fram väldigt snabbt och detta gällde då även de Pomacea som är vanliga inom akvaristiken (och inte bara den art som inte förekommer inom akvariehobbyn och som de facto har ställt till med problem i naturen) trots att dessa inte på något sätt är att betrakta som invasiva. Så risken är att de ”arter” som förbjuds kan komma att omvandlas till ”släkten” (som för Pomacea) eller t.o.m. hela ”familjer”. Tänk om t.ex. familjen Cichlidae förbjuds bara för att en ciklid-art betraktas som invasiv. Dock detta vet vi ännu inte något om och i alla fall om myndigheterna strikt håller fast vid den definition som jag skrev ovan så kommer detta sannolikt inte att få drastiska konsekvenser för husdjurshobbyn, i alla fall inte initialt.
Denna procedur att ta fram vilka arter som är invasiva och att ta sedan ta fram en åtgärdsplan för att stoppa importen av sådana, samt vad man skall göra åt de invasiva arter som redan finns är globalt sett en mycket viktig fråga för vår miljö, men det är en mycket kostsam procedur och än så länge verkar det inte finnas tillräckligt med pengar avsatta för detta vare sig på EU-nivå eller på nationell basis. Detta kommer att innebära att myndigheterna i hög grad kommer att förlita sig på information från yttre aktörer och på dessas ”experters” utlåtanden när de fattar sina beslut. Detta gör att det är oerhört viktigt att Zoorf och idella föreningar tar tag i denna fråga och aktivt stödjer myndigheterna i detta arbete. Tråkigt dock att detta är en akilleshäl för branschen. Zoorf är relativt svagt och i de ideella föreningarna är intresset minimalt. Sannolikt fanns på mötet inga representanter för smådjurs och reptilorganisationerna och bara ½ (Erik) för akvarieorganisationerna. De enda som var acceptabelt representerade (2 personer) var fågelfolket.
Ställer man husdjursbranschen och hobbyn ”mot” de intressen som vill ha bort exotiska husdjur så är vi väldigt svaga och detta ihop med den aktivitet (förbud mot vildfångat och även i övrigt kraftiga inskränkningar på hållandet av exotiska djur) som djurrättsorganisationer just nu lobbar för inom EU så ger denna fråga om invasiva arter dessa förbudsivrare ytterligare ett argument för kraftiga restriktioner. Därför måste vi absolut ta denna fråga på stort allvar och såväl branschen som hobbyister måste mobilisera för annars blir det ”förbudsivrarna” och deras ”experter” som kommer att hjälpa myndigheterna med att ta fram ”fakta” och då är det slut med vår hobby.
Det har under många år (sedan1998) funnits ett förbud (både för företag och privatpersoner) i Sverige mot att hålla sötvattenskräftor (se info i denna Zoopet-artikel) pga av att de betraktas som invasiva, men myndigheterna har "sett mellan fingrarna" med de överträdelser mot denna lag som har skett. Så är dock uppenbarligen inte längre fallet för på detta möte fick jag reda på att 2 företag i Sverige (en affär och ett museum) nu har polisanmälts för brott mot artskyddsförordningen (innehav av kräftor) och att dom snart skulle falla i dessa mål. Dessutom var ytterligare några under utredning. Man kan tycka vad man vill om denna lag (det är få sötvattenskräftor som kan anses vara invasiva) men man skall följa lagstiftningen och jag tycker att det är bra att de som bryter mot lagen sätts åt.
//GuUuLd,
-IE Photography-
ja det känns frustrerande
EU vet precis hur man går folk på nerverna verkar det som 😡
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
Jag har hittills "bara" fått 256 underskrifter, och nästan alla är från Sverige så jag börjar fundera på om det ens är värt besväret att skicka in den. Känns som att det skulle bli lite "äsch 256 åsikter hit eller dit skitsamma" i EU…
ge inte upp . klart den ska skickas in ändå
Jag tycker fortfarande att den ska riktas till de svenska parlamentarikerna. För dem är 256 svenskar många fler i relation till vad de brukar se. Gissar jag.
