Lotus i Akvarium?
Har en undran om man kan ha Lotus i sitt akvarium?
Ja :)
"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."
Hundar, Bortskänkes, Ridsport, Akvariefisk, Furry Paws
Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid
Absolut. Det är en jättefin växt som flera har fått att blomma i akvarium.
Men det finns väl flera olika varianter av lotus?
Ja det finns olika slags lotus, d.v.s Näckrosor som de vanligtvis kallas.
Vi har två stycken arter som klassas som akvarieväxter. Nämligen grön och röd Tigerlotus. Dessa liknar de näckrosväxter som finns i naturen i sverige, genom sitt sätt att växa och lägga bladen på ytan.
Funderar du på att plocka in näckrosor från naturen så finns det vissa svårigheter. Näckrosor är precis som maskrosor, man måste gräva upp dem för att få en planta. Det går inte att försöka dra upp dem, stammarna bryts och roten lämnar kvar i marken. Att gräva i ett vattendrag med näckrosor är kanske inte heller det lättaste, men hittar du en grundare plats så kan det gå med lite känsla.
Våra svenska näckrosor är även vana med årstid och att övervintra. De behöver det för sin naturliga cykel. Att få den att överleva i ett tropiskt sötvattensakvarium kan därför vara svårt. I en damm ute på gården fungerar det bättre.
Med detta sagt så rekommenderar jag att du väljer antingen grön eller röd tigerlotus som är klassad som akvarieväxt🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
Vart kan man få tag på lotus för utom att ta från naturen ? :)
Tigerlotus kan du beställa till din djurbutik eftersom att det är en akvarieväxt =)
Man kan även ha tur att hitta på köp å sälj sidor på fb :), där hittade jag 2 st plantor :-), sök på akvarie växter köp å sälj :)
Ta vara på dagen, Du vet aldrig vad som händer i morgon 
Ja eller så beställer man den på nätet från t.ex zoo.se men då behöver man köpa för en viss summa också🙂