Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettreptilhörnan
Läst 1285 ggr
Scilla
0

Sandsnäckor och bottenmaterial

Jag är nybörjare på sandbotten och har inte haft sandsnäckor tidigare så nu har jag en fundering. I mitt första räkkar har jag det jag definierar som sand, har dock ingen aning om grovlek. Fick några sandsnäckor som bor där nu, men har aldrig sett dem gräva. Tvärtom far se runt i hela karet. Har funderat över det men tänkt att det kanske berodde på att karet var så nytt, att där inte fanns mat än. I andra karet har jag en finare sand (0,4-0,8 mm) och nu när jag släppte ner sandsnäckor så försvann de direkt ner. Kan sanden vara för grov i första karet? Vantrivs de eftersom de inte gräver?

Scilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är första karet med grövre sand och en snäcka som just släppt taget och sjunkit.

Scilla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra karet med en likadan snäcka.

usvead
1

Sandsnäckor gräver och rumsterar om för att bl.a. leta döda växter och alger. När bottenmaterialet är för grovt har de problem att fullgöra sina sysslor.

Lillyrod
0

Ja de har mycket svårare att ta sig fram i grövre sand eller grus : )

[Jens]
0

Akvariet ser ut att vara nystartad så jag skulle säga mer att de inte finner så mycket gott under gruset och därför letar på alla ställen de kan. Akvariebild 2 är naturligtvis lättare att gräva i än akvariebild nr 1.

Scilla
0

Ja, det är nystartat och snäckorna och räkorna äter ju upp allt man matar med typ direkt. Funderade bara om man borde flytta sandisarna till den finare sanden om de trivs bättre där?

[Jens]
1

Avvakta lite till akvariet är mer inkört så kanske de kryper ner.