Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettberättelser-bilder-bildtrådar
Läst 996 ggr
Jessicahagstrom94
0

Inspiration sökes

Hej! Har ett 60liters med platys i. Nu skulle jag vilja göra om där i, har liksom tröttnat på den trista inredningen. Gärna mer färger. Hört att man behöver ha rötter i, har en sån nu och behåller den isf eller köper en med roligare form. Vilka växter är bra och tåliga? Som brukar finnas i butik. Hur får ni era växter att överleva? Tillsätter ni något i vattnet? Har ni lust att bifoga bilder på era akvarium? Var köper eller hittar ni prylar till akvariet?

Lillyrod
0

Det finns flera bildtrådar på våra kar. Här är en med hänvisning till flera.

http://akvariefisk.ifokus.se/discussions/5512ffa18e0e7424a200278e-bilder-pa-era-akvarium-5?discussions-6

När det gäller inredning så plockar jag sten ute i naturen och rötter köper jag oftast på Guldfisken. Jag har ju butiken så jag kan besöka den men det finns medlemmar här som skickat efter och det funkade bra.

Växter kan du söka bland våra artiklar där det står lite om varje växt. En del hittar du i butiken annars kan du söka dem här bland medlemmarna eller i växtgrupper på facebook : )

Jag tillsätter lite näring i vattnet till mina växter. Det finns många olika men billigast är nog pmdd.

Äppelsnäckan
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder Tetra Crypto som gödning vilket funkar sådär, märker skillnad men vissa växter är fortfarande inte på topp, kanske gör jag inte helt rätt. Vad jag vet ska PMDD vara väldigt bra.

Har ingen bättre bild till hands just nu. Jag har bytt från grus till Julas blästersand vilket var en förbättring - det ser "renare" och bättre ut nu. Dessutom vill mina invånare ha sand (pansarmalar och kuhliål). Har svärdsplantor, anubias, andmat och en sort till jag inte minns namnet på. Snabbväxande växter ska vara lättare att sköta, googla.

Jag köper mina prylar på Djurmagazinet, även begagnat.

www.snackan.weebly.com Akvariesnäckor - Fakta, bilder och odling!
www.marsvinspensionat.weebly.com - Marsvinspensionat

Jessicahagstrom94
0

Då ska jag köpa pmdd. :) Tack ska kika i andra bildtrådar också.

Qurex
0

Ett vanligt fel som gör att växterna inte trivs är för stora vattenbyten. (Rent vattenutan näring växer det dåligt i) och sen om man vädrar ut c02 genom att ha en pump med luftbubbel eller liknande för att ge mer syre till fiskarna. Detta gör främst att växterna inte får något att andas. Växter trivs bäst i ett akvarium helt utan pump och med ett tjockt lager bottensubstrat. Sen en bra ljuskälla till det. Jag tillsätter endast mikronäring som flytande profito. Mina växter växer så jag får slänga även utan pmdd.

Lillyrod
0

Profito är jättebra näring men alldeles för dyrt tycker jag.

Jessicahagstrom94
1

Ja, jag kan ju inte påstå att jag gör för stora vattenbyten… Jag lär ju ha en pump åt fiskarna jag har..?