Snäckor dör
Förra året i oktober köpte jag fem posthorn. Dessa gav så småningom en massa bebisar. Nu har snäckorna börjat dö en efter en. 1-2 stycken per dag dör. Både stora och små.
I akvariet(34 liter) bor 8 Guppy yngel och 4 amanoräkor som mår bra. Jag har en bit sepiaskal i akvariet. När förra biten sepiaskal hade tagit slut så började snäckornas skal att se fula ut. Jag har nästan inga alger så jag funderade om dom kanske fick för lite mat.. Har inte gett grönsaker på några veckor så dom fick det i förrgår och jag ska skärpa mig med det.
Någon som har någon aning om varför dom dör?
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Är posthornen vuxna kan det handla om ålder. Du borde köpa algtabletter eller micra nån grönsaksbit de får några ggr i veckan. Har du kollat nitrit?
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Som jag skrev, både stora och små dör. Att dom största dör kan jag väl förstå. Kollade nitrit förra veckan och den är på 0.
Har du växter i akvariet? Svårt att säga exakt dödsorsak om de bara börjat dö helt plötsligt hej vilt. Har du ändrat nåt i akvariet nyligen som att köpa nån ny grej eller bytt vatten oftare/mer sällan?
www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat
Ja har massor med växter. Enda jag gjort är att flytta fiskar från det karet till ett annat. Däremot har jag camallanus cotti och har haft flera månader. Hoppas verkligen på att få tag på medicin till veckan. Så jag vet inte om dom kan få det, men då borde ju dom börjat dö tidigare.
Jag brukar kunna svara på de frågor du ställer men detta vet jag tyvärr inte vad det kan vara. Att det dör posthorn varje dag, bland flera stycken låter inte normalt så det är säkert något på tok. Du har ingen pytteliten helenasnäcka som följt med något och agerar lönnmördare? Är skalen tomma när du hittar dem eller är "snigeln" kvar i skalet?
Jag funderar också på om snäckor kan få sjukdomar så som det mesta annat kan, mest troligt borde de också kunna drabbas av sådant. För vad levande kan inte drabbas av sjukdom. Det är nog något som i så fall inte finns tillgänglig i stora mängder kunskap tyvärr.
Jag antar att du också har tittat igenom andra värden så som ph och temperaturen på vattnet så att det inte är något tokigt?
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Till detta karet har jag inte köpt något på nån månad och någon helenasnäcka har jag inte sett till. Snäckan drar in kroppen i skalet längre och längre in. Kroppen blir även ljusare och tillslut är den borta. En gång var en snäcka indragen och en annan typ påväg in och kanske äta den.
Ph ligger på 7-7,5 och temperaturen är stabil.
"En gång var en snäcka indragen och en annan typ påväg in och kanske äta den."
Posthorn är i min erfarenhet väldigt tåliga. Dåligt vatten eller taskiga närings-förhållanden tar död på dem, men det tar lång tid och det är ganska uppenbart vad som händer. Jag har inte varit med om att de dött knall och fall på det viset du beskriver.
Får de för lite/dålig mat börjar deras skal långsamt urlakas och vitnar. Blir det ingen bättring så börjar de svagaste individerna få hål på sina skal, och eftersom det är brist på näring och mineraler så börjar övriga snäckor då mumsa på de sköra skalen. Kanske de då även frångår vanan att bara äta dött organiskt material och tjuvstartar på döende kompisar.
Men detta är först efter lång tid av brist på föda.
pH är inget konstigt och temperaturen borde inte vara en faktor heller. (Posthorn kan överleva kortare tid i så kallt som 15 grader och så varmt som över 40).
Jag skulle gissa på sjukdom, salt eller koppar. (eller nått annat som är giftigt för dem).
Mysko det hela måste jag säga.
Friskt kopplat är hälften brunnet!
Jag kom på en sak. När jag startade mitt stora 110 l akvarium för 2 månader sedan så köpte jag en hel del växter. Jag tog även hornsärv från mitt andra akvarium där jag har posthornen. Efter några veckor såg jag en liten posthorn och tänkte att den måste ju ha flyttat över med hornsärven så jag flyttade tillbaka den. Men jag har sett fler och dom ser inte riktigt likadana ut som mina. Dom är samma färg fast lite blekare och skalet på mina ser ut som pärlemor men på dom här nya är skalet matt.
Om dessa skulle bära på någon smitta så skulle ju dom få som finns i det karet också dö och förmodligen physorna och sandsnäckorna också. Men dom förökar sig som bara dom kan :P
De kan vara korsade med andra typer och färger och då kan det bli lite vad som helst : )
Jo jag vet att dom finns i massa olika färger. Beskrev bara skillnaderna i färgerna då dom nya måste då ha följt med växterna jag köpte och inte mina egna växter. :)
Mina minskar rätt snabbt och både stora och små, så som du beskriver, vid brist på mat, så jag gissar på det.