Håller med sauk1 , det är bättre att skicka till svenska parlamentet, eftersom många av EU länderna har en sånn temperatur som gör att de kan överleva om de kommer ut i naturen, det har vi inte i Sverige.
håller med 93 + 94 …det visar ju i alla fall att vi är en del som vill ha den tillbaka .och det antal som nu skrivit under är bättre än inget ..jag saknar denna snäcka och hoppas verkligen den får börja säljas igen . för då ska jag köpa igen för bättre akvarium städare finns inte ..
vad tror ni om att gå in på zoo butiker nära en och fråga dom om man får lägga dit papper för namn insamling till detta .och sen när det börjar närma sig slutet så skickar man dom pappren till wille_wille .om det är ok så är jag beredd på att åka till 3 butiker med detta
Lite sen på att skriva men jag är ungdomsledarmot i en akvarieförening kan det hjälpa. Tyvär är det i karlskrona inte särkillt stor stad i sverige
Ja då får jag väl ta o skicka in den :) #96 Det kan du ju få göra, ligger en bild/text att skriva ut i #82. #97 Du kan ju testa att prata om det på nästa möte om ni har någo innan nyår. Tanken var ju att den ska in till EU innan 2015, så om vi säger att jag skickar in det runt nyår så borde det väl bli bra?
98… då ska jag göra det i veckan nu ska bara krya på mig lite till återkommer till dej . tycker fler borde göra samma sak . för då kan vi få fler namn …har ingen skrivare men ska se om jag kan få hjälp på jobbet med det .+ ska be alla mina arbetskollegor om namn
Skicka inte under julledigheten ca 22/12-7/1. Jag gissar att det är större risk att hamna i berget av mejl som ansamlas under ledigheter. Skicka separat till varje enskild svensk EU-parlamentariker. Sen kanske vi kan följa upp att de fått det på något vis, kanske dela upp dem oss emellan?
#99 Då får du krya på dig, hoppas du hittar en skrivare också 🙂
#100 fredag 9/1 eller måndag 12/1 kanske då?
Att dela upp jobbet lite låter som en bra idé 👍
Ok det är ett möte nästa torsdag jag kan tästa och fråga. Kanske dom kan skriva på också.
101.. tack . jag ska i morn till farsta zoo och prata med dom .för jag ska till jobbet då + ska be dom på jobbet att skriva på med .jag uppmanar er alla som har skrivit här inne att lägg en lapp på ert jobb å be era arbetsvänner om en signatur som hjälp fast dom inte har akvarium kan dom ju hjälpa oss andra ändå ..
När man ser den här filmen så förstår man varför dom vill ha det här förbudet.
Det är sådana här filmer som förstör för våran hobby med den växtätande äppelsnäckan. 😭 http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/sot-snigel-vanta-tills-den-oppnar-munnen/
men är det verkligen Diffusan det där då, trots att hon sa det i filmklippet Jag har en hel del P.diffusa i mina kar, och i de flesta karen där jag har dem har jag även hur mycket växter som helst, hur kommer det sig då att de kallas växtätare, när de inte ens rör växterna 🤪 I varje fall gör inte mina det. Det växer som sjutton i karen, och äpplena äter inte en enda växt 🤦♂️
Det är inte en Diffusa som hon har i akvariet och som är på filmen det är en av dom arterna som vi inte vill ha i akvariet och som ska va förbjuden att ha. Det är synd att det kommer ut felaktiga uppgifter om våran kära snäcka. Äppelsnäckor – Wikipedia
var väl det jag misstänkte. Blev så brydd bara, eftersom hon sa i klippet att det var en P. diffusa
Nu är det torsdag ska till akvarie föreningen nu
282 namn, imorgon ska jag skicka in listan!
1 09…jag håller tummarna nu
Hoppas gubbarna i kommiteen tänker om vad gäller äpplena :)
Starkt jobbat wille_wille! 👍
yeah =)
Jag har ändrat lite på brevet/mejlet. Någon som lite snabbt kan läsa igenom och kolla så det ser ok ut?:
Hej
Detta mejl skickar jag till alla svenska EU-ledamöter samt till Svenska jordbruksverket (SJV).
Jag kontaktar er ang. spridningsförbudet av Pomacea-snäckor inom EU.
