Vad är detta för alger?
Nystartat akvarium med fina vattenvärden. Mörkbruna toffsar på växter. På sanden och glaset blir det som bruna hinnor/spindelnät. Se bilderna. Bästa sättet att städa bort? Gnugga/klippa växter? Ska göra delvattenbyte och städa idag eller imorgon. Om en vecka tänkte jag koppa in några städare, men kanske ingen som tycker detta är mums? Mest intresserad av amanoräkor och otocinclus.
Det ser ut som tofsalger på växterna. De är lättast att nypa bort. Det bruna som kommer lite överallt är kiselalger. De kommer i stort sett alltid i nystartade kar. Otocinclus är duktiga på att ta hand om dem. Var inte så noga med städningen i början. Det är lätt att städa bort de goda bakterierna som börjar bildas. Regelbundna vattenbyten och lagom med mat och ljus så brukar det rätta till sig : )
Håller med lillyord om tofsalger och kiselalger. De trådar du kan se ser också ut att vara trådalger. Nyp bort tofsarna och trådarna och putsa bort kiselalgerna. Köp gärna någon snabbväxande växt som är effektiv mot alger t.ex hornsärv.
Medarbetare på akvariefisk ifokus
#1 #2 Toppen, tack då har jag lite mer koll på läget! Djuraffärerna där jag bor hade lite dåligt utbud och inga lappar vad de var för växter, men när jag blivit frisk ska jag bege mig till Uppsala eller Stockholm för att handla mer! :-)
Tyvärr är det så i många butiker. Det är billigare att från grossisten beställa lådor med blandade växtarter utan några etiketter, än att beställa olika arter med etikett på. Man kan ju fråga om personalen vet namnen på växterna, men det är inte något att lita på. Många upplever växter svårare än fiskar och alla vet vi ju hur den generella kunskapen om fisk ser ut hos butikspersonal.. 😎
Det bästa är nog att du själv läser på och tittar på bilder på olika växter som är ett alternativ för dig. Sen letar du efter dem i butiken. Om du t.ex vet att du vill ha hornsärv så googla och lär dig kännetecken för den så du känner igen den om du hittar den🙂
#4 Ja, det är verkligen synd! Jag kollade upp snabbväxande växter på zoopet och jämförde, men hittade ingen som liknade av de som fanns i affären. De som jobbade visste inte namnet på någon, förstår att det är svårt, men kan de inte få en lista med bilder från grossisten eller från kedjan de arbetar för? Jag gillar butiken i övrigt, men väldigt dåligt system måste jag säga.. Den enda jag kände igen var javaormbunke (som inte växer snabbt, men är tålig), sen fick jag köpa flera olika som de ansåg växte snabbt i deras akvarium.
Jag har ju bara pysslat med detta i fyra månader. Har samma erfarenhet av butikerna som du. Dyrt och de vet inte vad de säljer…har fyllt akvariet gm att köpa privat mest från fb-grupper :)
Om du redan har köpt växter så kan du lägga upp bild på dem här i ett inlägg så hjälper vi dig att artbestämma dem :)
#6 Har hört att många köper privat, kanske kan vara nåt när allt kommit igång mer och jag vet mer vad jag vill ha :-) #7 Åh toppen, så bra att iFokus finns! Lägger upp några bilder nedan.
1. Lysimachia nummularia, så kallad penningblad.
2. Ceratopteris pteridoides / flytormbunke eller Hygrophila difformis
3. Althernanthera reineckii / Papegojblad
4. Ser ut som en Limnophila aromatica i sämre skick tyvärr.
Vete sjutton om 4 är aromatica. Jag har aldrig sett någon helt utan rött men jag vet inte vad det skulle kunna vara istället 🤔
Vet inte om detta stämmer på just denna men många växter får inte sina röda färger om de växt i allt för lite ljus…
Aromatica är grön utan bra ljus och näring, jag har själv haft aromatica som sett likvärdig ut den som TS har, dvs grön. Tittar man på bladen på bilden ser man däremot svaga röd/lila toner så vid bra förhållanden kommer den här växten att bli rödlila. Annars har den samma förgreningar och långsträckta blad.
Jo det stämmer att de måste ha bra ljus för att få sin röda färg. Det gäller nog alla röda växter tror jag. Mina har aldrig varit helt gröna men det tar jag som ett gott tecken då 😃
Tack! En snabbväxande iaf, misstänkte att den var det, bra att veta när jag ska handla fler! :-) Får köpa växtnäring och hoppas de andra trivs och får mer färg. Penningblad hittade jag inte så mycket info om, tycker den har härlig färg och verkar växa faktiskt!
En hygrophila är det men tror inte det är polysperma. Det ser mer ut som någon corymbosa tycker jag. Den växer också snabbt.
#20 Ok! Så länge jag lyckats hitta snabbväxande såhär i början är jag nöjd :-)
Ser ut som om du har snäckskal. Jag skulle inte ha det i akvariet om det är riktiga av kalk.
#22 Det är riktiga, har 6 st små o ett lite större. Jag läste om att större mängder kan höja ph, men små inte märks. Eller gör det? Något annat negativt? Tar bort de på en gång i så fall!
Plockade upp de nyss. Började noja och kunde inte sova, haha!
Håller med lillyrod. Tror på hygrophila men inte polysperma utan corymbosa.
Vad heter växten i inlägg #9?
www.papillon.n.nu
54L, Uppstartat 26/2-2016, 1st 15w sylvania standard 1 kampfisk,6 neontror, 4 tylomenania sp, 5 neteria sp, 1 posthorn, för många skivsnäckor och massor av sandsnäckor
#25 👍
#26 Lysimachia nummularia, penningblad (svaret står i #13)