Akvarium iFokus

Akvarium

Etikettprojekt-diy
Läst 1745 ggr
Gnici
3

63 liter Low-tec

Förra veckan startade jag upp ett 63 liters akvarium med jordbotten, lite i experimentssyfte då jag aldrig haft något kar med jordbotten tidigare.

Först ett par cm såjord, sedan 2-3 cm grus med 2-3 mm grovlek och så 3-4 cm med grovlek 3-5 mm ovanpå det.

Rötterna är alrötter jag hämtat ur ett träsk och sedan kokat. Stenarna är plockade på en strand.

Har en Eheim 45 innerfilter som cirkulation i akvariet.

Just nu är de enda växterna vanlig Gullranka som har sina rötter ner i vattnet. Så småningom ska det mer växter dit bara jag får hem dem.

Fiskarna som kommer att köpas in är först ett stim Kilfläcksrasbora, senare även algätare i form av några Ottocinclus. Även Körsbärsräkor är tanken liksom snäckor i form av posthorn och sandsnäckor.

Lillyrod
0

Vad trevligt. Det ska bli kul att se hur det kommer att se ut när växterna kommer i också. Min gissning är att sanden kommer att blanda sig efter ett tag. Det brukar vara svårt att hålla olika lager : )

Scilla
1

Spännande! Jag hade ett nano (35 liter) för flera år sedan med botten uppbyggd på samma sätt. Där gick det galaxyrasboror, en till liten rasbora jag inte minns namnet på, white pearl-räkor och posthorn. Blev ett väldigt trevligt kar, massa växter!

Gnici
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick växter av en bekant idag och så inhandlades 7 st (blir fler i senare skede) kilfläcksrasboror

Gnici
0

Kan vara så jo att det blandar sig efterhand. Man får låta bli att gräva i sanden - ska man ha upp växter får man väl dra lite försiktigt och sedan klippa av så nära sanden som möjligt. Så har jag förstått det i alla fall. Ska bli spännande att se vad det blir av det i alla fall.

Hur länge hade du det karet i gång, blandades sandlagren då?

Scilla
1

Jag hade det igång ett par år, minns inte att jag hade problem med att lagren blandade sig. Vet inte om jag hade vågat ha sandsnäckor i däremot. Tänker att de bör röra om en del.

Gnici
0

#5 Njä det kanske inte är så smart med sandsnäckor ur det perspektivet

Qurex
0

Fast riktigt lowtec blir det inte om du kör med cirkulationspump…

mimåne
1

Kul med ett nytt projekt och så snygga rötter du har hittat =) Ser gärna uppföljning på det här.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Gnici
0

Nä det är sant, men min tanke är nog att kunna ta bort den senare då karet gått in sig. 45:an ger knappt märkbar cirklulation där växterna knappt rör sig alls som det är nu.

Omorika
2

Hej Jag har bara kört jordakvarier de senaste 3 åren. Funkar ypperligt och är lite skötsel efter incyklingen. Det du ska se upp med är nitrit i början kolla varje dag i ca 3 veckor då brukar det ha stabilisera sig. 7 rasboror kan vara lite många fiskar att börja med så se upp med nitrit. Du måste sen ner med massa växter för att kretsloppet ska funka. Hornsäv är den bästa start växten enligt mig. Sandsnäckor är inga problem de verkar mest röra om sanden och inte jorden. Jag har de senaste gångerna kört med julas blästersand och sandsnäckor och jord. Funka finfint. Lycka till.

Scilla
1

Ja, hornsärv är toppen när man söka starta upp! Har man det kan man ta det lite lugnt med att få mer långsamväxande växter på plats sen. :)

Gnici
0

Tack Omorika för tips :) Jag har stickor så ska hålla koll på nitritvärdena. Om 7 st rasboror är för många nu, ska jag vänta med att släppa i posthorn och ev sandsnäckor, eller kan de gå med i nu redan?

Jag har Gullrankor som har rötterna ner i vattnet. Läste att de ska vara ena hejare på att dra näring ur vattnet så här i början. Något du har erfarenhet av (eller någon annan )?

Gnici
0

Funderar om jag skulle höra med brorsan om att få komma efter en hink vatten ur hans akvarium som är väl inkört. Det borde ju vara bra kan jag tycka?

Gnici
0

Inte klart ännu, men ska skruva ihop en spaljé att ha bakom akvariet för att sätta fast gullrankorna på.

Gnici
1

Så här ser det ut utan spaljén

mimåne
1

En spalje till gullrankan tror jag kan bli fint.

Qurex
1

När jag startar nytt akvarium suger jag upp med hävert från gruset i ett gammalt inkört akvarium. (Annars kan man ta och få vatten från filter eller.liknande). Så be om att få vatten från när han gör vattenbyte om han nu inte har nån jobbig alg ellet liknande som du vill undvika..

Gnici
0

Det blev 10 liter vatten från brorsans malawikar. Tyvärr tänkte jag inte så långt att vi skulle sköljt filtret i hinken. Kan göra det en annan dag.

Qurex
0

Vet inte om din brors malawikar men se upp lite med att dessa brukar ha ganska högt ph och hårt vatten så då trivs inte växter så bra. Men 10liter är nog ok om han inte tillsätter bikarbonat och annat…

mimåne
0

Jag tänkte på samma sak som Qurex. Malawi vill ju ha ett helt annat vatten än kilfläcksrasboror som gärna har det surt. Så det kanske blev en liten krock där.

Gnici
0

#19 och #20

Jo jag vet, har haft malawi själv. Han tillsätter inget i sitt kar, har ett ph runt 7 och jag tänker att 10 liter inte är hela värden. Mitt ph ligger runt 6,6. Hårdhet runt 3-4.

Rötterna jag har i mitt kar är al som jag tagit från ett träsk, så jag antar att de gör vattnet surare efter hand också….Men tack för varningen 🙂

mimåne
1

Har vattnet du tog ett ph värde på 7 så är det ju ingenting att fundera över🙂