Enligt er så ska beslutet ses över senast februari 2015, och då vill jag och ett gäng andra akvarister vara med och påverka ert beslut.
Pomacea är ett släkte innehållande sex arter som ursprungligen härstammar från Sydamerika. EN av dessa sex arter har kommit ut på en risodling i Spanien och har orsakat stora skador. Resterande fem arter har inte förstört något, men är förbjudna ändå. Den art som vi akvarister håller i våra akvarier är arten Pomacea Diffusa, och den tillhör en av de fem som inte har gjort någon skada. Faktum är att dess radula (skraptunga/tand) är för svag för att kunna äta växter över huvud taget. Snäckan kan således inte göra någon som helst skada på den europeiska växtligheten (eller växtligheten i våra akvarier). Detta är en av anledningarna till att vi vill ha den i våra akvarier. Den är dessutom vacker, finns i många olika färger, det går att kontrollera dess förökning väldigt lätt samt att den äter många av de olika alger som kan bildas i ett akvarium.’
Vi vill ha fina växter i våra akvarier, skulle vi då frivilligt släppa i en snäcka som äter växter i vårt akvarium (t.ex. den arten som släpptes ut i Spanien)?
Nej, såklart.
En Äppelsnäcka vill ha mellan 20 och 28°C. I Sverige och övriga Norden har vi temperaturer långt under det minst 3 månader i rad. Det finns inte en chans att Äppelsnäckor skulle kunna överleva i Norden, och därmed inte åstadkomma några skador på naturen.
När översynen har skett så vill vi att beslutet ändras, till oss akvaristers fördel (alltså att man lättar på förbudet alternativt tar bort det helt).
Om man ej vill genomföra det i hela EU, borde det i alla fall gå att göra det i norra Europa, där Äppelsnäckorna ej kan överleva en längre period.
Jag har även skapat en namninsamling, med hjälp av den svenska sajten skrivunder.com. Jag bifogar en lista i .pdf format med de namnen som i skrivande stund (2015-01-13 17:00) har kommit in. Namninsamlingen finns på adressen http://skrivunder.com/appelsnackor.
Vi akvarister tycker det är mycket tråkigt att ni har förbjudit alla Pomacea-snäckorna från vår hobby, speciellt eftersom det inte finns någon given ersättare till den art vi håller i våra akvarier, men även att beslutet bygger på okunskap från besluttagarnas sida.
Här kommer några exempel på hur det känns som att EU har tänkt, dock med andra saker än just snäckor.
”Den här målarfärgen är giftig, så vi förbjuder all målarfärg från samma märke”
”Den här mobilladdaren är undermålig, så vi förbjuder alla mobilladdare från det här märket”
”Det är en grupp män som har rånat en bank, så vi sätter alla män i fängelse”
Hoppas att jag för fram budskapet på et förståeligt sätt.
Mvh
XXXXXXX XXXXXXXX
XXXXX, Örebro Län, Sverige 2015-01-13
Mycket bra skrivet 👍
Tack Rovfisk 🙂
Nu är det uppladdat som framställning till Europaparlamentet, mejlat till samtliga svenska ledamöter och mejlat till jordbruksverket. Ska bli spännande att se när/om vi får svar 🙂
Mycket bra insats wille_wille !
kanon, hoppas nu verkligen att det gör skillnad!
Bra jobbat!
Svar från jordbruksverket:Hej Vi har tagit emot dina synpunkter. Som du mycket riktigt påpekar kommer nuvarande beslut att ses över senare i år. Den europeiska myndigheten för livsmedelssäkerhet, EFSA, tagit fram ett vetenskapligt underlag om Pomacea och riskerna med spridning av de arter som är svåra växtskadegörare och det pågår också inventeringar i våtmarker i EU. EFSA:s vetenskapliga underlag tillsammans med inventeringsresultaten kommer att ligga till grund för EU-kommissionens och medlemsstaternas översyn av EU:s nödåtgärdsbeslut om Pomacea. Med vänlig hälsning Karolina Åsman
Håller alla tummar och tår för att det går vägen :D
Och alla fenor!
Idag fick jag brev (!) från Europaparlamentet där enhetschefen å generalsekreterarens vägnar tackar för min framställning.
