Tips på växter?
Hej! jag har precis startat upp mitt akvarie igen då jag fått hem en liten sköldpadda. innan den kom hem köpte jag lite växter åt den, kommer inte exakt ihåg vad den hette men något med heterophylla eller så. jag har lite mer än 10cm vatten men det skulle gå bra ändå men tyvvär så har plantan blivit mörk, spretorna lossnar och de luktar illa… vet inte om det är för mitt vatten är för lågt eller för strömt eller så. Undrar iallafall vad jag skulle kunna ha för vattenväxter som inte behöver så högt vatten. min sköldis älskar att gömma sig bland växterna och nu blir det bara glesare och glesare..
Oj det här inlägget har jag missat.
Kan det möjligen ha varit en Gälört du har köpt? Det latinska namnet är Limnophila sessiliflora, men den kallas ibland för Limnophila heterophylla.
Jag skulle föreslå hornsärv till din sköldpadda. Den är lik gälörten i utseende men robustare och enklare. Mindre krav. Den är en av de lättaste akvarieväxterna och passar även som flytväxt. Du kan alltså plantera den och sedan låta den växa sig lång på ytan t.ex. Jag tror din sköldpadda hade älskat det🙂
Medarbetare på akvariefisk ifokus
åh tack så mycket det ska jag kolla efter! Ja så hette det limnophila heterophylla. vi "akut" köpte två plantor som jag faktiskt inte har någon blekaste aning om vad det är men de är ofta i ciklid akvarier så de tål en del men de är bara stora gröna blad som inte sträcker sig till ytan riktigt han älskar dom och går igenom dom men jag vill så gärna ha något mer som ska flyta på ytan. ska kolla efter den planta du nämner :)
Kanske det kan tänkas vara svärdsplantor då, eller anubias? =)
Anubias ☺️
Anubias är också en tålig växt som trivs även om belysningen inte är den starkaste, så den passar nog även bra i ditt akvarium =)