Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettlevandefödare
Läst 700 ggr
Miiranda
0

Platyyngel

Hej! Vi har en dräktig platyhona. Hon är i ett eget akvarium nu, och får nog bebisarna innom några dagar. Hur länge ska ynglen vara i ett eget akvarium sen? Vi har drottningbotior, mollysar, sorgmanteltetror och neontetror i det stora akvariet. Jag är tacksam för snabbt svar eftersom yngeln kommer snart och jag vill att de ska få det bra!!

[krutgubben]
0

Tills dom växt till sig och inte riskerar att bli upp ätna, typ 2cm.

Miiranda
0

Okej, vet du hur lång tid det tar ungefär??

[Jens]
1

Så kul att du ska få yngel men jag måste dock säga att du inte ska flytta honan till ett annat akvarium för stress är inte bra för någon fisk att få uppleva. 

Det bästa är att förebygga att ynglen överlever i ett akvarium som t ex ha växter som de kan gömma sig i som t ex javamossa eller hornsäv. Hornsäv kan du använda som flytväxter och där kan de gömma sig. Alla kommer kanske inte överleva men en del. Jag ser att det största 'hotet' i ditt akvarium är molly men ändå så ska du inte vara så orolig så jag skulle säga att guppy-yngel på knappa 1 cm överlever i ditt akvarium med de andra. Det är snälla arter du har i akvariet. 🙂

[krutgubben]
1

#2 Någon månad tar det nog, har gjort det för mina yngel iallafall. #3 Ett eget yngelakvarium att föda i är i mina ögon okej, däremot går yngelkasse bort.

Lillyrod
1

Jag håller nog med krutgubben där när det gäller yngelkasse eller annat kar. Det ultimata är ju att honan får gå kvar : )