Den har tagits upp i deras register och sedan skickats till utskottet för framställningar där det först ska beslutas om "framställningen är tillåtlig".
Jag kommer sedan bli informerad skriftligt om beslutet. Detta kommer dock kunna ta ett tag eftersom de får in ett stort antal framställningar.
Orkade inte skriva av hela brevet så det blev en sammanfattning🙂
Tack för att du informerar oss wille_wille om fortsättningen. Det är intressant att se hur det går och det känns bra att de svarar dig, till och med via brev. Då är det åtminstone inget som gått i papperskorgen :)
Det är ju alla här som har hjälpt till att få igång namninsamlingen så då är det ju klart att ni ska ta del av hur det går🙂
Har dock inte fått svar från någon av de svenska EU parlamentarikerna…
Jag är fullständigt EMOT förbudet då äppelsnäckor är den finaste snäckan jag vet och inte skulle göra NÅN skada på något!!! (förutom på algerna….men det är ju ok!)
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
håller med 125…
Vad bra att du hållet oss informerade Wille. Bra jobbat 👍
Hoppas, hoppas, hoppas!
Förra veckan fick jag svar från Socialdemokraternas politiskt sakkunnige i jordbruksfrågor, Oskar Magnusson. Han har inte hör talas om beslutet och tror inte det kommer tas upp i Europaparlamentet utan gissar på att det är Europakommissionen som är ansvarig för beslutet. Nu sitter jag och ska leta kontaktuppgifter till dem😕
Nu har jag skickat till Europeiska kommissionen, Jordbruk och landsbygdsutveckling.🙂
bra håller tummarna
Vilken pärla du är wille_wille!✨Kämpar så hårt för oss alla!
Hoppas att äpplen blir lagliga snart! 😢
When life gives you lemons, freeze them and throw them at the ones who makes your life hard.
134-135 👍
Håller alla tummar och tår :)
Och fenor
Och snigel tummar ( om dem skulle ha några!)!
Det är Europaparlamentetets framställningsportal, alla svenska europaparlamentariker, Europakommissionen-jordbruk och landsbygdsutveckling samt jordbruksverket här hemma i Sverige :)
Du gör ett kanonjobb wille_wille 👍
EUK jordbruk och landsbygdsutveckling har skickat vidare mitt ärende till "Maritime Affairs and Fisheries", så alltså fiske och havsfrågor 🙂
###
Jag är verkligen imponerad av ditt arbete och insats. Hoppas verkligen att det går den väg vi önskar.
Vi har ju sluppit (nästan) allt gnäll över att de är förbjudna sedan jag startade den här tråden så det är ju något iallafall 😉
Vilket jobb du har gjort wille_wille! Håller alla tår och tummar på att vi får tillbaka denna underbara snäcka. Det börjar sticka i fingrarna nu, jag vill ha tillbaka den!😕
The animals exist for their own reasons. They were not made for humans any more than black people were made for white, or women created for men. -Alice Walker
Du har gjort, och gör fortfarande, ett jättejobb Wille. Massa tummar upp 👍
Detta kom upp i en Facebookgrupp tidigare idag…

#148 Såg det, j*vla skit 😡
Nu kommer ny information!
"Nu har jag ringt upp Karolina Åsman. Det togs upp på ett möte i Bryssel förra veckan, som hon skrev i meddelandet. Det är inget beslut taget nu, utan det är det som gällde tidigare. Alltså - inget nytt beslut är taget ännu".
Jag vet inte varför den här Karolina formulerade sig som hon gjorde om inget nytt beslut har tagits ännu. Informationen kommer att komma upp på en gång på Jordbruksverkets hemsida efter att ett beslut har fattats.
Dom verkar ha koll där på jordbruksverket. Kjell Fohrman har fått ett mejl från en Mona Strandmark som säger att beslutet från 2013 fortsätter gälla.
För övrigt så verkar K.Å inte vara så vass på svenska.
Idag kom det svar från Ulrika Ekfeldt, MP.
Först så ursäktar hon för sent svar innan hon fortsätter att hon inte har någon insyn i ärendet då det sköts av Europakommissionen och EU-parlamentet ej är involverade över huvud taget.
