Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 740 ggr
Hundtassens
0

göra egen inredning?

hej, jag ska göra egen grotta till min lilla sköldpadda som sakta men säkert börjar växa ur sin. jag har hört så mycket olika om vilka material som kan användas och inte kan använda men jag vet inte vad jag ska tro på. Jag har stenar hemma och akvariesilikon men ville gärna ha något mer i blandningen. så jag nämner några som jag hört ska vara okej så får ni hojta till om det inte stämmer och ni får gärna komma med fler förslag. Jag har hört att blomkrukor (de i lera) ska funka, frigolit, plaströr. frigoliten är jag extra nyfiken över om det verkligen är ofarligt…… kom gärna med massvis med förslag :)

Qurex
0

Tegel av olika slag som krukor rör etc är ok. Många som har tegelrör till sina malar. Frigolit låter som en mindre bra grej till.sköldpadda. kommer nog gå sönder.

Hundtassens
1

har hört att man kan göra grunden av frigolit sen antingen täcka det med sillikon och klistra fast grus eller epoxy lack :) endast en liten sköldpadda :)

[Jens]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Ja det borde fungera att göra så men frigolit vill ju gärna flyta upp så det skulle vara bättre med t ex svarta platta stenar. Se ett exempel på bilden. Borrade små hål där man skruvar fast roten men det går säkerligen bra med silikon också.

Hundtassens
0

Det där var ju faktiskt riktigt coolt :)

Hundtassens
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

dåliga bilder jag vet men nu torkar sillikon och hela köret. Blev en ny landdel med en inbyggd grotta. Har varit iväg och köpt två anubis och så två heterophylla då han tycker det är gott att knapra på. sen in med resten av inredningen. snart får Ernst och hans guppys flytta in i sitt nyrenoverade hus :)

Hundtassens
0

rutorna ska putsas ;)