Akvarium iFokus

Akvarium

Etikett: reptilhörnan
Läst 1508 ggr
MonsterTrollet
0

Räkor och fiskar, men vilka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ett 60 liter på höjden och ska få räkor, kommer inte ihåg vilka sorter dock, men de skulle vara snälla och lätta att ha.
Vill ju gärna ha lite fiskar där i också, men eftersom det är ett högt akvarium så vill jag inte utsätta några tetror eller Platy eller liknande för det utrymmet.
Så bomba mig med tips på små trevliga fiskar som kan samsas med räkor tack! 🙂

Var inne på rasboror av nåt slag, vill gärna ha lite fiskar med färg, typ röda eller nåt som syns.
Akvariet är uppstartat idag, med pump som varit igång i akvariet innan jag snodde det och tömde det och började om med sand mm istället.  😛
Det borde väl funka att hiva i lite fiskar i början på veckan eller?

Första gången jag har räkor så det ska bli spännande.

Caught in your eyes Lost in your name I will never be the same ❤️

MonsterTrollet
0

Glömde skriva att det ska i lite växter också, men de fixar jag imorgon, tillsammans med belysningen som också saknas.

[Jens]
0

Verkligen inte lätt med fiskar i det akvariet. Möjligtvis minsta sorten av rasbora eller killies eller Endlers. För algernas skull så passar räkor bra men även snäckor av något slag.

mimåne
1

Om du gillar rött eller liknande färg som sticker ut så finns det Boraras brigittae, Kolglödstetra eller t.ex Galaxyrasbora men de behöver nog rejält med mera växter för att de ska trivas i och med att de kräver trygghet.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

MonsterTrollet
0

Har slängt i långa vallisneria och det ska petas ner lite lägre växter också.
Ja det är svårt när karet är så "dumt" format.  😉

Kolglödstetran såg mysig ut, och jag tänkte kika på rasbora i den minsta storleken som Jens skrev.
Var inne på just de sorterna men ville kolla med er så det funkar, ni har ju koll här och man får så bra tips.  Det kommer finnas lite posthornssnäckor där i också så småningom.
Tack så mycket!
❤️

63Liter
0

Jag skulle kunna se det akvariet anpassat till en art , hade varit fint med växter och annat du vill ha in , sedan en fiskart som du gillar.

Varför en fiskart ? , Vet inte exakt men jag fick bara den känslan när jag ser bilden , kanske en grupp med en liten mindre art , eller eventuellt ett par dvärgciklider , det hade nog varit fint.

Lillyrod
0

Jag tror inte karet lämpar sig för dvärgciklider. Det går aldrig att få till gömställen så det räcker på den bottenytan tyvärr : )

63Liter
0

Man får pilla lite ; )

Men visst , jag förstår hur du resonerar.

Själv hade jag dock inte tvekat.

Lillyrod
0

Man får se till vad fisken vill i första hand och vad man själv vill får komma långt senare : )

63Liter
0

Ja , det är ett bra förhållningsätt.

Bottenytan i akvariet räcker till dvärgciklider , ser inga problem där , bara möjligheter.

Det som kan vara problematiskt är den relativt lilla vattenytan , i förhållande till vattenmängden , det rör syreutbytet i akvariet.

Det var därför jag tänkte på akvariet som ett bra artakvarie , så att man kanske inte har för mycket fisk , olika arter kan lätt bli många tillsammans.

Lycka till med akvariet.

MonsterTrollet
1

Tycker nog att det är bättre med pyttefiskar, vill att andra ska ha ett avlångt att simma i, de på höjden är inte snäll mot dom då de stångar huvudet omedelbart de far åt nåt håll.
🤪
Ska kika runt lite på djuraffärerna och se vad de har för skoj.

63Liter
0

Hej , hittade en diskussion ( eng ) om Hexagonakvarier och hur man kan förhålla sig till en del faktorer. http://www.aquaticcommunity.com/aquariumforum/archive/index.php/t-27598.html Edit , hittade en till här , den här sidan : http://www.aquariumprofessionals.com/article_stocking.htm#.V8wlykZvmMY

MonsterTrollet
1

Jättebra info, jag lärde mig massa nyttigheter, tack så mycket!  🙂

Gillar verkligen det här stället, supertrevliga människor som sitter på guldgruvor med info.  🌺

mimåne
4

Oj nej aldrig hade jag själv stoppat ner dvärgciklider i ett hexagon akvarium, eller rekommenderat någon att göra det. Det känns ungefär lika dåligt som en Guldfisk i en skål🤐

Medarbetare på akvariefisk ifokus

[Drygareänyes]
0

Fisk skulle på sin höjd passa med ett stim av Microrasbora kubotai - Green.

MonsterTrollet
0

googlade på gröningarna och de var ju jättefina, ska kolla lite på djuraffären vad som finns och vad man kan beställa. 
Tack för tipset!

#13 tur jag är så förståndig så jag inte kastar ner en massa tok i karet utan att läsa på. 
🤪
Fick tre svarta räkor med en vit rand längs med ryggen och en röd rackare, de flyttade in idag så det ska bli spännande att se hur det går. Första gången man är räkägare.
😃