MEN - hon hade skaffat sig lite insyn 👍
Kommissionen hade påbörjat översynen som hade presenterats 12-13 februari, och att det inte verkar ha tillkommit något nytt sedan dess och att det är mycket osäkert om ett nytt beslut ens kommer att fattas.
~~~~
Såg en bild från en tidning i facebookgruppen akvarister 2.0 idag att det verkade som att de skulle fortsätta vara förbjudna. Dock ingen aning om hur trovärdig källa den tidningen var…
152…tack för informationen .
Jag har skrivit på!
Med vänlig hälsning / Livandivan <3

Jag har skrivit på!
Välkommen in till min hemsida, Lyckanz.se! Eller Facebook!
Var mer än ett år sedan jag uppdaterade här, mest eftersom det inte har hänt någonting. För någon månad sedan dök det upp ett mail att de hade en uppdatering på ärendet och att jag skulle följa en länk som givetvis inte fungerade 😕
Mailade deras support som skulle fixa så jag fick en fungerande länk men det kom aldrig någon så jag tänkte att de hade lagt ned ärendet, men idag kom det ett brev på posten! Ni vet ett sånt där i papper som kommer i brevlådan😉
Det lyder följande;
---------------------------------
Bästa Wilhelm
Jag vill meddela dig att utskottet för framställningar har inlett behandlingen av din framställning och beslutat att de frågor du tar upp är tillåtna i enlighet med Europaparlamentets arbetsordning, såtillvida som ärendet hör till Europeiska unionens verksamhetsområde.
Utskottet har påbörjat sin behandling av din framställning och beslutat att uppmana Europeiska kommissionen att göra en preliminär undersökning av problemet. Utskottet kommer att fortsätta behandla din framställning så snart det mottagit den information som behövs.
Jag kommer i sinom tid att informera dig om eventuella åtgärder till följd av din framställning.
Med vänlig hälsning Cecilia Wikström, ordförande för Utskottet för framställningar.
------------------------------------
Alltså verkar det som att EU-kommissionen ska göra en ny undersökning av problemet, jag har inga stora förhoppningar men har vi tur kanske de ändrar beslutet 🙂
Som sagt så borde de beakta att vi bor i ett land som har kalla vintrar så jag hoppas på att det går bra. Det är okej med äpplen i Norge och Finland. Norge är visserligen inte med i EU men Finland är dock det.
🥳🥳
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
#158 Om det är EU som sätter stopp hur kan det då vara tillåtet i Finland? Då borde det ju gå bra att få tillbaka dem hit också (kan man ju hoppas).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Det låter ju ändå bra att de bryr sig såpass mycket att de tar upp det iallafall. Väldigt positivt. Sen det här med eu är ju en sak för sig….
Spännande :) . Kul att det händer nåt.
Idag kom det brev från Bryssel igen 😃
De meddelar att det beslutande utskottet för framställningar har valt att slutföra behandlingen av min framställning då det råder stor osäkerhet vid identifiering av de olika Pomacearterna och det kan därmed inte uteslutas att alla arter är skadliga.
Jag hade även föreslagit att man skulle kunna ändra beslutet iaf i Norden pga. våra låga vattentemperaturer under vinterhalvåret men pga. EU:s fria rörlighet för varor är det inte möjligt att ha olika regler på olika ställen inom EU.
Så vi kommer nog tyvärr få leva utan äppelsnäckorna men vi har i alla fall gjort ett gott försök att få tillbaka dem! 👍
wille, jag har tacksam att du har lagt ner så mycket arbete i detta och man hoppas ju verkligen att de kunde lyssna men men… Du har gjort ett jättebra jobb !
bra jobbat wille_wille
Fast jag kan dock inte förstå att de ska tycka att det är svårt att skilja på dessa arter när vi alla är överens om vilket sort som är ofarlig.
Bar gjort Wille_Wille!!! Då jag alltid velat ha äppelsnäckor men aldrig skaffade när dom inte var förbjudna!!! Om detta går igenom har alla akvarister i sverige dig att tacka!!
Det står i #163 att beslutet kvarstår oförändrat och att de har slutfört behandlingen av mitt ärende. Blir alltså inga äppelsnäckor… :(
Starkt jobbat ändå wille_wille!