Trots att jag har matat dom så har nästan alla dött. Har även snäckskal åt dom. Har kanske 5 kvar. Hade som mest över 50. :(
Mina gjorde likadant i en period. Alla andra snäckor mådde bra men inte posthornen. Jag har hört på andra ställen att det inte är ovanligt att det händer med just posthorn men ingen vet varför. Posthorn blir sällan mer än ett år så är de lika gamla så faller väl många ifrån samtidigt. Hos mej dog även de unga. Jag har inte hittat någon förklaring på varför. Köpte mej några nya och de mår bra : )
#13 Så märkligt.
Dom äldsta som jag köpte för kanske ett år sedan har redan dött men även dom andra mycket yngre har dött.
Jag har två akvarium, detta 34 liter och ett 20 liter. I 34 liter har jag bara posthorn. I 20 liter har jag sandsnäckor och physa och där dör dom också.
Dom flesta posthornen har fått sämre skal och sen dött men inte alla. Men sandsnäckorna och physorna bara dör en efter en.
Nitrit eller någon fisk som är på de? Jag hade problem i ett kar med att posthornen dog inte kom några nya. När jag flyttat ctenopoman som antagligen var boven började snäckorna som var kvar bli aktiva och snart fanns mängder med små. Ser du att dina snäckor är ute och rör på sig? Ganska lätt att få dåliga vattenvärden i små akvarier och oftast är det snäckor som visar symptom. Därför är det jätte bra att funder på om något annat är knas. Risken är annars att tids nog får du problem i hela akvariet.. Testa att lägga några små posthorn i en större behållare med bara rent vatten som fått stå ett dygn. Ställ den så den får ljus från akvariet. Stoppa i nån liten bit broccoli eller liknande. Så kan du odla fram nya posthorn.
#15 Ingen nitrit och jag har för tillfället inga fiskar sedan alla dog efter att jag medicinerat mot camallanus cotti.
Jag funderade på det om det kan vara pga medicineringen? Sista medicineringen var i början av juni.
Dom posthornssnäckor som fortfarande lever rör inte på sig. Jag ska åka till min syster i helgen och hon har många posthorn som jag ska få (hon har fått sina av mig).
Jag har även ferrissiasnäckor(pyttesmå skålsnäckor) men dom har också dött.
Då gissar jag på medicinen. Ett tips för få bort rester av medicin är att filtrera med kol. Om ditt filter har kolfilter testa att sätta i ett nytt. Jag har hört att snäckor ofta dör vid medicinering eftersom de innehåller starka grejer som ska ta död på sjukdomar. Byta mycke av vattnet men det kan ligga skit i bottensubstrat. Friska posthorn som lever ensamma i ett akvarium kryper konstant runt och äter.
Går inte att sätta i kolfilter. Har en aquael pat mini. Men jag har ju gjort många vattenbyten efter medicineringarna så jag tycker att det borde vara borta. Tog hem några snäckor från min syster som jag satte ner i måndagskväll. Igår och idag ligger dom bara stilla, en liten bit av kroppen är ute. Jag ska få fiskar av henne nästa helg var tanken men vet inte om det är så smart..
Går det inte att klämma in typ en liten strumppåse med kol i någonstans bredvid filterpatronen? Jag har gjort så i mina pumpar, även den minsta. Jag klippte sönder ett par strumpbyxor och knöt ihop så det blev en påse. Sen klämde jag ner den i pumpen : )
I pumpen? Altså filtret sitter ju inte i en behållare utan utanpå så att säga.
Hmm någon typ av hang-on filter då? De vet jag inte hur de fungerar men finns det ingen behållare blir det ju knepigt 🤔
Nej inte utanpå akvariet, utanpå pumpen typ. Googla aquael pat mini.
Aha då är jag med. Nej det är nog svårt med kol och den pumpen. Du har ingen annan pump så du kan byta i några dagar? Annars vet jag inte vad du ska hitta på. Jag tror också på medicinrester i karet för snäckor brukar inte gilla medicin.
Nej tyvärr jag har två såna pumpar. Eller jag har en till liten men den vill jag inte använda av olika anledningar.
Ska jag göra ett stort vattenbyte? Starta om det? Kan man köpa ett kolfilter och typ knyta fast runt filtret, funkar det?
Jag vet faktiskt inte hur hårt medicin sätter sig i karet. Om det bara är i vattnet eller på inredningen med men det borde ju bara vara vattnet tycker man. Som sagt osäker där. Själv har jag använt kol efter medicin samt gjort ett större vattenbyte om det stått så på bruksanvisningen.
När man filtrerar med kol så köper man kolet. Det är som små svarta pellets så du måste fortfarande ha något att lägga det i.
Ja det gör det tydligen. Det har jag inte sett förut. Något sådant kan du ju testa om du vill : )
Jag antar att medicinen sitter i soilen också och då hjälper väl ändå inte att filtrera genom kolfilter? Tänker nog starta om det. Byta till sand. Ska stänga ner mitt andra där jag har sandsnäckor och vet inte vad jag ska göra av dom isf. Enda nackdelen är att jag inte fått hornsärv att trivas i sand. :/ Jag har bara problem.