Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettakvarieteknik-pumpar-filter-belysning-etc
Läst 5220 ggr
Fia81
0

Få bort CL2?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, Jag har testat vattnet i våra Axolotl akvarium i dag och fick utslag på CL2 Chlorine, finns det något jag kan tillsätta eller göra som inte skadar tjejerna men tar bort CL2? Jag skulle även behöva höja PH:t något. Tips önskas :) Jag använder Tetra AquaSafe vid alla vattenbyten och även Sera Bio Nitrivec vid uppstart.

"Små stjärnor lyser också i mörkret"

Lillyrod
1

Jag har för mej att Aquasafe ska ta klor men kan ha fel. Jag vet att Easylife Filtermedium gör det iallafall. Svårt med klor för det kommer ju med vattnet så det hjälper liksom inte med vattenbyte.

[Jens]
1

Jag har läst lite runt på nätet och hamnade på både engelska, norska och svenska sidor och de säger att det går bra med Aquasafe. 

I kemiskt väg så kan man köpa pulver som t ex Tetra pH/kH Plus för att höja PH-värdet.

Denna kommentar har tagits bort.
Fia81
0

Tusen Tack för svar :) Jag har inte haft något utslag tidigare, så kommunen måste ha haft i mer klor… Jag ska pröva att köpa ett annat vattenberedningsmedel och testa om det är bättre :) Vill gärna försöka höja PH:t naturligt, fler tips :)

Lillyrod
1

Kalksten höjer väl har jag för mej? Om kommunen har småläckor och sådant kan de ha i mer klor tillfälligt utan att tala om det. I normala fall dunstar kloret bort innan det når vattenkranen : )

Fia81
0

Tack Lillyrod :) :) :)

Qurex
0

Har du inte ett så stort akvarium kan det vara en ide att hälla upp vatten i en hink eller liknande så får den stå en dag så avdunstar kloret.

Fia81
0

Tack för tipset Qurex :)

mimåne
0

Förhoppningsvis är det bara något tillfälligt som gjort att de behövt tillsätta lite extra klor just nu.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Qurex
0

Riktigt fin Axolotl förresten! Jag har aldrig gillat de vita med rosa gälar. Men den där svarta såg väldigt fin ut. Såg att de gillar vatten kallare än 22 helst 18 till 20. Måste vara svårt så här års..

Fia81
1

Jag tror som du mimåne :) Jag har fått hem en misskött Axolotl tjej som får extra omvårdnad och håller på att återhämta sig :) :) :) Så är jag extra noga med hennes vatten :) Tack Qurex :) Cleo på bilden är vildfärgad :) Den andra lilla tjejen som kom hem för en vecka sedan är en leucistisk (vit med mörka ögon och rosa gälar) Blomman som hon nu heter har även ett svart "födelsemärke" :) Vi bor perfekt :) i villa med akvariumen placerade i källaren, så på sommaren ligger vatten temperaturen på 19 grader :)

Fia81
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Så här bor tjejerna :) Blomman har återhämtat sig otroligt bra och är nu inne på sin andra vecka hemma hos oss (på bilden har hon vågat sig ut ur grottan för första gången) Hon för gå själv tills hon lagt på sig lite mer och återhämtat sig. Tanken är att hon ska få flytta till Cleo i det större akvariet senare :) Jag har inga lampor i akvarien, så bilderna blir lite mörka tyvärr… Pumpen till höger i det stora akvariet ska tas bort (bytt till ett annat) , men det sitter som berget, tips någon :) Det är ett Juwel akvarium.

mimåne
1

Så härligt att blomman börjar bli bättre. Glad jag blir att hon har fått komma till ett bättre hem där du kan ge henne vad hon förtjänar =)

Fia81
0

Tack mimåne :) I kväll "hängde" Blomman i växterna :) :) :) Så underbart att se, allt är helt nytt för henne trots att hon är två år gammal (gick i ett tomt 28 L akvarium hennes första år). Första daggmasken var lite lirkande, men nu väntar hon på den varje morgon :) Jag är så glad över att kunna ge henne en andra chans.

mimåne
0

Åh så roligt. Jag är så glad för blommans skull!

Fia81
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Hej alla! Här kommer en glad uppdatering. Blomman mår bra, hon har vuxit och tjockat på sig fint :) Hon har utvecklats till en riktigt social och nyfiken liten tjej. Så idag fick hon flytta ihop med Cleo. Dom första timmarna ihop har gått bra, håll tummarna för tjejerna nu :)

mimåne
0

Nämen vad roligt att höra! Så kul att du ville komma tillbaka och berätta hur det har gått🙂 Lycka till med dina vattendjur nu!