Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettsjukdomar
Läst 931 ggr
Hundtassens
0

Hjälp!! parasiter?

Nu behöver jag er hjälp, jag har min lilla mysksköldpadda och nu idag när jag kollade i vattnet noggrant så ser jag massvis och jag menar massvis små vita saker som sitter på rutorna och simmar runt i hela akvariet. jag har ingen aning vad det är och har lite panik! tänk om det skadar min sköldpadda? snälla hjälp!

Elin16
0

Det är små kryp som skapas av gammal möglig mat, du matar nog för mycket

Hundtassens
0

för mycket matning har jag märkt, har varit borta och mamma har matat så blev mycket skit på botten… är dessa alltså ofarliga för min sköldpadda? och försvinner de med tiden? blir så himla orolig för vill inte att något ska hända honom

Lillyrod
0

Jag tror att du har fått planaria i karet. De är inte farliga men ser lite otrevligt ut. 

De skapas inte av möglig mat ; ) men om man matar för mycket så blir de så många att man ser dem. Några stycken har man nästan alltid men man ser dem inte.

Dra ner lite på matningen ska du se att antalet går ner igen.

Lillyrod
0

Har det blivit mycket skit så kanske en slamsugning av botten hjälper till att få bort dem med.

Hundtassens
0

ska slamsuga/ byta vatten ikväll, man får väl räkna med sånt här när man åker iväg på semester och lämnar över något i händerna på en mer okunnig. Blev så rädd att han hade åkt på parasiter. om det bara är av övermatning så är det ju "lätt" att fixa :) tack för snabb hjälp! <3

[Jens]
0

En bild är aldrig fel . Jag tror dock som Lillyrod .

Draken
0

Jo det låter som planaria, såg att du skulle slamsuga botten pch göra vattenbyte igår kväll, det är bra. Mata ingenting på ett par tre dagar, så försvinner de helt.

Det är ingen fara för din sköldpadda att behöva fasta några dagar. Jag har själv 2 stycken Gulbukade tjejer, och de brukar fasta ett par dagar i veckan på regelbunden basis.

Mvh./ Draken

SKK ansluten uppfödare. Långhårig Chihuahua

Kennel Teiashis

Hundtassens
0

eftersom den här bara är en unge och en mysksköldpadda ska de ha mat varje dag men matar honom just nu i ett annat kar.  efter vattenbyte och slamsugning har antalet minskat rejält. sett kanske 10 stycken nu och förut var de överallt :)

Lillyrod
0

Så bra då är de på tillbakagång igen : )

Hundtassens
1

ja verkligen känns bra :) nu har jag också beställt en foderautomat eftersom jag den 22a åker bort på praktik i 3 veckor. då behöver endast mamma mata med "färskfodret" men då kan hon inte överdosera pelletsen som hon gjorde nu, hon tyckte han verkade så hungrig så hon erkände att hon hade matat lite mer. ;)