Växtlexikon.
Hej , ville bara säga att växtlexikonet är kul och fint att se , tack till dem som sammanställt det.
Vad roligt att du tycker den är bra för jag gillar den också. Mimåne startade det och sedan fyllde medlemmar och Medarbetare på med sina erfarenheter angående växterna och till slut blev det väldigt bra. Har hört även utanför iFokus att akvariefisk iFokus Växtlexikon är populär så det har verkligen uppskattats från många håll.
Ok , det är en fin referens , annars är det svårt tycker jag när man ser växter i butik , va kräver växterna , ska faktiskt kolla lte nu innan nästa eventuella inköp.
Ja gör gärna det '63Liter' och du kanske får en annan erfarenhet av växten så då kan du lägga upp en ny tråd så kan man diskutera om det.
http://akvariefisk.ifokus.se/articles/54b94bc0ce12c4750200172e-vaxtlexikon
Jag tackar så mycket för allt beröm men det är många fler än jag som står bakom lexikonet. Det kanske är jag som sammanställt det, men det hade inte kunnat gå utan alla andra som ställde upp med bilder och erfarenheter. Så roligt att höra att det är populärt, uppskattas och har hjälpt någon. Det får mig att vilja utveckla det ytterligare 🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
En rolig detalj är det som är skrivet om Pistia , att bladen reser sig vid bra ljusförhållanden , kollade på dem här i akvariet och såg att några av rosetterna gör det , bara några av alla men ändå lite roligt.
Har även sett att Pethia nigrofasciata och Botia lohachata ganska ofta är i pistian och nafsar / käkar.
Jag ser flera växter som reser sig när solen/lysröret ligger på men går ner i 'viloläge' när det börjar bli kväll. Det är inte hela dagen den kan ta emot fotosyntesen. ;)
Vid sämre ljus så växer sig pistia stratiotes inte lika stor och kraftig, och bladen brukar ligga längs med ytan på vattnet. Vid bättre ljus blir bladen tjockare, större och växten reser sig gärna som en ros med bladen upp från ytan. Väldigt vackert =)
I rötterna av växten samlas kan det samlas en del bös, matrester och har man småsnäckor så trivs de bland rötterna. Det finns med andra ord mycket mat där för fiskarna =)
Medarbetare på akvariefisk ifokus